Sinch slutför förvärvet av MessengerPeople

Stockholm, Sverige – 1 november 2021 – Sinch AB (publ), en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen, meddelar idag förvärvet av MessengerPeople har slutförts.

MessengerPeople erbjuder en molnbaserad mjukvara som gör det enkelt för företag att kommunicera med sina kunder via interaktiva meddelandetjänster som WhatsApp, Telegram och Apple Business Chat (iMessage). Bolaget har fler än 700 företagskunder och cirka 40 anställda. Sinch meddelade att man hade ingått ett bindande avtal om att förvärva bolaget den 22 september 2021.

"Med sin lättanvända mjukvara har teamet på MessengerPeople visat hur företag kan använda interaktiva meddelandetjänster för att skapa en bättre kundupplevelse. Jag är mycket nöjd att vi nu har slutfört förvärvet och ser fram emot att nu fortsätta vår expansion tillsammans”, kommenterar Oscar Werner, vd Sinch.

När förvärvet nu har slutförts kommer MessengerPeople att bli en del av Sinchs segment för Meddelandetjänster. Pressmeddelandet från den 22 september 2021, en webbsändning och tillhörande presentation finns i rapport- och presentationssektioneninvestors.sinch.com.

Köpeskillingen uppgår till 48 miljoner EUR på kassa- och skuldfri basis, varav Sinch har betalat 33,6 miljoner EUR kontant och 14,4 miljoner EUR i form av 835 677 nya aktier i Sinch. Styrelsen har idag beslutat att emittera de 835 677 aktierna till en teckningskurs om 171,78 kronor (vilket motsvarar det volymviktade genomsnittspriset för Sinch aktien under en mätperiod från och med 15 oktober 2021 till och med 28 oktober 2021). Det totala antalet aktier i Sinch AB har därmed ökat till 746 999 041 och aktiekapitalet har ökat med 8 356,77 kronor till 7 469 990,41 kronor. Räknat på valutakursen den sista dagen i mätperioden, där EUR/SEK var 9,969, uppgår den sammanlagda köpeskillingen till 622 miljoner SEK. Säljarna har, med sedvanliga undantag, ingått lock-up åtaganden att inte sälja eller på annat sätt frånhända sig det ekonomiska värdet av de nyemitterade aktierna under en period om 12 månader från dagens datum (för vissa säljare 24 månader).

Thomas Heath
Chief Strategy Officer & Head of Investor Relations
Mobile: +46 722 45 50 55
E-mail: investors@sinch.com

Ola Elmeland
Investor Relations Director
Mobile: +46 721 43 34 59
E-mail: investors@sinch.com

Om Sinch
Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 40 länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Denna information lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 18:00 CET den 1 november 2021.

Ultimovacs ASA: Mandatory notification of trade by primary insider2.12.2021 16:30:00 CET | Press release

Oslo, 2 December 2021, Carlos de Sousa, Chief Executive Officer and primary insider in Ultimovacs ASA, has today bought 1,000 shares in the company at a price of NOK 107.60 per share. Following this transaction, Carlos de Sousa and closely related parties hold 15,056 shares and 416,035 share options in Ultimovacs ASA. This information is subject to the disclosure requirements pursuant to the Market Abuse Regulation article 19 and section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act. Attachment 20211221 - Ultimovacs Notification of trade - KRT-1500

Connecterra and Lely Announce Strategic Partnership2.12.2021 15:05:00 CET | Press release

Following the completion of a successful pilot, the two companies will deepen their collaboration and commercial relationship Amsterdam, The Netherlands, Dec. 02, 2021 (GLOBE NEWSWIRE) -- Today Dutch-based startup, Connecterra, a world leader in using artificial intelligence to deliver insights to farmers, and Lely, the global leading supplier of robotics and management systems for dairy farming, announced the start of a robust co-development and commercial partnership. The announcement follows a pilot with Lely’s Digital Farming Group. The pilot program was designed to test an integration between Lely Horizon and Connecterra’s artificial intelligence platform, Ida. The successful effort has resulted in commitments to several strategic initiatives. As a first step in the agreement, Lely will now license Ida Enterprise for use in their farm management system Lely Horizon. “We believe that digitization of dairy farming is key and needs to be handled with care. Integrating with partners l