Sikri

Sikri Holding tar steget opp til Oslo Børs’ hovedliste

Oslo, [7.] juli 2022: Sikri Holding tar steget opp til Euronext Oslo Børs og starter handel under ticker SIKRI.
CEO Nicolay Moulin og styremedlem Jens Rugseth

«Noteringen på Oslo Børs’ hovedliste er en ny, viktig milepæl for Sikri Holding. Vi ble etablert i 2019 og har allerede tatt betydelige steg mot vår ambisjon om å bygge et ledende nordisk økosystem for offentlig forvaltning, eiendomsteknologi og dataanalyse. Framover er sterk organisk utvikling og vår klare strategi om å kjøpe ytterligere virksomheter hovedprioriteter for oss. Vi ser fram til årene som kommer, støttet av bedre tilgang til investorer og kapitalmarkedene gjennom noteringen på hovedlisten» sier Nicolay Moulin, CEO i Sikri Holding.

Sikri Holding (Sikri-gruppen) ble etablert ved utskillelse fra EVRY i 2019 og ble notert på Euronext Growth Oslo i 2020. Siden har selskapet vokst formidabelt, både organisk og gjennom oppkjøp av selskaper som PixEdit, Augment, Sureway, Ambita, Boligmappa, Virdi, 4CastGroup med Prognosesenteret AS og Prognoscentret AB, samt det svenske selskapet Metria.

En omfattende tjenestebank til både privat og offentlig sektor

Med tjenester som Boligmappa, en forbrukerplattform som samler data og dokumentasjon om alle bygg og boliger, har selskapet utviklet seg fra et programvarehus som spesialiserer seg på programvare og tjenester mot offentlig sektor, til også å bli et ledende selskap innen eiendomsdata, eiendomsteknologi og dataøkonomi i Norden. Kundebasen spenner fra offentlig sektor til bank, forsikring, eiendomsutviklere, byggherrer, eiendomsbesittere, skatteselskaper, ingeniører, kraftselskaper og byggevareproduksjon.

«De siste årene har vi vokst jevnlig, og det har bragt oss til et punkt der vi kan skalere og fokusere fullt på tjenestene våre. Derfor føles det riktig å ta steget opp til hovedlisten. Herfra er målet å øke antallet abonnenter og videreutvikle tjenestene i takt med offentlig sektors økende behov for digitale løsninger», sier CEO Nicolay Moulin i Sikri Holding.

Ser stort potensial i data fra offentlig sektor

Mye tyder på at forvaltning av offentlig data er et forretningsområde med stort potensiale, som vil få økt politisk oppmerksomhet de kommende årene.

Hurdals-plattfomen slår fast at myndighetene må sørge for gode rammebetingelser for videreforedling av data, så den kan brukes til å forbedre offentlige tjenester og verdiskapning i næringslivet – over hele landet. Potensialet er spesielt stort i offentlig sektor; i fjor etablerte regjeringen et offentlig lovutvalg som skal legge frem forslag til en regulering av videre bruk av offentlig data.

Dette kan gi store samfunnsøkonomiske gevinster. Analyseselskapet Menon Economics anslo i 2019 at den norske dataøkonomien skaper verdier for 150 milliarder årlig. Og tallene kan dobles innen 2030 hvis vi spiller kortene våre riktig.

Nicolay Moulin forteller at Sikri er godt posisjonert til å bistå offentlig sektor med både fangst og foredling av data.

«Offentlig sektor produserer enorme mengder data som bare blir liggende – data som kan brukes av næringslivet til å skape verdier, arbeidsplasser og ikke minst gode tjenester. Her har vi i Sikri Holding mye å bidra med, både med tanke på fangst og foredling av offentlig data. Dessuten er det få i næringslivet som kjenner offentlig sektor bedre enn oss» avslutter Moulin.

I 2021 omsatte Sikri Holding for 1,2 milliarder kroner og leverte et driftsresultat (EBITDA) på 181 millioner kroner (proforma omsetning og resultat som inkluderer oppkjøpte selskaper). Selskapets vekst er drevet organisk og av strategiske oppkjøp. Overføringen til Euronext Oslo Børs følger etter en rettet emisjon mot privatinvestorer fullført 4. juli 2022 og ledet av ABG Sundal Collier ASA, Arctic Securities AS og SpareBank1 Markets AS.

Mer informasjon:

Anne Mette Havaas
CMO, Sikri Holding
Epost: anne.havaas@sikri.no

CEO Nicolay Moulin og styremedlem Jens Rugseth

Om Sikri

Sikri
Vollsveien 4A

Om Sikri Holding

Sikri Holding (Sikri-gruppen) har utviklet seg fra å være et programvarehus som spesialiserer seg på programvare og tjenester mot offentlig sektor, til å bli et selskap posisjonert også innen eiendomsdata, eiendomsteknologi og dataøkonomi i Norden. Sikri skaper verdi gjennom nyskapende bruk av data og dataanalyse, og kundebasen spenner fra offentlig sektor til aktører i privat næringsliv som bank, forsikring, eiendomsutviklere, byggherrer, eiendomsbesittere, skatteselskaper, ingeniører, kraftselskaper og byggevareproduksjon.

Følg pressemeldinger fra Sikri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sikri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sikri

Sikri kjøper AI-selskapet Augment26.5.2020 10:04:25 CEST | Pressemelding

Programvareselskapet Sikri kjøper det drammensbaserte AI-selskapet Augment. Dette er det andre selskapet Sikri kjøper på kort tid. I forrige uke ble det kjent at selskapet kjøpte programvareselskapet PixEdit. - Dette oppkjøpet er en del av en strategi for å tilby kunder brukervennlige og smarte løsninger for å drive god saksbehandling-og dokumenthåndtering, særlig i offentlig sektor, sier Nicolay Moulin, CEO i Sikri.