Sinch AB (publ): Delårsrapport januari – juni 2019

Delårsrapport januari – juni 2019

April – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 1 176,7 MSEK (997,4). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 15 procent.
  • Bruttoresultatet ökade med 29 procent till 321,1 MSEK (248,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 26 procent.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 17 procent till 114,2 MSEK (97,4).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 104,1 MSEK (91,2).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 53,3 MSEK (29,0).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,98 SEK (0,54).

Januari – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 2 278,4 MSEK
    (1 856,0). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 16 procent1.
  • Bruttoresultatet ökade med 36 procent till 610,6 MSEK (448,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 24 procent1.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 39 procent till 226,4 MSEK (162,3).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 206,3 MSEK (149,9).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 111,1 MSEK (38,3).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,06 SEK (0,71).

”Även om allt fler företag skickar textmeddelanden är det ännu få som drar nytta av de nya möjligheter som tekniken nu erbjuder med bilder, video och interaktiv tvåvägskommunikation” – Oscar Werner, VD

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 5 april tillkännagavs att Sinch ingår partnerskap med WIT Software för att påskynda den globala användningen av nästa generations meddelandetjänster genom Rich Communication Services (RCS). Sinch kommer att använda WIT Softwares teknologi som en del i sitt erbjudande kring RCS-as-a-Service till mobiloperatörer som behöver en smidig och skalbar lösning för att erbjuda RCS till sina abonnenter och företagskunder.
  • Den 11 april meddelades förändringar i bolagets ledningsgrupp för att öka samarbetet mellan teamen som arbetar mot operatörskunder och företagskunder. Sinch ledningsgrupp består nu av: VD Oscar Werner, Operativ chef Anders Olin, Finanschef Roshan Saldanha, HR-chef Eva Lessing, Utvecklingschef Jonas Lindeborg, Marknadschef Jonathan Bean, Strategichef Thomas Heath, Evangelist och medgrundare Robert Gerstmann, Affärsutvecklare och medgrundare Björn Zethraeus samt Affärsutvecklare och medgrundare Johan Hedberg.
  • Den 20 juni registrerades namnbytet från CLX Communications AB (publ) till Sinch AB (publ) hos Bolagsverket.

1  Organisk tillväxt i lokal valuta i jämförbara enheter. För att räkna tillväxt i jämförbara enheter inkluderas Unwire och Vehicle i hela jämförelseperioden januari-juni 2018, två förvärv som slutfördes först i månadsskiftet mars-april 2018.

2  Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar exklusive jämförelsestörande poster. För jämförelsestörande poster, se sidan 3.
3  Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster och avskrivningar av förvärvsrelaterade tillgångar, vilka ej påverkar kassaflödet. För specifikation av avskrivningar, se not 4.

Inbjudan till telefonkonferens

Sinch presenterar delårsrapporten i en telefonkonferens klockan 9.00 den 19 juli. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring in och ange kod 7278264.

Sverige:                             +46 (0) 8 506 921 85
Storbritannien:                +44 (0) 203 009 5710
USA:                                   +1 917 720 0178

För att följa presentationen via Webcast, registrera dig här: investors.sinch.com/webcast.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Heath, strategichef och ansvarig för investerarrelationer
Tel +46 72 245 50 55
thomas.heath@sinch.com

Roshan Saldanha, finanschef
Tel +46 73 660 24 19

Om Sinch

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ), ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2019 klockan 07.30.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

Changes in ownership6.12.2019 14:43:00 CETPress release

06 December 2019 Changes in ownership Redbrick Investments S.a.r.l. (Luxemburg) increased its stake in PJSC Acron to 62.65% from 62.48% by purchasing shares from JSC Agronova that decreased its stake to 0.15%. Media contacts: Sergey Dorofeev Anastasiya Gromova Tatiana Smirnova Public Relations Phone: +7 (495) 777-08-65 (ext. 5196) Investor contacts: Ilya Popov Investor Relations Phone: +7 (495) 745-77-45 (ext. 5252) Background Information Acron Group is a leading vertically integrated mineral fertiliser producer in Russia and globally, with chemical production facilities in Veliky Novgorod (Acron) and the Smolensk region (Dorogobuzh). The Group owns and operates a phosphate mine in Murmansk region (North-Western Phosphorous Company, NWPC) and is implementing a potash development project in Perm Krai (Verkhnekamsk Potash Company, VPC). It owns transportation and logistics infrastructure, including three Baltic port terminals and distribution networks in Russia and China. Acron’s subsidi

Viking Cylinders, a Hexagon Ragasco brand joins the Arbor Day Foundation’s Time for Trees™ Initiative6.12.2019 14:10:00 CETPress release

Viking Cylinders, a Hexagon Ragasco brand, today announced it is joining the Arbor Day Foundation for the launch of its Time for Trees initiative, a commitment to plant 100 million trees in forests and communities worldwide by 2022, alongside its partners. "Every time a consumer switches from a steel tank to a Viking Cylinder, we will plant a tree,” said Sean Ellen, Managing Director of Hexagon Ragasco North America. See attached press release by Hexagon Ragasco for more information. About Hexagon Ragasco Viking Cylinders is the North American brand of Hexagon Ragasco. Hexagon Ragasco is the world's leading producer of composite LPG cylinders with over 16 million units in globally and over 100,000 in the US. The high-volume, highly automated production facility in Raufoss, Norway is the most advanced of its kind world-wide. Hexagon Ragasco's products are unique and provide many advantages over steel cylinders in terms of safety and user-friendliness. Hexagon Ragasco is a wholly-owned s