Stine Sofies Stiftelse

Skal ro fra Grimstad til Oslo for de voldsutsatte barna!

19. mai 2019 er det 19 år siden Baneheiadrapene. Samme dag går startskuddet for årets viktigste rotur. Ada Sofie Austegard i Stine Sofies Stiftelse og et mannskap på 45 reiser på tokt for en god barndom. Bak årene på turen mellom Grimstad og Oslo sitter 30 roere fra hele landet.
Ada Sofie Austegard er klar for årets viktigste rotur! Foto: Susanne Bergstøl

– Jeg kan ikke tenke meg noe viktigere enn å jobbe for at barn ikke skal oppleve vold eller overgrep. Når vi vet at i snitt to i hver skoleklasse er utsatt, og at det som skjer i barndommen kan ødelegge for resten av livet, så er det lite som er mer meningsfullt, forteller Ada Sofie Austegard, generalsekretær i Stine Sofies Stiftelse.

Sammen med de seks robåtene er to seilskuter med på turen. På dagtid tar de med seg barnehagebarn på tokt. Pedagoger fra Stine Sofies Stiftelse skal snakke med barna om vold og overgrep, om kropp og grenser, og om å varsle om vonde opplevelser og hemmeligheter.

Lokalvalgsprat

Det er lokalvalg til høsten, og et viktig mål med roturen er hva kommunene kan gjøre i arbeidet for en barndom uten vold og overgrep.Austegard forteller at det særlig gjelder måten hjelpeapparatet fungerer på.

Vold og overgrep rammer hardt, og det rammer hele familien. Tilbakemeldingene fra familiene som har hatt opphold på Stine Sofie Senteret, viser at det er store forskjeller i hvordan de opplever å bli ivaretatt i hjemkommunen. Noen får god støtte og oppfølging – men altfor mange strever med å få oversikt, og en god og sammenhengenehjelp. Systemet svikter de volds- og overgrepsutsatte barna, og kommunene har et ansvar!

Nå håper hun at turen skal bidra til at kommune får mer fokus på hvordan de kan bidra i arbeidet, og forteller om de tre sakene lokalpolitikerne får servert i hver havn.

– Forebygging er nøkkelen. Fødselsforberedende kurs og foreldreveiledning på helsestasjon må være tilgjengelig og kostnadsfritt for alle, og alle barnehager og skoler må sette vold og overgrep på timeplanen. Når et barn først er utsatt for vold eller overgrep, er det viktig at systemet ikke svikter. Tilbudet til volds- og overgrepsutsatte barn må være et helhetlig og koordinert tilbud på barnas premisser.

Klar for gnagsår og sjøsjuke

Det er ikke første gangen Ada Sofie Austegard legger ut på langtur for barna. Hun har krysset Grønland på ski, syklet Norge på langs og gått fra Trondheim til Oslo.

– Egentlig hater jeg å trene – ironisk nok. Men jeg vet at disse turene skaper viktig oppmerksomhet rundt tematikken. Det gjør det verdt det, og det er alltid gøy når vi først kommer i gang, sier hun.

På turen fra Sørlandet skal de innom 16 havner før de kommer frem til Oslo 3. juni. Austegard vet det vil bli tøft

– Dette er en viktig tur, og det er derfor vi gjør det. Men det blir også både spennende, morsomt og sannsynligvis litt tøft. Det er langt å ro, og mange muligheter for både gnagsår, motvind og sjøsjuke. Jeg gleder meg!

Mer om roturen, og oversikt over de ulike etappene: https://www.stinesofiesstiftelse.no/hva-vi-gjor/p%C3%A5-tokt På etappen 20. mai blir Thor Hushovd med på rotur. Komiker Rune Andersen blir med både 20. og 21. mai. Rema 1000, som er en av turens viktige støttespillere, representeres ved Ole Robert Reitan på etappen fra Langesund til Helgeroa 24. mai.

Ada Sofie Austegard er klar for årets viktigste rotur! Foto: Susanne Bergstøl

Om Stine Sofies Stiftelse

Stine Sofies Stiftelse

Følg pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stine Sofies Stiftelse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse