Skal du på bobilferie med barn? Tenk sikkerhet først

Årets sommer kan for mange bli første ferie i bobil. Bobil har de siste årene økt i popularitet og antall registrerte bobiler i Norge er doblet på ti år. Bobil er et fint og praktisk kjøretøy, men kollisjonstester har vist at sikkerheten er dårligere i bobil sammenliknet med personbil. Derfor er det ekstra viktig å ta sikkerheten på alvor for både barn og voksne.
Tenk på sikkerheten hvis du skal på bobilferie med barn i sommer. Foto: Colourbox.

- Når sommerferien nærmer seg, får vi mange henvendelser fra foreldre og besteforeldre som skal på bobilferie. Vårt inntrykk er at de fleste tenker at sikkerheten og monteringen av bilstolene vil fungere på samme måte i bobil som i personbil. Slik er det ikke alltid, sier Silje Kristine Hansen, kommunikasjonsrådgiver i Trygg Trafikk.

I 2019 kollisjonstestet Det svenske Trafikverket og Folksam sikkerheten i bobiler for både voksne og barn. Kollisjonstestene ble gjennomført på samme måte som testene for personbil i Euro NCAP, dvs. en frontkollisjon i en fart på 64 km/t mot en barriere som tilsvarer en kollisjon med et kjøretøy av samme vekt. Forsikringsselskapet Folksam hadde ansvaret for barnesikringen. Resultatene fra testene var nedslående.

- Det som overrasket oss var at inntrengningen i forsetet var så stor at det påvirket bilbarnestolene bak, sier Anders Ydenius, seniorforsker hos Folksam.

Liten plass og manglende ISOfix i bobilen

Kollisjonstestene ble gjennomført med alle typer bilstoler, både babystol, bakovervendt for småbarn og beltestol for større barn. Forskerne møtte på noen utfordringer som er typiske problemstillinger foreldre kontakter Trygg Trafikk om.

- Det var spesielt utfordrende å få montert de bakovervendte bilstolene riktig. Årsaker til dette var at fastmontert bord gjorde monteringen umulig på grunn av liten plass. Det kunne være manglende festepunkter for forankringsbelter eller for lang avstand ned til gulvet slik at ikke støttebenet kunne plasseres riktig, samt manglende ISOfix-fester, sier Anders Ydenius.

Kollisjonstestene viser at det er ekstra viktig å sørge for at alle i familien har den beste beskyttelsen.

- For de minste barna er bakovervendt det tryggeste, det er anbefalt til barnet er minst 4 år. Bilstolen må monteres riktig. Hvis bilstolen krever ISOfix og det ikke er tilgjengelig, må bilstolen byttes ut med en som er beltemontert, sier Silje Kristine Hansen i Trygg Trafikk.

De fleste bilstoler trenger trepunktsbelte

Noen foreldre kontakter Trygg Trafikk fordi bobilen er installert med topunktsbelte i baksetet. Den norske bilstolprodusenten BeSafe bekrefter at dette er et problem når en bilstol skal monteres.

- Det er ytterst få bilstoler på markedet som er godkjent å montere med topunktsbelte. Sjekk i bruksanvisningen hva som gjelder. Hvis bilstolen ikke er godkjent for montering med topunktsbelte, kan ikke bilstolen brukes i det setet. Et alternativ er å få installert trepunktsbelte, sier Marie Helene Haavardsholm, Brand og Produkt Direktør i BeSafe.

Hvis bobilsetene står bakovervendt, ikke bruk bakovervendt bilbarnestol

En annen utfordring er at noen av sitteplassene i bobilene som er godkjent å bruke under transport, er bakovervendte. Det er da ikke mulig å bruke bakovervendte bilstoler.

- For å få en bilstol godkjent på det europeiske markedet er det visse krav den må tilfredsstille, og bruk av bilstolene annen vei er ikke en av dem, sier Marie Helene Haavardsholm.

Trygg Trafikk anbefaler å høre med produsenten av bilstolen dere har tilgjengelig, om den kan brukes i et bilsete som står bakovervendt.

- Det viktigste foreldre kan gjøre før de leier eller kjøper bobil, er å kontrollere og teste at de bilstolene som skal brukes, kan monteres riktig i bobilen, avslutter Anders Ydenius i Folksam.

Sjekkliste før du leier eller kjøper bobil til familien

• Sørg for at alle i familien får en sikker plass med trepunktsbelte. Sørg for at det ligger riktig på alle i bobilen under hele kjøreturen. Stramt over hofte, godt inn på skulder.
  • Kontroller at bilstol kan monteres etter bruksanvisningen i bobilen - at det finnes festepunkter til forankringsbelte og at støttebenet går ned i gulvet.
  • Sjekk om dere kan ta bort bord foran seter. Hvis dette ikke er mulig, anbefaler Trygg Trafikk at disse plassene ikke brukes under kjøring.
  • Alt i bilen må være festet godt fast under kjøring. Les mer om sikring av last.
  • Sett deg inn i sikkerhetsutstyret til kjøretøyet. Vær mer opptatt av kjøreegenskaper enn av interiør.
  • Les mer om sikring av barn i bil.

Fakta om sikring av barn i bil:

• Barn skal sikres like godt i bobil som i personbil
  • Det er de samme kravene til å sikre barn i bobil som det er i personbil.
  • Barn som er under 135 cm høye, skal alltid bruke godkjent barnesikringsutstyr som er riktig i forhold til barnets vekt og høyde.
  • Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen.
  • Barn skal ikke transporteres i bakovervendt barnestol i forsete der det er airbag. Unntaket er hvis kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
  • I bil der det ikke er bilbelter (veteranbiler), skal barn under tre år ikke transporteres. Barn over tre år skal ikke transporteres i forsete i biler uten bilbelte.
  • Barnesikringsutstyret må monteres slik det står beskrevet i bruksanvisningen og være godkjent etter ECE-regulativ 44.03, 44.04 eller 129.

Kollisjonstest av bobiler viser nedslående resultater. Foto: Folksam.
Anders Ydenius i svenske Folksam er overrasket over resultatet i kollisjonstestene.
Få bilstoler er godkjent for topunktsbelter, sier Marie Haavardsholm i BeSafe.