Sjeldne ostespesialiteter fra TINE på menyen under årets NHO-middag

Årets NHO-middag har bærekraft som tema og på ulike måter forteller de forskjellige rettene en historie om bærekraft. Når NHOs årsmiddag serveres i Oslo Spektrum onsdag 8. januar, blir Jarlsberg Special Reserve 5 år og Norvegia Special Reserve 5 år å finne på menyen.
Foto: Puls foto. Fem fine typer: Norvegia og Jarlsberg Special Reserve 5 år, Snøhetta fra ysterne på Dovre, osten fra Munkeby Mariekloster i Levanger og Kraftkar fra Tingvoll på Nordmøre.

Det er Bocuse d’Or Norge som er kulinarisk rådgiver for NHOs årsmiddag, og de har satt sammen en meny med bærekraftige, norske råvarer av høy kvalitet. Middagen er en del av NHOs årskonferanse, med tema «Neste trekk».

God smak er verdt å vente på
I Norges eneste ostebank på Jæren ligger de utvalgte ostene Jarlsberg®, Norvegia®, Edamer og Sveitser til langtidslagring i minst tre år. TINE-ostene servert på NHO-middagen er lagret i hele 5 år.

– Ostene blir fulgt opp av erfarne fagfolk som henter ut smakspotensialet i hver enkelt ost. Det tålmodige håndverket gir uttelling som verdens beste kokker vet å sette pris på, sier konsernsjef i TINE, Gunnar Hovland.

Resultatet er en oster med unik smak. Typiske kjennetegn for Jarlsbergosten er de såkalte «tårene» i hullene. De er et sikkert tegn på at den har modnet over mange år, for å oppnå den fyldige smaken det er vel verdt å vente på.

Spesialitet fra Dovre
Hvitmuggosten Snøhetta står også på menyen. Osten er ystet på geitemelk og kumelk, og har en pikant smak med en mild og rund avslutning.

– Snøhetta er utviklet av 12 dedikerte ystere ved TINE meieriet på Dovre i Gudbrandsdalen. Osten har blitt hedret med Spesialitetsmerket "Unik Smak" fra Matmerk, sier Hovland.

Snøhetta er nydelig på ostefatet og som en varm dessert. Prøv med usaltet kjeks, fiken, honning og nøtter. Serveres romtemperert.

En historie om norske råvarer
Som kulinarisk rådgiver til middagen har Stiftelsen Årets kokk (Bocuse d’Or Norge) tolket tema for årets konferanse Neste trekk, og utviklet en meny basert på sentrale bærekraftsutfordringer, god smak og matglede.

– Menyen til NHOs årsmiddag forteller også en historie om norske råvarer som enten er til overs eller som ikke tas fullt ut i bruk. Hver eneste rett er laget med tanke på at en eller flere av råvarene har viktige bærekraftsbudskap i seg, og at råvarene kan gjøres til god mat av gode kokker. Maten skal pirre nysgjerrigheten, og oppnå oppdragsgiverens mål om å skape en behagelig atmosfære og et interessant og godt måltid som en ramme for de gode samtalene, sier Gunnar Hvarnes, som er faglig leder for det norske Bocuse-akademiet i Stiftelsen Årets kokk, til Hotellmagasinet.