Skal bekjempe klimamyter med kunstig intelligens

– Hittil har vi avdekket 262 profiler som sprer feiliformasjon om klima i sosiale medier til ca 1 million følgere. Nå skal vi utvikle kunstig intelligens for å gjøre det lettere for unge å skille mellom sann og usann informasjon om klima, sier Nathalie Wik Lystad i Bellona. I dag mottok prosjektet 600 000 kroner i støtte fra Sparebankstiftelsen DNB.

Håvard Lundberg fra Analyse & Tall og Nathalie Wik Lystad fra Bellona.

I samarbeid med byrået Analyse & Tall har Bellona det siste halvåret avdekket kilder til og spredning av klimamyter i sosiale medier. Nå starter arbeidet med å utvikle kunstig intelligens som gjør det mulig å få en oversikt over omfanget av spredningen av klimamyter. I tillegg skal Bellona lage et undervisningsopplegg for videregående skole, hvor målet er å gi elevene et verktøy for kildekritikk og kritisk tenkning. Her vil elevene gjennom spill, oppgaver og øvelser kunne se nærmere på vinklinger, retorikk, ordbruk, argumentasjon og virkemiddelbruk i klimamyter i sosiale medier, samt undersøke aktører og kilder til den usanne klimainformasjonen.

Sparebankstiftelsen DNB har i dag bevilget 600 000 kr til klimamyte-prosjektet gjennom satsingsområdet «de unges deltagelse i demokratiet».

– Denne støtten kommer veldig godt med i det viktige arbeidet vi skal gjøre. Poenget er ikke bare å avsløre hvilke usannheter som spres på nett og hvem som sprer dem. Vi ønsker også å vise hvordan slike falske narrativ oppstår, hvordan de utvikler seg og blir holdt i live over tid. Ved å vise dynamikken og aktørene bak, kan vi gi unge mennesker verktøy til å forstå sin mediehverdag og bli gode på kritisk tenkning, sier Lystad.

Initiativet er en del av Bellonas strategiske satsning på datavitenskap og maskinlæring i miljøkampen. For dette prosjektet har man valgt å se spesielt på kunstig intelligens i kampen mot sannhetsforvitring. I dag konsumerer en vanlig person mer informasjon fra flere kilder enn noensinne. Sosiale medier og et fragmentert mediebilde gjør det svært vanskelig å skille fakta og usannheter i nyhetene, og mange aktører kan utnytte dette bevisst. Daglig leder i Bellona Hallstein Havåg, mener det er helt nødvendig å forstå denne virkeligheten siden miljøbevegelsen er avhengigav en åpen, ærlig og faktabasert samfunnsdebatt som grunnlag for politikk og beslutninger.

Kampen mot sannhetsforvitring er utrolig viktig for Bellona. Både vår forståelse av klimakrisen og alle løsningene vi jobber med innenfor teknologi, politikk og samfunnsliv er basert på vitenskap. Sannhetsforvitring og nedbrytning av tillit til vitenskap og institusjoner er et demokratisk problem, ikke bare i miljøkampen. Da må vi ta i bruk verktøy og virkemidler som kan slå dette tilbake, sier Havåg.

Nathalie Wik Lystad, prosjektleder Bellona Ung
nathalie@bellona.no

Hallstein Havåg, Daglig leder
hallstein@bellona.no

Håvard Lundberg fra Analyse & Tall og Nathalie Wik Lystad fra Bellona.
Hallstein Havåg, daglig leder i Bellona

Bellonas visjon blir virkelighet i Arendal!15.8.2021 21:24:02 CEST | Pressemelding

Bellona-stifter Frederic Hauge jubler over nyheten om at Morrow Batteries, som han og Bellona var med på å starte opp, har hentet inn 230 millioner kroner til den gigantiske batterifabrikken i Arendal. Et år etter oppstart er selskapet verdsatt til 1,5 milliarder kroner. Både statsminister Erna Solberg og Ap-leder Jonas Gahr Støre roser storsatsingen. –Bellona er opptatt av å ikke bare snakke om problemer – men finne løsninger. Emisjonen i Morrow Batteries er det ferskeste eksempelet på at vi lykkes med dette, sier Frederic Hauge.

–Det er nå det gjelder!9.8.2021 15:24:43 CEST | Pressemelding

– Budskapet i FNs klimarapport kan ikke misforstås; konsekvensene av klimaendringer kommer sterkere, kraftigere og raskere enn vi før vi har trodd. Endringene vil bli mer inngripende og i mange tilfeller irreversible. Politikerne kan ikke ignorere advarslene lenger, vi trenger modige ledere som kan fortelle oss det vi må høre, skape oppslutning om endringene vi trenger, og iverksette sterke og raske tiltak. Det er nå det gjelder, sier fagsjef Christian Eriksen i Bellona.

Bellona-aksjon fører til hastemøte5.8.2021 22:10:05 CEST | Pressemelding

Bellona aksjonerte torsdag 5. august mot to offshore-skip som har ligget i opplag ved Bru Kai på Rennesøy ved Stavanger siden 2016. Aksjonen ble utført ved å inspisere skrog under vann ved hjelp av ROV, i tillegg til inspeksjon ombord på de to båtene MS Sea Safety og MS Sea Pilot. Som er resultat av aksjonen har Stavanger kommune sammen med Bellona hasteinnkalt Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Miljødirektoratet til et møte fredag 6.august, klokka 13.00 i Stavanger. På dette møtet vil resultatene av inspeksjonene bli presentert, og videre håndtering diskutert.