Sinch AB (publ): Beslut från årsstämma 2021 i Sinch AB (publ)

Stockholm, Sverige – Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH

Sinch höll tisdagen den 18 maj 2021 årsstämma.

Fastställelse av resultat- och balansräkningar, dispositioner beträffande bolagets resultat och ansvarsfrihet

Stämman beslutade att fastställa framlagda resultat- och balansräkningar samt koncernresultaträkning och koncernbalansräkning.

I enlighet med styrelsens förslag beslutades att inte lämna någon utdelning för räkenskapsåret 2020.

Stämman beslutade vidare om ansvarsfrihet för styrelsen, den verkställande direktören och den vice verkställande direktören för räkenskapsåret 2020.

Val av styrelse, styrelseordförande och revisorer

Årsstämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att styrelsen ska bestå av sex stämmovalda ledamöter utan suppleanter och beslutade om omval av Erik Fröberg, Renée Robinson Strömberg, Johan Stuart, Björn Zethraeus och Bridget Cosgrave samt nyval av Luciana Carvalho. Erik Fröberg omvaldes som styrelseordförande.

Som revisor omvaldes det registrerade revisionsbolaget Deloitte AB.

Fastställande av arvoden åt styrelse och revisorer

Stämman beslutade, i enlighet med valberedningens förslag, att arvode ska utgå med 700 000 kronor årligen till var och en av styrelsens ledamöter som inte är anställda av bolaget och med 1 500 000 kronor årligen till styrelseordföranden. Vidare beslutades att arvode ska utgå med 100 000 kronor årligen till var och en av ledamöterna i revisionsutskottet, med 250 000 kronor årligen till revisionsutskottets ordförande, med 50 000 kronor årligen till var och en av ledamöterna i ersättningsutskottet samt med 100 000 kronor årligen till ersättningsutskottets ordförande. Dessutom beslutades att ersättning till revisorn ska utgå enligt godkänd räkning.

Principer för valberedning och instruktion för valberedning

Stämman fastställde principer för valberedning och instruktion för valberedning i enlighet med valberedningens förslag.

Riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare

Stämman fastställde av styrelsen föreslagna riktlinjer för ersättningar till ledande befattningshavare.

Godkännande av ersättningsrapport

Stämman beslutade att godkänna styrelsens ersättningsrapport.

Bemyndigande för styrelsen att fatta beslut om nyemissioner av aktier

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, att bemyndiga styrelsen att vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästkommande årsstämma besluta om nyemission av aktier, och att sådan nyemission ska kunna ske med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt. Styrelsen får besluta om emission av aktier som innebär en ökning av bolagets aktiekapital med högst 20 procent av bolagets registrerade aktiekapital vid den tidpunkt då styrelsen första gången utnyttjar bemyndigandet.

Syftet med bemyndigandet och skälen till eventuell avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt är att möjliggöra anskaffning av kapital för förvärv av bolag, eller delar av bolag, och för bolagets rörelse.

Beslut om uppdelning av aktier (aktiesplit) och ändring av bolagsordningen

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om uppdelning av aktier (s.k. aktiesplit) 10:1 varigenom varje aktie delas upp i tio aktier, och att § 5 i bolagets bolagsordning ändras så att antalet aktier ska vara lägst 250 000 000 och högst 1 000 000 000 stycken. Stämman beslutade vidare att bemyndiga styrelsen att fastställa avstämningsdag för uppdelningen av bolagets aktier.

Beslut om incitamentsprogram 2021 och emission av tecknings- och personaloptioner

Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om införande av ytterligare ett långsiktigt incitamentsprogram för ledande befattningshavare och nyckelpersoner inom Sinch-koncernen (”LTI 2021”).

LTI 2021 omfattar fyra serier av teckningsoptioner. Vid fullt utnyttjande av samtliga tecknings- och personaloptioner emitterade under LTI 2021 kan upp till 323 000 aktier (med förbehåll för eventuell omräkning) komma att emitteras, vilket motsvarar en maximal utspädning om cirka 0,49 procent av antalet aktier och röster i bolaget. Vid fullt utnyttjande av tecknings-optionerna ökar bolagets aktiekapital med 32 300 kronor.

Beräkningarna ovan har baserats på antalet aktier och röster i bolaget vid tidpunkten för kallelsen.

Övrig information

I syfte att motverka spridningen av coronaviruset (COVID-19) genomfördes årsstämman genom ett poströstningsförfarande och således utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud eller utomstående.

Thomas Heath
Chief Strategy Officer and Head of Investor Relations
Sinch AB (publ)
Mobile: +46-722-45 50 55
E-mail: thomas.heath@sinch.com

Om Sinch

Sinch utvecklar digitala verktyg som möjliggör en personlig interaktion mellan företag och individer. Med Sinch molnbaserade kommunikationsplattform kan företag nå världens alla mobiltelefoner – inom en eller ett par sekunder – via meddelanden, röstsamtal, och video. Flera av världens största företag använder Sinch avancerade teknikplattform för att kommunicera med sina kunder, och Sinch är en etablerad mjukvaruleverantör till mobiloperatörer över hela världen. Sinch har vuxit med lönsamhet sedan det grundades 2008. Koncernen har huvudkontor I Stockholm, Sverige, samt närvaro i mer än 40 länder. Aktien är noterad på Nasdaq Stockholm: XSTO:SINCH. Besök oss på sinch.com

Denna information lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersons försorg, klockan 13:30 CEST den 18 maj 2021.

GeoJunxion (GOJXN.AS) announces the nomination of a new CEO and CBO16.6.2021 18:00:00 CEST | Press release

Capelle aan den IJssel, The Netherlands – 16 June 2021 – GeoJunxion (GOJXN.AS) is pleased to announce today that the Supervisory Board has decided to nominate Mr. I. Vleeschouwers as its new CEO, and Mr. F. Altamura as its new CBO (Chief Business Officer). Ivo Vleeschouwers currently serving as GeoJunxion’s CFO, has been nominated as permanent CEO. He will be combining the CEO and CFO functions going forward. Mr. Vleeschouwers together with the former CEO (Mr. Jaccoud), has been an integral part in spearheading GeoJunxion’s transformation from a traditional digital map supplier, focused on one-off large deals, to a premium location content and location intelligence service provider, with a “data as a service” revenue model. In light of the recent successes of this on-going change such as the closing of location intelligence service contracts for a value exceeding Euro 600K (see press release dated 6 May 2021) and increased market interest in the new product portfolio (Eco Alert Zones a

Staten lånar 10 miljarder kronor på 50 år till 1,386 % ränta16.6.2021 18:00:00 CEST | Pressemelding

Statenlånar 10 miljarder kronor på 50 år till 1,386% ränta Riksgälden lånadei dag upp 10 miljarder kronor till en ränta på 1,386 procent i den planerade emissionen av en50-årig statsobligation. Den nya obligationen blir det längsta låneti Sveriges statsskuld. Totalt deltog ett 80-tal investerare med en budvolym på drygt 52 miljarder kronor i emissionen som genomfördes som en syndikering. Det innebär att en grupp banker sålde obligationen till villkor som Riksgälden godkänt. Obligationen prissattes till 45 räntepunkter över marknadsräntan på den tidigare längsta svenska statsobligationen som förfaller om drygt 24 år. – Jag är glad att vi har kunnat förlänga den svenska statspapperskurvan till 50 år genom denna transaktion. Med Sveriges starka statsfinanser som grund visar vi än en gång att Riksgälden kan attrahera en bred investerarbas, säger Johan Bergström, tillförordnad upplåningschef på Riksgälden. Riksgälden kommer att bygga upp den utestående volymen i den nya obligationen SGB 106