Skademeldingene drypper inn på Vestlandet

Vann i kjellere og gjennom utette tak er status etter store nedbørsmengder på Vestlandet søndag.

Vannet renner alle veier på Vestlandet søndag, og skadene drypper allerede inn til forsikringsselskapet Frende, som har hovedkontor i Bergen.

- Vi har fått melding om skader gjennom hele søndagen. Med nedbørsmengder og vannmasser som dette finner vannet veien inn gjennom utettheter på tak, og fosser inn i kjellere, sier Heidi Tofterå Slettemoen som er kommunikasjonssjef i Frende. Selskapet har allerede saneringsselskaper og skadebegrensere ute i felt.

- Utbedring av vannskader bør starte så raskt som mulig, og mange gjør en stor egeninsats for å tørke opp, rydde unna og begrense skaden hos seg. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt så raskt du kan ditt for å få hjelp til å hindre større skade, sier Heidi Tofterå Slettemoen.

Foreløpig har Frende fått meldt et titalls skader relatert til været.

- Vi er beredt på at det blir flere skademeldinger før det roer seg mandag, sier hun.

Det er kommet svært mye regn, og meteorologene har sendt ut oransje farevarsel for deler av Sogn og Fjordane og Møre og Romsdal, og gult varsel for Vestland fylke og deler av Møre og Romsdal. Det er også meldt betydelig skredfare det neste døgnet. Du kan sjekke farevarsel der du bor på varsom.no

Nedbør. Gjengrodd takrenne. Vanninntrengning. Foto: Frende