SKAGEN Fondene

SKAGEN scorer godt på likestillingsindeks

SKAGEN er et av selskapene med høy score på likestilling og mangfold, viser en kåring fra SHE index. – Dette er gledelig og en inspirasjon for videre arbeid, sier HR-direktør Marianne Øvrebø Nordgård.

Torsdag ble SKAGEN kåret til et av landets bedre selskaper når det gjelder balanse mellom kvinnelige og mannlige ansatte, mangfold og inkludering og balanse mellom jobb og fritid. Med 87 av 100 mulige poeng havnet SKAGEN på en 12. plass, kun ett poeng fra topp 10 plassering. Over 120 selskaper deltok i undersøkelsen.

- Vi er selvfølgelig både stolte og glade for at vårt langsiktige arbeid blir anerkjent. Denne kåringen er et tydelig tegn på at vi er på rett vei. I SKAGEN er vi opptatt av å ha en god balanse mellom kjønn, kulturer og ulik fagkompetanse, nettopp for å kunne være en relevant og spennende arbeidsplass og ikke minst dekke kundenes behov. Vi mener at likestilling og mangfold er en forutsetning for å få fornøyde kunder. Vi skal speile samfunnet og kundene våre, sier Marianne Øvrebø Nordgård.

Det er fjerde gang SHE index powered by EY publiseres. Hensikten bak indeksen er å finne en måte og dokumentere hvor likestilte selskaper faktisk er, og hvordan man kan jobbe for å forbedre de faktorene som må på plass for å oppnå fremgang. Indeksen måler:

• Faktisk kjønnsbalanse (styre, ledelse, ledere, alle ansatte)
  • Retningslinjer og målsettinger
  • Aksjoner
  • Lønnsforskjeller mtp kjønn
  • Ansattutvikling og rekruttering
  • Generelt mangfold og inkludering

Ledelsens innsats for å fremme bedre balanse og mangfold samt rapportering til styret er viktige faktorer i indeksen.

-Vi vet at selskaper der det er likestilling og mangfold har høyere avkasting og bedre økonomi. Derfor har SKAGEN selv ønsket å sette søkelyset på dette, og sett på hvordan vi kan bedre denne skjevheten. Vi har tatt flere grep det siste året, og dette reflekteres i den høye scoren fra SHE index. Målet vårt må selvsagt derfor være å komme enda høyere opp neste gang, og vil jobbe systematisk med dette i arbeidet fremover, sier Nordgård.

Marianne Øvrebø Nordgård - HR-direktør mobil: 917 04 774

Om SKAGEN Fondene

SKAGEN Fondene
4001 Stavanger

51 80 39 00http://www.skagenfondene.no

Følg pressemeldinger fra SKAGEN Fondene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SKAGEN Fondene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra SKAGEN Fondene