Skal bygge 121 leiligheter på historisk grunn i Gävle

AF Gruppens datterselskap HMB Construction har inngått avtale om å bygge 121 leiligheter for Riksbyggen i sentrum av Gävle. Ill. Riksbyggen

Kontrakten har en verdi på ca. 160 MSEK, ekskl. mva. Planlagt byggestart er ved årsskiftet 2021/2022, med planlagt innflytting høst/vinter 2023. Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise. Det er tatt forbehold om statlig investering for prosjektet.

Boligene er fordelt på to bygninger på henholdsvis tre og seks etasjer, og inneholder handelslokaler i underetasjen. Boligene er designet i henhold til Miljöbyggnad Silver.

- Det er veldig inspirerende å etablere boligområder i bydeler med rik kulturhistorie, og vi gleder oss til å bygge boliger med høye miljøkrav og god bokvalitet, sier Bård Frydenlund, konserndirektør i AF Gruppen.

Prosjektet ligger i det nye Godisfabriken-området, som bygges på historisk grunn i den østlige delen av Gävle sentrum. I nesten 100 år ble den berømte halstabletten Läkerol produsert her av familieselskapet Ahlgrens. Den nye bydelen vil bestå av ulike boliger basert på både utleie og sameier, rekkehus og studentleiligheter. I området er det også butikker, restauranter, kafeer og en markedshall, som bygges i de tidligere fabrikklokalene.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 27 mrd kroner i 2020 og har i dag ca 5500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

AF Gruppen og Aker Solutions går sammen om å skape et ledende globalt offshore resirkulerings- og dekommisjoneringsselskap1.7.2021 08:01:42 CEST | Pressemelding

I dag har AF Gruppen og Aker Solutions signert en Intensjonsavtale (LOI) for å slå sammen de to selskapenes eksisterende offshore decom-operasjoner til et 50/50-eid selskap med mål om å skape en ledende global aktør for miljøvennlig resirkulering av offshoreinstallasjoner. Ved å etablere en rendyrket, fokusert aktør som kan gjenvinne globale offshoreinstallasjoner, vil partene gi et betydelig bidrag til en bærekraftig, grønn omstilling av offshoresektoren.