Sinch AB (publ): Delårsrapport januari – juni 2019

Delårsrapport januari – juni 2019

April – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 18 procent till 1 176,7 MSEK (997,4). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 15 procent.
  • Bruttoresultatet ökade med 29 procent till 321,1 MSEK (248,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 26 procent.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 17 procent till 114,2 MSEK (97,4).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 104,1 MSEK (91,2).
  • Kvartalets resultat efter skatt uppgick till 53,3 MSEK (29,0).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,98 SEK (0,54).

Januari – juni 2019

• Nettoomsättningen ökade med 23 procent till 2 278,4 MSEK
    (1 856,0). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 16 procent1.
  • Bruttoresultatet ökade med 36 procent till 610,6 MSEK (448,6). Den organiska tillväxten i lokal valuta var 24 procent1.
  • Justerad EBITDA2 ökade med 39 procent till 226,4 MSEK (162,3).
  • Justerad EBIT3 uppgick till 206,3 MSEK (149,9).
  • Periodens resultat efter skatt uppgick till 111,1 MSEK (38,3).
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,06 SEK (0,71).

”Även om allt fler företag skickar textmeddelanden är det ännu få som drar nytta av de nya möjligheter som tekniken nu erbjuder med bilder, video och interaktiv tvåvägskommunikation” – Oscar Werner, VD

Viktiga händelser under kvartalet

• Den 5 april tillkännagavs att Sinch ingår partnerskap med WIT Software för att påskynda den globala användningen av nästa generations meddelandetjänster genom Rich Communication Services (RCS). Sinch kommer att använda WIT Softwares teknologi som en del i sitt erbjudande kring RCS-as-a-Service till mobiloperatörer som behöver en smidig och skalbar lösning för att erbjuda RCS till sina abonnenter och företagskunder.
  • Den 11 april meddelades förändringar i bolagets ledningsgrupp för att öka samarbetet mellan teamen som arbetar mot operatörskunder och företagskunder. Sinch ledningsgrupp består nu av: VD Oscar Werner, Operativ chef Anders Olin, Finanschef Roshan Saldanha, HR-chef Eva Lessing, Utvecklingschef Jonas Lindeborg, Marknadschef Jonathan Bean, Strategichef Thomas Heath, Evangelist och medgrundare Robert Gerstmann, Affärsutvecklare och medgrundare Björn Zethraeus samt Affärsutvecklare och medgrundare Johan Hedberg.
  • Den 20 juni registrerades namnbytet från CLX Communications AB (publ) till Sinch AB (publ) hos Bolagsverket.

1  Organisk tillväxt i lokal valuta i jämförbara enheter. För att räkna tillväxt i jämförbara enheter inkluderas Unwire och Vehicle i hela jämförelseperioden januari-juni 2018, två förvärv som slutfördes först i månadsskiftet mars-april 2018.

2  Rörelseresultatet före av- och nedskrivningar exklusive jämförelsestörande poster. För jämförelsestörande poster, se sidan 3.
3  Rörelseresultat exklusive jämförelsestörande poster och avskrivningar av förvärvsrelaterade tillgångar, vilka ej påverkar kassaflödet. För specifikation av avskrivningar, se not 4.

Inbjudan till telefonkonferens

Sinch presenterar delårsrapporten i en telefonkonferens klockan 9.00 den 19 juli. För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring in och ange kod 7278264.

Sverige:                             +46 (0) 8 506 921 85
Storbritannien:                +44 (0) 203 009 5710
USA:                                   +1 917 720 0178

För att följa presentationen via Webcast, registrera dig här: investors.sinch.com/webcast.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Thomas Heath, strategichef och ansvarig för investerarrelationer
Tel +46 72 245 50 55
thomas.heath@sinch.com

Roshan Saldanha, finanschef
Tel +46 73 660 24 19

Om Sinch

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor i Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 30 ytterligare länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com.

Observera: Informationen i denna delårsrapport är sådan som Sinch AB (publ), ska offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruks­förordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 juli 2019 klockan 07.30.

Denna rapport är publicerad på svenska och engelska. Vid eventuella skillnader mellan den engelska versionen och den svenska originaltexten ska den svenska versionen gälla. Denna rapport har inte granskats av bolagets revisor.

ENR Russia Invest SA announces a new private equity investment and end third quarter 2019 net asset value per share23.10.2019 19:15:00 CESTPress release

Press Release Geneva, 23 October 2019 ENR RUSSIA INVEST SA ANNOUNCES A NEW PRIVATE EQUITY INVESTMENT AND END THIRD QUARTER 2019 NET ASSET VALUE PER SHARE New private equity investment ENR Russia Invest SA, via a wholly owned subsidiary (“ENR”), acquired a 50% interest in a 27.4 hectare greenhouse and engineering facility for flower growing in the Kaluga Oblast in Russia (“Flower Growing Facility”). ENR teamed-up with a Russia based investment group, who owns the remaining 50% interest (collectively referred to as the “Investors”). The purchase price and initial investment for capital and operational expenses is RUB 742 million (approximately CHF 11.5 million). ENR’s 50% contribution is RUB 371 million (approximately CHF 5.75 million). Together with further investments (see below), it is anticipated that the Investors could ultimately invest a total of about CHF 20 million (or less if low interest rate Russian bank funding can be obtained under Russian agricultural incentive programs).

Press Release: Giuseppe Pasceri appointed as General Manager for Adevinta in Italy23.10.2019 17:00:00 CESTPress release

Italy, 23 october 2019: Adevinta, a global online classifieds company with generalist, real estate, cars, jobs and other internet marketplaces in 16 countries, today announces that Giuseppe Pasceri will succeed Melany Libraro as the new General Manager for Adevinta in Italy, overseeing Subito and InfoJobs. Giuseppe joined Adevinta Italy in 2018 from the Italian Government Digital Team, bringing extensive experience in digital transformation and user-centered businesses. He most recently served as Chief Product Officer and Chief Technology Officer for Adevinta Italy. Giuseppe has over 25 years of experience in digital businesses, having worked for companies such as Yahoo!, eBay, RCS, Jobrapido and the Italian Government Digital Service. In his new role, Giuseppe will oversee all aspects of Subito and InfoJobs’ strategy and execution, with the goal to increase Adevinta’s leadership position in Italy and improve our users experience. “Giuseppe brings a thorough understanding of our users

Articles of Association, Seluxit A/S23.10.2019 15:32:00 CESTPress release

Articles of Association, Seluxit A/S Company Announcement No. 15 Aalborg, 23. October 2019 Articles of Association, Seluxit A/S. Following the completion of the registration with the Danish Commerce and Companies Agency (Erhvervsstyrelsen), attached you find the updated articles of association containing the changes which were decided at Seluxit A / S 'annual general meeting on October 22, 2019 For further information, please contact CEO Daniel Lux. You can subscribe to our investor newsletter on https://www.seluxit.com/investors and get company announcements directly in your mail box. You can also follow news from Seluxit on Homepage: https://www.seluxit.com/blog LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/seluxit Facebook: https://www.facebook.com/seluxit Seluxit A/S Hjulmagervej 32B 9000 Aalborg Denmark Tel.: +45 46 922 722 E-mail: investor@seluxit.com Web: www.seluxit.com CVR/VAT nr. 29388237 Certified Adviser Norden CEF ApS, V/ John Norden Kongevejen 365, 2840 Holte Denmark Tel.: +