Simon Isaksen ansatt som leder av ny avdeling for nyutdannede i Computas

Computas er i vekst og rekrutterer nå for å ta i mot flere nyutdannede denne høsten enn noen gang tidligere. For å sikre en god overgang fra skolebenken til konsulenthverdagen, etablerer de nå en egen avdeling for nyutdannede. I dag begynte Simon Isaksen i jobben som leder av den nye avdelingen - Computas NXT.

Etablerer ny avdeling for nyutdannede

Computas har lang tradisjon med å rekruttere nyutdannede fra universiteter og høyskoler. I tillegg til ordinær innfasing sammen med andre nyansatte, har nyutdannede siden 2017 deltatt i et felles program de først to årene de er ansatt.

- Overgangen fra skolebenken til arbeidslivet er stor, spesielt når man går fra teoritunge studier til rollen som IT-konsulent. Det er en utfordring vi tar på alvor. Når vi nå åpner opp for enda flere nyutdannede, ønsker vi å styrke tilbudet og ta oppfølgingen til et nytt nivå, sier HR-direktør Christine Langbråthen.

Hun forteller at konsulentene skal tilhøre avdelingen Computas NXT de to første årene de er ansatt i Computas. Der vil de få mulighet til å utforske ulike fagfelt og roller, før det i samarbeid med leder avgjøres hvilken fagavdeling som passer den enkelte kandidat på sikt. Gjennom spennende og lærerike prosjekter og et skreddersydd utviklingsprogram, tror hun at de nyutdannede vil oppleve høy grad av personlig og faglig utvikling og få god støtte til retningsvalg i starten av sin karriere.

Energisk og fremoverlent leder

Til å lede den nye avdelingen, har Computas ansatt Simon Isaksen. Han kommer fra stillingen som Rådgiver i KnowIT.

- Vi har søkt etter en energisk og fremoverlent leder som skal etablere og bygge denne avdelingen, og har hatt flere sterke kandidater med i prosessen. Vi er svært fornøyde med at vi nå har ansatt Simon Isaksen til denne rollen, sier Christine.

Simon har store ambisjoner for den nye avdelingen;

- Computas satsing på nyutdannede gjennom en helt ny avdeling, bidrar til en god karrierestart med et langsiktig perspektiv. Det vil også Computas’ kunder dra nytte av. Min ambisjon er at dette skal bli et av Norges mest attraktive arbeidsmiljøer for nyutdannede teknologer, både faglig og sosialt, sier avdelingsleder Simon Isaksen.

Søker flere nyutdannede

Etter planen skulle den nye avdelingen telle 20 konsulenter fra august. Men nå har Computas besluttet at de åpner for å rekruttere ytterligere 10 nyutdannede.

- Vi ser nå at vi har kapasitet og oppdrag til å ta imot flere enn opprinnelig planlagt. Det er knapphet på IT-kompetanse i Norge, og vi opplever det også som en del av vårt samfunnsoppdrag å sikre en god, praktisk opplæring for nyutdannede teknologer, sier Christine.

Hun oppfordrer nyutdannede til å søke hos Computas for i bli med på det hun tror blir en spennende og lærerik vei inn i arbeidslivet, med interessante kundeprosjekter og god oppfølging i et mentorprogram.

Simon, som selv startet sin karriere i 2016 som første kull i Acando sitt talentprogram, Nova, oppmuntrer også nyutdannede til å bli med i den nye avdelingen NXT.

- Jeg ser frem til å bli en del av Computas-laget og bli kjent med både eksisterende og kommende medlemmer av NXT-teamet. Det kommer til å bli en kjempespennende reise å være med på, avslutter Simon.