Skal du bruke drone i sommer? Slik unngår du å bli anmeldt

Over 400.000 nordmenn eier en drone. Samtidig øker antall anmeldelser på grunn av ulovlig flyvning innenfor sikkerhetssoner rundt lufthavner.

Foto: Avinor

-Vi har hatt flere hendelser hvor droner har ført til stenging av luftrom. I fjor sommer hadde Avinor Oslo lufthavn to droner på samme dag. Da måtte flygelederne delvis stenge luftrommet for å ivareta flysikkerheten. Dette førte naturligvis til forsinkelser og enkelt fly måtte omdirigeres, men sikkerheten kommer alltid først, sier Remi Willassen, sjefflygeleder ved tårnet på Oslo lufthavn.

Politiet varsler strenge reaksjoner

Fordi ulovlig dronebruk kan medføre store konsekvensene – både økonomisk og sikkerhetsmessig – varsler politiet strenge reaksjoner overfor dem som bryter forbudet.

- Konsekvensen kan være bøter, inndragning av utstyr, og i ytterste konsekvens også fengselsstraff, sier politistasjonssjef Grethe Løland ved Gardermoen politistasjon.

Hun sier politiet prioriterer meldinger om ulovlig droneflyging ved flyplasser høyt, og at overtredelser vil bli straffeforfulgt.

- Vi ser at både fritidsbrukere og profesjonelle aktører bryter loven. Ofte er det uvitenhet som er årsaken, og derfor går vi også ut sammen med Avinor for å informere om hvordan man flyr droner lovlig, sier Løland.

Tommelfingerregel: Under 120 meter over bakken og 5 km fra flyplasser

Kort fortalt kan man ikke fly nærmere enn 5 kilometer fra flyplasser, eller høyere enn 120 meter over bakken uten å ha fått godkjennelse til dette. Det er også en rekke andre restriksjonsområder hvor det i utgangspunktet er ulovlig å fly, som for eksempel i Oslo sentrum.

- Vårt råd er derfor at alle dronebrukere oppsøker informasjon på Avinors og Luftfartstilsynets nettsider, samt portalen safetofly.no for å sette seg inn i gjeldende regelverk, sier Erik Lødding, kommunikasjonssjef i Avinor Flysikring.

Nyttige lenker

Avinor: https://avinor.no/en/corporate/at-the-airport/droner/

Luftfartstilsynet: www.dronelek.no

UAS Norway: www.safetofly.no/

Foto: Avinor

Avinor Flysikring AS leverer tårntjeneste på flyplasser, flygekontrolltjeneste for trafikken i norsk luftrom og teknisk infrastruktur for flynavigasjon.

Avinor Flysikring og Luftforsvaret har signert intensjonsavtale om testing av Remote Towers30.10.2019 05:30:00 CETPressemelding