Sju personer druknet i oktober

Sju mennesker omkom i drukningsulykker i oktober. Så langt i år har 79 personer druknet, viser Redningsselskapets drukningsstatistikk.
Redningsskøyta «Stormbull» deltok i søket etter hummerfiskeren i 60-årene som omkom utenfor Langesund i oktober. Foto: Redningsselskapet/RS «Stormbull»

På samme tid i fjor hadde 68 mennesker druknet i Norge. Av de 79 registrerte drukningsulykkene hittil i år, har 75 skjedd i Norge. Fire norske statsborgere har druknet utenlands.

Ulykkene i oktober

Tre av de sju drukningsulykkene i oktober skjedde fra fritidsbåt.

En mann i 60-årene, som hadde vært på hummerfiske, ble funnet omkommet i sjøen utenfor Langesund i Vestfold- og Telemark fylke. En kvinne i 30-årene døde etter at en fritidsbåt kantret i Askvoll kommune i Vestland. En mann ble lettere skadd i ulykken, mens et fem år gammelt barn ble alvorlig skadd. I Tysnes i Vestland omkom en mann i 50-årene, som havnet i sjøen etter at seilbåten hans grunnstøtte.

Hittil i år har 33 personer druknet fra fritidsbåt, noe som er åtte flere enn i hele 2021.

Det var også tre drukningsulykker etter fall fra land eller brygge i oktober.

En mann i 70-årene ble funnet livløs i sjøen i Bergen siste dag i oktober. Tidligere i måneden druknet en mann i 70-årene etter fall i en elv i Leksvik i Trøndelag. I Farsund i Agder ble en kvinne i 30-årene funnet omkommet i sjøen noen dager etter at hun ble meldt savnet.

Så langt i år har 25 personer druknet etter fall fra land. Det er én mer enn i hele fjor.

Et lite barn omkom også etter en drukningsulykke i et privat hjem i Lindesnes kommune den siste uka i oktober. Hendelsesforløpet er ikke kjent.

Flest drukninger i Vestland

Av de 79 personene som har druknet mellom januar og oktober i år, er 86 % menn og 14 % kvinner. 42 % har vært fra 60 år og oppover.

Ved utgangen av oktober har det vært 14 drukningsulykker i Vestland fylke. Ni personer har druknet i Viken, mens åtte har omkommet i bådeTrøndelag og Agder. Rogaland og Oslo har færrest drukningsulykker, med fire i hvert fylke.

Se detaljert statistikk for oktober og 2022 på rs.no/drukning.

• Månedsstatistikken er foreløpig, og endres om det framkommer nye opplysninger. Statistikken for september er oppdatert fra fem til seks ulykker, etter at en mann i 40-årene ble funnet druknet i Orkla i Rennebu kommune flere uker etter at han ble meldt savnet.
  • Ulykker i utlandet der norske statsborgere bosatt i Norge omkommer i drukningsulykker, er tatt inn i som en del av statistikken fra 2022. Så langt i 2022 har fire norske statsborgere druknet i utlandet.
  • Dødsulykker med fritidsbåt, der dødsårsaken ikke er drukning, er ikke en del av denne statistikken.

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 53 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.