CTM Lyng

Skal produsere teknologi for bedre hundehelse

Med hele verden som marked, skal trønderske CTM Lyng produsere teknologien som ligger bak en liten helserevolusjon for kjæledyr.
Med Lilbit er målet å revolusjonere hvordan vi behandler kjæredyrene våre på.

Teknologiselskapet Lilbit AS har utviklet et produkt som ved hjelp av kunstig intelligens har som mål å få hunder til å kommunisere. Produktet som enkelt festes i hundens eller kattens halsbånd, skal i tillegg til å spore hundens bevegelser, blant annet kunne avdekke tidlige tegn til sykdom og finne ut om hunden er urolig når eieren er borte.

Selskapet har internasjonale ambisjoner med produktet, som allerede har solgt mer enn 30.000 enheter i 67 land. En viktig del av den videre internasjonale satsingen var å flytte produksjonen fra Kina til Trøndelag. Nærmere bestemt til CTM Lyng sin fabrikk i Vanvikan.

- I tillegg til å produsere all elektronikken i selve produktet, vil vi stå for både testing, dokumentasjon og pakking, forteller Terje Lillemo som er administrerende direktør i CTM Lyng AS.

På oppdrag fra Lilbit, er CTM Lyng allerede er godt i gang med masseproduksjon av det lille produktet på knappe 28 gram.

Utviklet og produsert i Trøndelag

I tett samarbeid med det verdensledende teknologimiljøet i Trondheim, har Lilbit AS bygget et sterkt tverrfaglig team i samme by med spisskompetanse innen maskinvare, fastvare og programvare.

I tillegg til lokal utvikling, ser selskapet store fordeler med å velge lokale samarbeidspartnere når produktet nå skal masseproduseres. Mens produksjonen av plasten som inngår i produktet gjøres i Leksvik, blir kretskortet, monteringen og pakkingen utført hos CTM Lyng i Vanvikan.

Daglig leder i Lilbit AS, Morten Sæthre, mener selskapet er helt avhengige av lokal produksjon.

- For oss er det uhyre viktig å produsere lokalt. Det gir oss full oversikt over hele produksjonen, fra idémyldring til produktet puttes i emballasjen, vi sparer miljøet, skaper lokale arbeidsplasser og får satt Norge på kartet med verdens beste GPS-sporer for hund– vi ser kun fordeler med lokal produksjon.

Sæthre opplyser samtidig om at etterspørselen er skyhøy, at det allerede er solgt for millioner.

Terje Lillemo i CTM Lyng både håper og tror at samarbeidet blir langvarig.

- Med den kompetansen og kapasiteten vi har, tror jeg vi kan se fram til et langt og godt samarbeid hvor målet er å revolusjonere hvordan vi behandler kjæredyrene våre, avslutter Lillemo.

Om Lilbit AS

Lilbit er et teknologiselskap med hovedkontor i Trondheim. Selskapet har 18 ansatte, og spesialiserer seg på hundeelektronikk, programvare og nettservice. De har de siste fire årene utviklet en GPS-sporer for hund, og de siste månedene har produksjonsbåndet gått på høygir.

Med Lilbit er målet å revolusjonere hvordan vi behandler kjæredyrene våre på.
Last ned bilde
Randi Strand og Hildegunn Sæther i CTM Lyng viser fram resultatet av Lilbit-produksjonen i Vanvikan.
Last ned bilde
Lildog er en liten brikke som skal få hunden bedre i stand til å kommunisere med eieren sin.
Last ned bilde
Administrerende direktør Terje Lillemo holder i det lille produktet på 28 gram.
Last ned bilde
De siste månedene har produksjonsbåndet hos CTM Lyng gått på høygir.
Last ned bilde
Hos CTM Lyng i Vanvikan produseres kretskortene som blir montert med resten av kompontene til ferdig produkt klar for markedet.
Last ned bilde
Via en enkel app ser man til enhver tid hvor kjæledyret befinner seg.

Om CTM Lyng

CTM Lyng
Verkstedveien 19
7125 Vanvikan

74 85 55 10https://ctmlyng.no/

CTM Lyng gjør det enkelt for beslutningstakere å ta bærekraftige valg i tekniske installasjoner.

Vi er Norges største leverandør av komfyrvakter, og tilbyr helhetlige løsninger innen sikkerhet, smarthus, strømsparing og belysning. Våre produkter er kjent for høy kvalitet og brukervennlighet, og det meste vi leverer er produsert Norge, i vår egen fabrikk i Vanvikan i Trøndelag.

Vi er en aktiv pådriver for å spre mulighetene med å ta i bruk moderne teknologi, og tar vår del av ansvaret med å nå målet om et mer bærekraftig Norge!

Følg pressemeldinger fra CTM Lyng

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CTM Lyng på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CTM Lyng