SINTEF og RISE vil bedre tunnelsikkerheten

Er du førstemann til et brannsted i en tunnel, skal du; 1) varsle, 2) forsøke å slukke (mindre kjøretøy), 3) evakuere. Om du ikke er blant de første som kommer til en tunnelbrann, skal du fortsette ut om brannen kan passeres, eller snu i en ettløpstunnel og kjøre ut der du kom inn. I en toløpstunnel finner du nærmeste evakueringsdør og entrer naboløpet.
– At ikke liv har gått tapt i tunneler i Norge, kan til en viss grad tilskrives god redningsinnsats, en blandet forståelse av selvredningsprinsippet, samt god tunnelutforming og drift. Men vi har også hatt flaks, sier SINTEF-forsker Gunnar Deinboll Jenssen.
Eksempler på hendelser de siste åtte årene er branner i Oslofjordtunnelen, Gudvangatunnelen, Skatestraumtunnelen og T-banetunnelen ved Helsfyr.
Vil utvikle nye løsninger sammen med bransjen
SINTEF og RISE besitter Norges største tverrfaglige forskningsmiljø innen relevante fag som for eksempel brann, tunnelkonstruksjon og -sikring, beredskap, sikkerhetssystemer, trafikk og menneskelig oppførsel under stress i tunneler.
– Sammen har vi diskutert status for sikkerheten i tunnel og underjordsanlegg, og ønsker å ta det tverrfaglige, overordnede ansvaret for å kartlegge og utvikle framtidens løsninger sammen med de forskjellige aktørene i tunnelbransjen, sier sjefforsker Eivind Grøv i SINTEF.
Viktig å kartlegge katastrofepotensialet
Det er viktig å få etablert et realistisk bilde av katastrofepotensialet i forbindelse med tunneler og underjordsanlegg – både for å kunne treffe risikoreduserende tiltak og for å unngå unødvendig frykt hos brukere.
Selv om det skjer færre ulykker per meter tunnel enn per meter veg i dagen, er katastrofepotensialet ved en hendelse i tunnel mye større. For å analysere katastrofepotensialet vil det derfor ikke være nok å basere analysene på trafikksikkerhetsdata alene, som i dag.
– Ikke bare direkte følger av ulykker, men også langsiktige følger som nedetid på grunn av reparasjon av anlegget og ringvirkninger for transportsektoren, må vurderes. Både for å kunne ivareta personsikkerhet og viktige samfunnsfunksjoner, er det det viktig å investere i kunnskap om tunnelsikkerhet, sier RISE-forsker Are Brandt.
Et trafikk- og sikkerhetsbilde i endring
Sikkerhetsbildet er også i ferd med å endre seg grunnet økt trafikkbelastning, økt tungtransport, nye energibærere, transport av farlig gods på vei og endring i sjåførenes bakgrunn. I tillegg utvikles stadig ny teknologi for kjøretøy, som for eksempel sensorer, elbiler og autonome kjøretøy. Kunnskapen om selvredningsprinsippet skal samtidig nå frem til alle disse ulike brukerne, noe som er en utfordring i seg selv.
– Det er viktig å ta høyde for denne utviklingen i fremtidige tunneler, og ikke minst å tilpasse eksisterende tunneler, sier SINTEF-forsker Dirk van Oosterhout.
Kontakter
Gunnar D. JenssenSeniorforsker
Tel:926 19 415gunnar.d.jenssen@sintef.noKathrine NitterSenior kommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 932 00 559kathrine.nitter@sintef.noBilder

Om SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2200 medarbeidere fra 80 nasjoner og en årlig omsetning på over fire milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Roser regjeringens satsing på et norsk kvantesprang27.8.2025 11:40:12 CEST | Pressemelding
Norsk kvanteklynge hyller regjeringens satsing innen kvantevitenskap og -teknologi, og ser frem til et tettere samarbeid med norsk næringsliv.
Ny utgave av "Alt om renhold"21.8.2025 10:27:07 CEST | Pressemelding
Renhold er avgjørende for hygiene, innemiljø og smittevern – og kompetansekravene øker. Oppdatert fagbok fra SINTEF kan brukes på alle nivåer i opplæringen, fra fagbrev til mastergrad.
Tester SF₆-frie effektbrytere på transformatorstasjon på Hardangervidda19.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Om noen år er det ikke lengre lov å bruke den svært kraftige klimagassen SF₆ i nye brytere i kraftsystemet. En prototype på en SF₆ -fri bryter for 420 kV utviklet av Siemens Energy skal nå testes ut på Dagali transformatorstasjon på Hardangervidda gjennom EU-prosjektet MISSION.
Nytt kurs hos SINTEF: Lær om optimal ventilasjonsdrift19.8.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
På dette kurset lærer du å stille relevante og presise krav i prosjekter med datadrevet bygningsdrift.
Riktig materialvalg og gode løsninger kan forebygge skader på fasadeplater14.8.2025 12:21:07 CEST | Pressemelding
Hyppig nedbør og feil materialvalg gir fuktskader i fasadeplater. SINTEF har analysert 25 skadesaker for å avdekke årsaker og risikoområder i moderne bygg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom