Sinch AB (publ): Delårsrapport januari – juni 2019

Delårsrapport januari – juni 2019

April – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 1 176,7 MSEK (997,4). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 15 procent.
  • Bruttoresultatet ökade med 29 procent till 321,1 MSEK (248,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 26 procent.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 17 procent till 114,2 MSEK (97,4).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 104,1 MSEK (91,2).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 53,3 MSEK (29,0).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,98 SEK (0,54).

Januari – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 2 278,4 MSEK
    (1 856,0). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 16 procent1.
  • Bruttoresultatet ökade med 36 procent till 610,6 MSEK (448,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 24 procent1.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 39 procent till 226,4 MSEK (162,3).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 206,3 MSEK (149,9).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 111,1 MSEK (38,3).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,06 SEK (0,71).

”Även om allt fler företag skickar textmeddelanden är det ännu få som drar nytta av de nya möjligheter som tekniken nu erbjuder med bilder, video och interaktiv tvåvägskommunikation” – Oscar Werner, VD

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 5 april tillkännagavs att Sinch ingår partnerskap med WIT Software för att påskynda den globala användningen av nästa generations meddelandetjänster genom Rich Communication Services (RCS). Sinch kommer att använda WIT Softwares teknologi som en del i sitt erbjudande kring RCS-as-a-Service till mobiloperatörer som behöver en smidig och skalbar lösning för att erbjuda RCS till sina abonnenter och företagskunder.
  • Den 11 april meddelades förändringar i bolagets ledningsgrupp för att öka samarbetet mellan teamen som arbetar mot operatörskunder och företagskunder. Sinch ledningsgrupp består nu av: VD Oscar Werner, Operativ chef Anders Olin, Finanschef Roshan Saldanha, HR-chef Eva Lessing, Utvecklingschef Jonas Lindeborg, Marknadschef Jonathan Bean, Strategichef Thomas Heath, Evangelist och medgrundare Robert Gerstmann, Affärsutvecklare och medgrundare Björn Zethraeus samt Affärsutvecklare och medgrundare Johan Hedberg.
  • Den 20 juni registrerades namnbytet från CLX Communications AB (publ) till Sinch AB (publ) hos Bolagsverket.

1  Organisk tillväxt i lokal valuta i jämförbara enheter. För att räkna tillväxt i jämförbara enheter inkluderas Unwire och Vehicle i hela jämförelseperioden januari-juni 2018, två förvärv som slutfördes först i månadsskiftet mars-april 2018.

2  Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar exklusive jämförelsestörande poster. För jämförelsestörande poster, se sidan 3.
3  Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster och avskrivningar av förvärvsrelaterade tillgångar, vilka ej påverkar kassaflödet. För specifikation av avskrivningar, se not 4.

Inbjudan till telefonkonferens

Sinch presenterar delårsrapporten i en telefonkonferens klockan 9.00 den 19 juli. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring in och ange kod 7278264.

Sverige:                             +46 (0) 8 506 921 85
Storbritannien:                +44 (0) 203 009 5710
USA:                                   +1 917 720 0178

För att följa presentationen via Webcast, registrera dig här: investors.sinch.com/webcast.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Heath, strategichef och ansvarig för investerarrelationer
Tel +46 72 245 50 55
thomas.heath@sinch.com

Roshan Saldanha, finanschef
Tel +46 73 660 24 19

Om Sinch

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ), ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2019 klockan 07.30.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

New Zolgensma data demonstrate age-appropriate development when used presymptomatically and rapid, clinically meaningful efficacy in symptomatic children, even those with severe SMA at baseline18.6.2021 18:30:00 CEST | Press release

All children (100%) treated presymptomatically in the SPR1NT two-copy cohort survived without respiratory or nutritional support, and sat independently for ≥30 seconds, most (11/14) within the WHO window of expected normal development The majority of children (82%) treated in STR1VE-EU achieved developmental motor milestones not observed in the natural history of SMA Type 1, including patients with more severe disease More than 1,200 patients have now been treated with Zolgensma globally across clinical trials, managed access programs, and in the commercial setting1 Basel, June 18, 2021– Novartis today announced data that reinforce the transformational benefit of Zolgensma® (onasemnogene abeparvovec), an essential, one-time treatment and the only gene therapy for spinal muscular atrophy (SMA). New late-breaker data from the completed two-copy cohort of the Phase 3 SPR1NT clinical trial demonstrate age-appropriate milestone development in presymptomatic children with SMA without respira

THIS NOTICE IS NOT INTENDED FOR PUBLICATION, ALLOCATION OR TRANSMISSION, IN PART OR WHOLLY, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SINGAPORE, SOUTH AFRICA, OR ELSEWHERE THE DISCLOSURE OR TRANSMISSION OF THIS INFORMATION IS NOT ALLOWED. By a company announcement dated 04.06.2021, AS PRFoods (hereinafter "PRFoods") informed investors that it was conducting an issue of subordinated convertible notes, whereunder PRFoods is to issue up to 350 subordinated convertible notes, with the maximum aggregate nominal value of up to EUR 3,500,000, nominal value of EUR 10,000 per subordinated convertible note, interest rate of 7% per annum and maturity date on 01.10.2025 (hereinafter the “ConvertibleNotes”). The subscription period for the Convertible Notes ended on 14.06.2021. In course of the private placement, investors subscribed for 237 Convertible Notes, with the aggregate nominal value of EUR 2,370,000, i.e. for approximately 67% of the m

CONDITIONS FOR PURCHASES OF CORPORATE BONDS18.6.2021 16:20:00 CEST | Press release