Skadedyrsesongen er i gang: Hvert år får tusenvis besøk av disse

Nå vil skadedyrene inn til deg. Det betyr syv skadesaker fra rotter og mus hver dag, meldt til forsikringsselskapet.
Med høsten trekker rotter og mus inn i norske hus og hytter. Foto: Pixabay.

Nær halvparten av alle skadene fra rotter og mus skjer i løpet av årets fire siste måneder.

- Det er ikke så rart at de vil inn nå. Det blir kaldere ute, mens inne hos deg er det tørt, varmt og ikke minst enkel vei til masse deilig mat, sier produktsjef i Frende Forsikring, Øystein Øren.

Hver høst merker forsikringsselskapet en økning i antallet henvendelser om skadedyr. En undersøkelse Norstat har gjort for Frende Forsikring viser at hele 1 av 3 nordmenn har hatt skadedyr i hus, leilighet eller på hytta. 45 prosent av plagene oppstår fra september og ut året.

Antall skadesaker med rotter og mus siste tre år

• 2019: 1723
  • 2020: 2947
  • 2021: 2678

- Det var toppår i 2020, da korona og nedstengning slo inn. Vi var mer hjemme og det ble oppdaget mange flere skader enn normalt, sier fagsjef i Norsk Hussopp Forsikring, Øyvind Magerøy.

Norsk Hussopp Forsikring samarbeider med de fleste norske forsikringsselskap om skadedyrbekjempelse. De registrerte en nedgang i 2021 opp mot toppåret i forveien, men antallet skader var fortsatt hele 60 prosent høyere enn i 2019.

- Jeg tror at 2022 lander midt mellom, altså at vi ser en utflating i antallet saker, sier Øyvind Magerøy.

Det betyr i snitt mellom syv og åtte saker innmeldt hver dag, hele året.

Skadedyrangrep er dyre
Beregninger fra Frende viser at et angrep fra skadedyr i snitt koster 60 000 kroner.

- De verste skadene koster flere millioner å utbedre. Hvis du ikke sjekker eiendommen og fikser feil du finner, inviterer du dem inn. Hvis du hadde sett hvor små åpninger de trenger for å komme seg inn tror jeg du ville blitt overrasket. Vi snakker om spalter fra seks millimeter til en drøy centimeter, på størrelsen med toppen på en blyant, sier Øystein Øren i Frende.

- De skadedyrene vi ser mest av om høsten er mus, rotter og veggedyr, sier Øyvind Magerøy i Norsk Hussopp Forsikring.

- Plutselig er rotta eller musen på kjøkkenbenken din. Og er de først kommet inn kan de lage store skader ganske så fort, sier Øren.

Rotter og mus yngler både vår og høst og er mest aktive om natta. Det er altså ikke sikkert du støter på dem midt på lyse dagen.

- Egentlig er det et ganske dårlig tegn hvis du ser dem på dagtid. De holder seg gjerne skjult og kommer først fram når det er mørkt og stille, sier Øystein Øren.

Tegnene du bør se etter

• Ødelagt isolasjon og ledninger
  • Avføringsrester
  • Skrapelyder
  • Spor
  • Lukt
  • Lyder i himling og vegger

- Hvis du oppdager noe av dette bør du ta noen grep raskt. Først bør du gå en runde rundt huset eller hytta og sjekke at alle åpninger er sikret. Alle åpninger som er større enn seks millimeter bør sikres, sier Øystein Øren.

- Når de først er kommet inn er det helt nødvendig å sikre åpninger mens bekjempelsen pågår. Helst bør du selvsagt ta denne runden før de får etablert seg i det hele tatt, sier Øyvind Magerøy i Norsk Hussopp Forsikring.

Rydd bort maten og restene
- Den beste måten du kan tiltrekke deg skadedyr på er å gi dem mat, skjulesteder og reirmateriale. Og når rottene finner noe å spise, formerer de seg der, sier Øren.

Derfor må du ikke kaste spiselig søppel åpent. Husk også at dyrene spiser nedfallsfrukt, fuglemat og dyrefôr.

- Det enkle og gode rådet er å holde det rent og ryddig rundt deg. Da reduserer du risikoen for angrep, sier Øystein Øren.

Ikke sikkert standardforsikringen holder
Det er skader dyrene påfører boligen din, eller lukt fra dem, som gjør det til en forsikringssak.

- Det å drive ut dyrene og sikre alle åpninger slik at de ikke kommer inn igjen er det ingen selskap som dekker. Forsikringsselskapenes jobb er å utbedre skader som har skjedd og videre bekjempe skadedyrene, sier Øren i Frende.

Når du velger hus- eller hytteforsikring er det viktig at du sjekker om du er dekket ved skader forårsaket av rotter og mus.

- Noen selskap dekker dette på standarddekningen, mens mange har dette som tilleggsdekning eller utvidet dekning. Disse må du gjøre et aktivt valg for å få med og de koster gjerne litt ekstra. Sjekk derfor dette før du kjøper, så du ikke står uten en dekning du tror er standard hos alle, sier Øystein Øren.

TIPS: Slik stopper du rotter og mus i høst

1. Gå rundt huset og sikre alle små åpninger. En mus trenger bare seks millimeters spalte for å komme seg inn, en rotte rundt det dobbelte. Sjekk spesielt under kledningen, rundt hull der ledninger og kabler går inn i huset, samt rundt vinduer og dører.
  2. Tett eventuelle hull med noe som gnagerne ikke kan spise seg gjennom. For eksempel metall- eller hønsenetting.
  3. Hold det ryddig rundt huset, hytta, i garasje og bod. Gnagere kan fint gjemme seg i stabler med bildekk, esker eller ved som står opp mot bodveggen.
  4. Ikke ha mat i utette beholdere i bod eller kjeller.
  5. Åpne vannkilder bør fjernes, da rotter trenger tilgang på vann hver dag innenfor sin aksjonsradius.
  6. Hvis du har frukttrær i nærheten av huset ditt, rydd bort nedfallsfrukt. Ikke la det ligge på bakken og friste smågnagerne.
  7. Sørg for at alle søppelspann er skikkelig lukket så ikke rotter og mus får tilgang til matrester.
  8. Ikke søl fuglemat rundt matstasjonen. Mating av fugler, er ofte en hovedkilde til næring for mus og rotter.

TIPS: Husk do-vett!
Hvis du kaster ting i toalettet som ikke skal være der fører det til tette avløpsledninger, oversvømmelser, stopp i pumpestasjoner, forurensing av naturen og at rotteplagene øker. Derfor skal du aldri kaste dette i toalettet:

• Matrester
  • Q-tips
  • Våtservietter
  • Matfett
  • Baby våtservietter (uten unntak)
  • Bomullsdotter
  • Sminkefjerner
    Kilde: Bergen kommune/Hold Norge rent

Med høsten trekker rotter og mus inn i norske hus og hytter. Foto: Pixabay.
Opprydning etter rotteskader kan bli dyrt og omfattende. Foto: Frende Forsikring.