SINTEF flytter inn til industrien på Herøya

Nå får industrimiljøet på Herøya tilgang til å samarbeide enda tettere med forskere. Målet er ny konkurransekraftig industri og å løse samfunnsutfordringer.

– Norges konkurransekraft må bli bedre og vi skal løse noen samfunnsutfordringer. Sammen kan vi bli et vinnerlag, uttalte Eli Aamot, konserndirektør i SINTEF Industri og Sverre Gotaas, adm. direktør i Herøya Industripark AS, da de signerte samarbeidsavtalen som nå konkretiseres med innflytting.

Forskningsgruppen SINTEF Tel-Tek flytter inn i Herøya Forskningspark og tar med seg flere forskningsprosjekter, og tilgang til et nettverk av 2000 forskere i SINTEF nasjonalt. SINTEF er Norges største forskningsinstitutt. De har tung kompetanse innen en rekke teknisk-industrielle fagområder og er lokalisert på flere steder i hele Norge.

Satser på Herøya
Nå satser SINTEF på Herøya, tett på verdensledende virksomheter med unik kompetanse innenfor prosess- og leverandørindustri. Kort vei mellom aktørene gjør at det er mulig å drive ideutvikling og testing på nær sagt samme område.

• Dette blir en spennende arena med store muligheter for oss å bidra til nyskapning, forskning og utvikling, spesielt med tanke på det grønne skiftet, sier Eli Aamot, konserndirektør i SINTEF Industri.

Bidra til å løse utfordringer

Forskningssjef Duncan Akporiaye i SINTEF Industri mener Herøya er en av en av de mest spennende industrielle arenaene i landet.

• Vi gleder oss til å komme tett på både eksisterende og nye samarbeidspartnere. Etableringen her gir oss større muligheter til å bidra til å løse store og små utfordringer for bedriftene der, og bidra til styrket konkurransekraft i form av alt fra energibruk til effektivisering av industriprosesser, og ikke minst innovasjon, sier Duncan Akporiaye.

Etablerer Innovasjonshub
SINTEF arbeider allerede med en rekke initiativer, og jobber nå i samarbeid med flere for å etablere Innovasjonshub Herøya. Innovasjonshub Herøya blir en fysisk arena for innovasjon og nyskaping i Herøya forskningspark. Her skal det legges vekt på praktisk demonstrasjon av pågående aktiviteter. Det første konkrete eksempelet blir en såkalt Fablab (Fabrication Laboratory, av noen også kalt en minifabrikk) for å demonstrere blant annet teknologi for digitalisering av prosesser. Dette skal gjøres som del av et pågående EU-prosjekt, og i samarbeid med Skiensbedriften Cody. Vi ser for oss å ha et kontrollrom tilgjengelig for de som er interessert, i området bak resepsjonen i Herøya Forskningsparken. – Et annet eksempel er DigiPro, et senter for digitalisering av prosessindustri. Dette senteret vil også inngå i innovasjonshuben. Innovation-HUB vil bli et samlingspunkt på 150-200 m 2 i tillegg til produksjons-/demoareal, melder SINTEF Industri.

SINTEF flytter nå inn med 18 forskere i over 600 m 2 totalrenoverte arealer i Forskningparken.

Kontakt SINTEF:

Duncan Akporiaye
Forskningssjef SINTEF Industri, avdeling Prosessteknologi
Duncan.Akporiaye@sintef.no

Hans Aksel Haugen, SINTEF.
Forskningsleder SINTEF Tel-Tek
hans.haugen@sintef.no

Kontakt Herøya Industripark AS:

Skjalg Aasland, e-post: skjalg.aasland@hipark.no mobil: 932 38 113