Frende Forsikring

Skal du begynne å trene igjen i høst? Les dette først

Del

Ny undersøkelse viser at vi er langt mer utrente enn før pandemien traff. - Det må du ta hensyn til hvis du skal trene i høst.

Vær forsiktig hvis du starter opp igjen med trening etter ferie og pandemi i høst. Mange comeback ender hos fysioterapeuten.
Vær forsiktig hvis du starter opp igjen med trening etter ferie og pandemi i høst. Mange comeback ender hos fysioterapeuten.

Det sier rådgivende lege i Frende Forsikring, Helge Skjerven. Den nyeste Frendeundersøkelsen viserat den norske folkehelsen har fått seg en nesestyver i løpet av det siste halvannet året. 

Mange har trent mindre over tid grunnet korona og restriksjoner for idretten, sier Skjerven. 

  • 4 av 10 har blitt mindre aktive 
  • 3 av 10 har lagt på seg  
  • 1 av 3 har blitt mer bekymret for egen fysisk helse 
  • 12 prosent har drukket mer alkohol
    Kilde: Frendeundesøkelsen / Norstat 2021 

- Jeg forstår at mange tenker at «nå er det nok», og det å ta seg selv i nakken etter en lang sommerferie er fint i seg selv. Men det er lurt å tenke seg litt ekstra om, sier Skjerven. 

Legen forteller om de typiske skadene som oppstår når folk gjør etterlengtede comeback. 

- Vi ser at det ryker mang en akilles, menisk eller kragebein.  

Topp fem bedriftsidrettsskader 

  • Overtråkk og forstuinger 
  • Lårhøne 
  • Kneproblemer 
  • Senebetennelse i skulder eller akillessenen 
  • Muskelstrekk (spesielt lyske eller hamstring)
    Kilde: Norges Bedriftsidrettsforbund 

Ikke overvurder egne evner 
Hvis du er 50 år må du bare godta at kroppen ikke er like rask som da du var 20. Hodet jobber gjerne raskere enn kroppen. 

- Hvis du ikke har beveget deg så mye siden mars 2020 må du også huske at kroppen din er blitt 18 måneder eldre, uansett. Trening er ferskvare og det trengs tid, tålmodighet og ikke minst oppvarming før kroppen er klar for innsats, sier skjerven. 

Men legen er helt klar på at aktivitet er viktig for alle, uansett alder og grunnlag. 

Alderen er en risikofaktor du ikke får gjort noe med, men treningsgrunnlaget ditt kan du ta tak i. Bare tilpass det til nivået ditt, så vil kroppen din være glad for alt av innsats du legger ned, sier legen i Frende Forsikring.  

TIPS: Slik unngår du skader 

  1. Begynn forsiktig
    Ikke gå ut i hundre hvis du er utrent, selv om du har lyst. Bygg deg opp og gjør treningen til en god rutine. Det er enklere å forebygge en smell enn å reparere skaden når den har skjedd. 
  2. Husk å varme godt opp
    Oppvarming kan være gørr kjedelig, men det er superviktig. Gjør det skikkelig, ta deg tid og ikke sprint før du er blitt ordentlig varm. 
  3. Varier treningen
    Uansett hvordan treningsgrunnlaget ditt er, er variasjon avgjørende. Ensidig trening over tid gjør deg mer skadeutsatt, reduserer progresjonen og går utover motivasjonen. Finn ulike treningsformer som gir deg styrke, kondisjon og smidighet. 
  4. Gi deg i tide
    Vær ærlig med deg selv og vit når kroppen din har fått nok for dagen. Skader oppstår ofte mot slutten av økten, når hode og kropp er sliten. 

TIPS: Slik behandler du akutte skader 
God behandling de første 72 timene etter en skade kan begrense omfanget av typiske skader som overtråkk eller strekk. Huskeregelen POLICE er grei å ha med seg i treningsbagen. 

  • Protection: Beskytt skadeområdet 
  • Optimal Loading: Selv en skadet muskel skal belastes og beveges for å unngå tap av muskler og stivhet. Med riktig mengde belastning og kraft blir rehabiliteringen kortere. 
  • Ice: Is ned skadestedet for mindre smerte. 
  • Compression: Kompresjonsbandasje rundt det skadde området hjelper godt på for å forhindre hevelse. 
  • Elevation: Hold den skadde kroppsdelen hevet.
    Kilde: Løplabbe

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Vær forsiktig hvis du starter opp igjen med trening etter ferie og pandemi i høst. Mange comeback ender hos fysioterapeuten.
Vær forsiktig hvis du starter opp igjen med trening etter ferie og pandemi i høst. Mange comeback ender hos fysioterapeuten.
Last ned bilde

Om Frende Forsikring

Frende Forsikring
Frende Forsikring
Jonsvollsgaten 2
5011 Bergen

55 15 36 00https://www.frende.no

Frende Forsikring har Norges mest fornøyde forsikringskunder og det beste skadeoppgjøret (EPSI 2020). Vi bryr oss litt ekstra om deg, ditt og dine! 

Helnorske Frende eies av solide sparebanker og brannkasser og har rådgivere landet rundt. Vi har over 300 ansatte ved hovedkontoret i Bergen, og rundt 270.000 privat- og bedriftskunder med forsikringsløsninger innen skadeforsikring og livsforsikring.

Følg pressemeldinger fra Frende Forsikring

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Frende Forsikring på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frende Forsikring

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom