Sjokkerende mengder forsøpling i norske renseanlegg

Norske renseanlegg belastes med store mengder søppel hvert år, og nå har Handelens Miljøfond muliggjort studier som har gitt ny og viktig kunnskap om denne forsøplingen.
Store mengder søppel i avløpssystemet skaper problemer for både renseanleggene og naturen. Foto: Mepex

Hvert år håndterer norske renseanlegg enorme mengder søppel som kommer inn i avløpssystemet. Hittil har kunnskapen om hva slags avfall som havner i renseanleggene og hvorfor avfallet havner der vært mangelfull. I år har vi derfor utført prøver i seks renseanlegg og gjennomført undersøkelser for å lære mer om folks kunnskap, holdninger og vaner.

- Vi finner blant annet mye sneip og snus fordi toalettet brukes som avfallsbøtte, sier prosjektleder Kine Lillerud fra Hold Norge Rent, som står bak prosjektet.

Dessverre er faren stor for at søppelet som kastes i do også havner i naturen, langs strendene våre og i havet. Derfor har både Norsk Vann og Hold Norge Rent lenge ønsket mer innsikt i sammensetningen av avfallet i avløpssystemet.

- Kunnskap om sammensetningen av og årsakene til forsøpling i avløpssystemet er avgjørende for å kunne ta tak i problemet og iverksette riktige tiltak. Støtte fra Handelens Miljøfond har nå endelig muliggjort dette, sier Lillerud.

Fiberkluter og deler av disse, plastfolie, sneip, snus, bind og tamponger dominerer. Fiberkluter er en samlekategori for blant annet våtservietter, engangskluter og vaskekluter. Plastfolie består i stor grad av emballasje.

Fra ca. 20 kg avfall per anlegg ble over 7 000 produkter/artikler identifisert på følgende anlegg:

• Nedre Romerike Avløpsselskap IKS og Flateby renseanlegg, Viken
  • IVAR renseanlegg Bore og Vik, Rogaland
  • Holen renseanlegg, Vestland
  • Bekkelaget renseanlegg, Oslo

- Ting som våtservietter, tamponger og posesnus er laget av plast og bruker svært lang tid på å løse seg opp. Dette skaper store utfordringer for avløpssystemet og kan føre til tette rør og pumper som stopper, og at både søppel og urenset avløpsvann havner på avveie i natur og miljø. Dette er et problem vi må stoppe ved roten, sier Hanne Hjelmungen Lorvik, ansvarlig for dovettkampanjen i Handelens Miljøfond.

Prosjektet er gjennomført i samarbeid med Norsk Vann og LOOP og har også mottatt tilskudd fra Oslo kommune.

Kontaktperson i Handelens Miljøfond: Hanne Hjelmungen Lorvik
E: hanne@handelensmiljofond.no
T: 92 25 85 24

Kontaktperson i Hold Norge Rent: Kine Lillerud