Siva samler kloke hoder fra hele landet

Tirsdag 3. mai kommer nærmere 300 deltagere fra hele landet til Siva-konferansen i Trondheim. Her samles deltagere fra næringsliv, forskning, innovasjon og politikk, og konferansen byr på hele tre ministere.
Andreas Krüger Enge, konstituert administrerende direktør i Siva

Siva-konferansen er en nasjonal møteplass for alle som er opptatt av innovasjon og næringsutvikling. Sivas ambisjon med arrangementet er å bidra til kunnskapsdeling, verdiskaping og nettverksbygging på tvers av utviklingsmiljøer, næringslivsaktører og virkemiddelapparatet.

Spennende foredragsholdere

Med temaet «Fra lokal helt til grønn eksportsuksess» setter vi i år fokus på innovasjon og industriproduksjon i grønne verdikjeder. Sterk eksportvekst og redusert fotavtrykk er ambisjonen. Tempo er kritisk. Hvordan skal vi lykkes? Hva bør den smarte bedriftslederen gjøre for å få «grønn eksportsuksess», og hvordan kan Siva med sine partnere bidra til det? En rekke ulike fordragsholdene fra forskjellige bransjer kommer for å belyse dette. I år deltar hele tre statsråder på arrangementet; næringsminister Jan Christian Vestre, fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran, samt forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe.

Se program

Uforløst potensial

Konstituert administrerende direktør Andreas Krüger Enge i Siva ser frem til å ønske deltakere fra hele Norge velkommen til Trondheim. Han tror møteplasser som dette kan bidra til at nye idéer og verdier skapes.

– I Siva vet vi av erfaring at gode idéer oppstår når mennesker samles. På Siva-konferansen skal vi lære, bli inspirert og bygge nettverk på tvers av bransjer og geografi, sier Enge.

Han mener det ligger et uforløst potensial for bærekraft, verdiskaping og eksport, og det å se virkemiddelaktørenes bidrag i grønne verdikjeder mer i sammenheng.

– Stikkord her er kompetansedeling mellom virkemiddelaktørene, avstemming av prioriteringer og koordinering, slik at bedriften møter et samstemt, effektivt og målrettet virkemiddelapparat som treffer kundens behov. Det tror vi Siva-konferansen kan bidra til.

To priser

For syvende år på rad skal også Siva-prisen deles ut. Årets pris skal løfte frem bedrifter som lykkes på eksportmarkedet, er klimavennlige og som har produksjon i Norge. Fem finalekandidater har blitt plukket ut etter en åpen avstemning. Prisen på 200 000 kroner blir delt ut av fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran. Nytt av året er en X-faktorpris, som er rettet mot nystartede bedrifter som har utviklet miljøvennlige produkter og har et tydelig vekstpotensial. Vinneren har blitt plukket ut blant alle de nominerte, og får en pris på 50 000 kroner.

Prispengene har tidligere blitt benyttet til fremtidsrettede satsinger på prosjekter, nettverksutvikling og utvidelse av virksomhetene.

– Vi deler ut denne prisen fordi vi ønsker å gi en utmerkelse til bedrifter som virkelig står på og bidrar til å skape verdier og innovative løsninger. Vi registrerer med glede at det i år var et rekordhøyt antall nominerte, og at kvaliteten på aktørene var svært høy! Det lover godt for Norge, sier Andreas Krüger Enge.

Preben Sandborg Røe, kommunikasjonsdirektør i Siva, telefon 90 12 57 73, epost preben.sandborg.roe@siva.no

Andreas Krüger Enge, konstituert administrerende direktør i Siva