Sjekk vesten, ikke glem sommerens viktigste service!

Nordmenn blir stadig mer bevisst på å sjekke redningsvesten før sommersesongen. I 2012 var det kun 10 % som sjekket vesten årlig, I år vil hele 50 % gjøre det samme, viser en spørreundersøkelse utført av IPSOS på vegne av Redningsselskapet.
De siste årene har det vært en klar, positiv tendens til at fler og fler sjekke vesten før sommeren. Foto: Redningsselskapet

Den ferske undersøkelsen viser at mangeav de som velger å ikke sjekker vesten, velger å droppe dettefordi de er usikre på hvordan det gjøres.

Deter utrolig positivt at bevisstheten rundt viktigheten av årlig sjekk og vedlikehold økerblant norske vestbruker. Det er fortsatt et stykke igjen til at det å sjekke vesten er en godt innarbeidet rutine hos alle som ferdes på sjøen, og derfor ønsker vi å gi dem denne muligheten før sommeren, med å tilby hjelp til sjekk av vest for de som er usikre på hvordan dette skal gjøres, sier Kim Hagen Bertheussen, direktør for frivillighet og forebygging i Redningsselskapet.

Lørdag 29.mai kl. 12.00 - 15.00: Her kan du sjekke vesten!
Denne ukensprer Redningsselskapetbudskapet og informasjon om hvordan man selv kan sjekke vesten, og på selve «Sjekk Vesten-dagen», lørdag 29.mai, kan du få hjelp og veiledning til å sjekke vesten av Redningsselskapets ansatte og frivillige på følgende steder

Tromsø / Søndre Tollbodgt 3a / Kontakt: Kristine Lind-Olsen: 924 03 525

Trondheim / Nedre Ila 8 / Kontakt: Kim Bertheussen: 980 18 161

Ålesund / Magdevågvegen 1 / Kontakt: Kenneth Nilsen: Kenneth.Nilsen@rs.no

Bergen / Tollbodkaia / Kontakt: Endre Ytreland: 990 93 011

Stavanger / Ryfylkekaien 3 / Kontakt: Tarjei L. Sandnes: Tarjei.Lastad.Sandnes@rs.no

Kristiansand / Marviksveien 120 / Kontakt: Janne Johnsen: Janne.Johnsen@rs.no

Horten / Noatun, Langrunnveien 34 / Kontakt: Anders Økstad: 940 18 947

Oslo / Lysaker, Drammensveien 288 / Kontakt: Erik Knudsen: 481 28 368

Hvis du ikke har mulighet til å møte opp, finner du informasjon om hvordan du sjekker vesten her:  www.rs.no/sjekkvesten. Her vil du også finne mer informasjon om Sjekk vesten-uken 2021.