Sinch AB (publ): Sinch expanderar till Brasilien genom förvärv av TWW

Stockholm, Sverige – Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH

Sinch AB (publ), en ledande global leverantör av molntjänster för kundinteraktion via mobilen, har ingått ett bindande avtal att förvärva TWW do Brasil S.A. för en total köpeskilling på 180,750 miljoner BRL på skuldfri basis. Med dagens valutakurs där SEK/BRL är 2.43 motsvarar detta 439 miljoner SEK.

TWW grundades 1996 och och är idag den tredje största leverantören av företags-SMS i Brasilien. Bolaget har över 3 000 kunder av varierande storlek inklusive ledande Brasilianska företag inom bank och finans, handel och utbildning. Meddelandevolymerna ökar löpande och under 2018 skickade TWW 3.4 miljarder meddelanden åt sina kunder. Företaget har 37 anställda i São Paulo, Brasilien.

“Sinch fokus på leveranskvalitet och global räckvidd gör att vi nu har några av världens största företag på vår kundlista. Förvärvet av TWW stärker ytterligare vår konkurrenskraft och ger oss lokal närvaro i en expansiv och dynamisk tillväxtmarknad”, säger Oscar Werner, VD Sinch.

Med en befolkning på 210 miljoner människor är Brasilien det största landet i Latinamerika både sett till befolkningsstorlek, BNP och geografisk yta. Det är världens femte mest folkrika land och har en snabb ökning i smartphoneanvändning och nyttjande av mobilt internet. Det blir allt mer populärt att använda meddelandetjänster i mobilen för att interagera med kunder, och en snabbt ökande användning av ny teknik skapar möjligheter för Sinch att erbjuda sin bredare produktportfölj med avancerade meddelandetjänster, röst och video till TWW:s kunder.

Under 2018 hade TWW en försäljning om 134 MBRL, bruttovinst på 35 MBRL och EBITDA på 17,5 MBRL. Med dagens valutakurs där SEK/BRL är 2.43 motsvarar detta en försäljning om 326 miljoner SEK, bruttovinst på 85 miljoner SEK och EBITDA på 43 miljoner SEK. Priset som Sinch betalar motsvarar en EV/EBITDA-multipel på 8.9 baserat på förväntad justerad EBITDA för helåret 2019.

“Vi har byggt ett framgångsrikt företag genom fokus på kvalitet och kundnöjdhet. Tillsammans med Sinch kan vi fortsätta vår tillväxtresa och och lansera nästa generations meddelandetjänster, röst och video. Våra största möjligheter ligger fortfarande framför oss”, säger Anthony Pain, VD och styrelseordförande för TWW.

Affären beräknas slutföras i andra halvan av oktober 2019 och kommer att finansieras med Sinch tillgängliga kreditfaciliteter.

Sinch har ett finansiellt mål att hålla nettoskuld/justerad EBITDA under 2.5x över tid. Mätt på rullande tolv månaders basis var nettoskuld/justerad EBITDA 1.0x i Q2 2019. Förvärvet av TWW ökar Sinch nettoskuld/justerad EBITDA med omkring 0.8x. Tillsammans med det nyligen annonserade förvärvet av myElefant SAS innebär detta att Sinch pro forma nettoskuld/justerad EBITDA stiger till omkring 2.2x efter att de två förvärven har slutförts.

Handelsbanken Capital Markets agerar finansiell rådgivare till Sinch i samband med detta förvärv.

Telefonkonferens och webbpresentation
Ett konferenssamtal för analytiker och investerare kommer att äga rum idag, 10 oktober, kl 14.00 CEST. Ring in ett par minuter innan konferensen börjar för att försäkra dig om att du är uppkopplad.

Access code:           6330618

Sverige:                   +46 8 5069 2185
Storbrittannien:      +44 203 009 5710
USA:                        +1 191 772 00 178

Konferenssamtalet kommer även att direktsändas på investors.sinch.com/webcast. Presentationsmaterial kommer att finnas tillgängligt på investors.sinch.com.

För ytterligare information vänligen kontakta

Thomas Heath
Strategichef och ansvarig för investerarrelationer
Sinch AB (publ)
Mobil:              +46-722-45 50 55
E-post:             thomas.heath@sinch.com

Om Sinch

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Om TWW

TWW grundades 1996 och är en av Brasiliens ledande leverantörer av meddelandetetjänster för företag. Senaste generationens infrastruktur, direktkopplingar till mobiloperatörer och ett starkt kundfokus har givit TWW en kundnöjdhet på 98 procent bland sina mer än 3 000 företagskunder. TWW har kunder i alla storlekar och branscher och är baserat i Säo Paolo, Brasilien.

Viktig information

Denna kommunikation kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och de innehåller uttryck som "anser", "uppskattar", "förväntar", "väntar", "antar", "förutser", "avser", "kan", "fortsätter", "bör" eller liknande. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Sinch anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Sinch kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i denna kommunikation genom de framåtriktade uttalandena. Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.

Denna information är sådan information som Sinch AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2019 kl. 07:00 CEST.

Ress Life Investments A/S: Ress Life Investments A/S publishes Net Asset Value (NAV)29.5.2020 20:50:00 CESTPress release

Ress Life Investments Holbergsgade 14, 2 tv DK-1057 Copenhagen K Denmark CVR nr. 33593163 www.resslifeinvestments.com To: Nasdaq Copenhagen Date: 29 May 2020 Corporate Announcement 22/2020 Ress Life Investments A/S publishes Net Asset Value (NAV). Ress Life Investments A/S publishes the Net Asset Value (NAV) per share and performance data as of 15 May 2020. NAV per share in USD: 1955.92 NAV per share in EUR: 1811.38 The performance during the first half of May was 0.01% in USD. The year-to-date net performance is -0.15% in USD. Assets under management (AUM) was 184.6 million US dollars. Questions related to this announcement can be made to the company's AIF-manager, Resscapital AB. Contact person: Gustaf Hagerud gustaf.hagerud@resscapital.com Tel + 46 8 545 282 27 Note: The terms for subscription of shares, minimum subscription amount and redemption of shares are provided in the Articles of Association, Information Brochure and in the Key Investment Information Document (KIID) availabl

Eastern Property Holdings Limited (EPH):First quarter 2020 Financial Update29.5.2020 19:45:23 CESTPress release

29 May 2020, Road Town, Tortola, BVI KEY EVENTS In March 2020, the Company received EUR 204.7 million by issuance of subordinated notes to its two largest shareholders at an interest rate of 3.5% p.a. The management intends to use the funds for the acquisition of properties in Western Europe in order to further strengthen the Group’s business and follow its strategy to invest in premium quality income producing commercial property assets in Europe.Arbat sales have been continued: a few more apartments and parking lots were sold in Q1 2020.Leases with the Company’s top tenants (Chanel and Richemont Group) have been extended.As a subsequent event, in April 2020 the Company acquired 89.9% of interest in the Nhow Hotel in Berlin, Germany. The property had been completed in 2010 and comprises approximately 20,160 sqm, including 304 rooms, 86 underground & 39 surface parking spaces, a spa, restaurant and two music studios. FINANCIAL HIGHLIGHTS The Company’s rental properties demonstrate stab