Skal gjøre bompenger enklere
– Bompenger er for mange en del av hverdagsøkonomien, og vi skal gjøre hverdagen enklere for både private bilister og bedrifter i hele Norge. Sammen med våre eierbanker, SpareBank 1 og DNB, vil vi gi kundene oversikt over bompengeabonnementet i mobilbanken, løpende trekk fra konto, enklere håndtering ved bilbytte og tilgang på rask veihjelp, sier Turid Grotmoll, konsernsjef i Fremtind.
Bompengereformen og innføring av utstederforskriften skal legge til rette for økt effektivitet, brukervennlighet og tjenesteutvikling i bompengesektoren. Bompengeselskapene slik man kjenner dem i dag deles i to, en operatørdel og en utstederdel. En utsteder er et selskap som inngår bompengeavtaler med bilistene.
Bompengetakstene settes av Samferdselsdepartementet og må godkjennes av Stortinget.
– Hvor det skal være bompenger og priser på passeringer bestemmes av myndighetene, men vi skal bidra til å gjøre betalingen enklere. Til sammenligning er det få år siden forsikringsbransjen overtok ansvaret for å kreve inn den gamle veiavgiften på vegne av staten. Denne betaler bileier nå samtidig med bilforsikringen, sier Grotmoll.
Bompengeinnkreving som finansieringsmodell for utbygging av infrastruktur er forankret i Nasjonal Transportplan. Bompenger bidrar til samfunnsutvikling i form av utbygging av kollektivtransport, gang- og sykkelveier, og er således et viktig tiltak for å nå de nasjonale målsetningene for bærekraft.
Med oppkjøpet av Fjellinjen Utsteder benytter Fremtind muligheten bompengereformen gir for å lage nye forretningsløsninger og tjenester for bilister over hele landet. Selskapet blir et datterselskap i Fremtind-konsernet.
Transportvaner i endring
Det kommer stadig nye og mer fleksible løsninger innenfor bilhold og mobilitet.
– Selv om folks transportvaner er i endring er mange fortsatt avhengige av bilen, enten de eier bilen selv, leier, låner eller abonnerer på den. Vi skal bidra til å gi våre kunder trygghet når de ferdes på veien og nå får vi en enda bedre mulighet til å gjøre det, sier Grotmoll.
Det er tydelige trender internasjonalt der bank, forsikring og bompenger spiller sammen. I Tyskland, Spania og Italia er det flere eksempler på at banker og forsikringsselskap tilbyr bompengeabonnement som en integrert del av sitt tilbud til kundene.
– Med dette oppkjøpet styrker vi vår posisjon i en tid hvor både betaling- og transportvaner er i endring, sier Grotmoll.
Ledende i markedet
Fjellinjen blir dermed det første av de fem regionale bompengeselskapene i Norge som avhender sin utstedervirksomhet. Bompengeselskapene har ikke anledning til å drive utstedervirksomhet etter 2020.
– Vi er fornøyde med salget og glade for at kjøperen er en solid og innovativ aktør som vil ivareta bompengeinnkrevingen og kundene på en god måte. Salget er et viktig steg for Fjellinjens oppfyllelse av bompengereformen og fokuset på en effektiv og kundevennlig bompengeinnkreving videreføres, sier administrerende direktør i Fjellinjen Janne Oddaker.
Fjellinjen Utsteder er allerede ledende i markedet. Tre av ti norske bompengeabonnenter har avtale med selskapet. Bompengetakster og godtgjørelse for utstedervirksomheten fastsettes av staten.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noKristin VetleseterKommunikasjonsdirektør Fremtind
Tel:934 80 648kristin.vetleseter@fremtind.noSvein SkovlyLeder Innovasjonslab Fremtind
Tel:950 95 893svein.skovly@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Slitte trampoliner kan gi erstatningsansvar2.5.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Har du en trampoline i dårlig stand, er det større sjanse for å bli holdt ansvarlig om noen skader seg.
Dyrtid: Forsikringen dekker ikke kalde reiseføtter26.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Med mindre reiseavbestillingen skjer som følge av sykdom, ulykke eller skade, gjelder ikke forsikringen. – Vurder egen økonomi før du kjøper en reise.
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom