Sikri

Sikri Holding kjøper Metria

Teknologiselskapet Sikri Holding har i dag varslet Oslo Børs om kjøpet av det svenske statseide teknologiselskapet Metria. – Kjøpet er et ledd i å bygge det ledende nordiske økosystemet for offentlig forvaltning, eiendomsteknologi, data og analyse, sier CEO i Sikri Holding Nicolay Moulin.
Sveriges næringsminister Karl Petter Thorwaldsson og CEO i Sikri Holding Nicolay Moulin.

Sikri Holding har utviklet seg raskt fra å være et programvarehus med produkter og tjenester til offentlig sektor, til et ledende selskap også innen eiendomsteknologi, data og analyse i Norden. De siste årene har Sikri Holding vokst gjennom både organisk utvikling og kjøp av en rekke selskaper, for å bygge et bredt teknologiselskap innenfor data og programvare. Dette gjelder blant annet PixEdit, Augment, Sureway, Ambita, Boligmappa, Virdi, 4CastGroup med Prognosesenteret AS og Prognoscentret AB, og nå også det svenske selskapet Metria, som er gruppens siste investering.

CEO i Metria Anders Hugosson er svært fornøyd med å få inn Sikri Holding som ny eier av selskapet.

– Med Sikri Holding som ny eier får Metria et godt utgangspunkt for videre vekst og innovasjon. Sikri Holdings og Metrias tjenester er svært komplementære, og dette legger grunnlaget for å utvikle nye tjenester og skape varige verdier for våre kunder. Dette vil uten tvil bidra til å styrke tilbudene i begge markedene.

Metria leverer IT-løsninger og tjenester innen GIS, geodata, forretnings- og eiendomsinformasjon og måleteknologi til myndigheter, kommuner og bedrifter. Selskapet er en av markedslederne i Sverige innenfor disse segmentene, og leverer tjenester til en rekke store selskaper i mange ulike bransjer.

– Kjøpet av Metria gir oss større skala, komplementær kompetanse og enda større tilstedeværelse i Sverige. Med dette legger vi grunnlaget for videre vekst i hele Norden opp mot både det offentlige, private næringsliv og enkeltpersoner, innenfor et bredt spekter av teknologitjenester, sier CEO i Sikri Holding Nicolay Moulin.

Moulin har store ambisjoner for videre vekst de kommende årene.

– Sikri Holdings allerede sterke posisjon innenfor offentlig forvaltning, eiendomsteknologi, data og analyse i det norske markedet, kombinert med Metrias ledende rolle innenfor geoinformasjon og planleggings- og oppmålingstjenester i Sverige, vil i kombinasjon skape og styrke et kraftfullt teknologisk miljø i Norden.

Moulin viser til at det er mange likheter mellom Sikri Holding og Metria, knyttet til produkter og tjenester de leverer, kundegruppene de retter seg mot, og kompetansemiljøene og organisasjonskulturen, som gjorde Metria til en svært interessant partner for Sikri Holding.

Sammen vil Sikri Holding og Metria danne et teknologisk kraftsenter med en sterk nordisk plattform med stordriftsfordeler, finansielle muskler og et sterkt teknologimiljø, som legger til rette for videre ekspansjon i Norden, avslutter Moulin.

Børsmelding: Sikri Holding acquires Metria, a leading Swedish provider of geoinformation and planning & surveying services, and announces contemplated uplisting

Nicolay MoulinCEO, Sikri Holding

Tel:90591983

Bilder

Om Sikri

Sikri
Vollsveien 4A

Om Metria:

Metria er spesialister innen geodata, eiendomsdata, fjernmåling og GIS-utvikling, med 245 ansatte fordelt på 20 kontorer i Sverige. Ansatte i Metria har alle en og samme drivkraft: å bygge et smartere, tryggere og grønnere Sverige sammen med kundene våre.

Om Sikri Holding:

Sikri Holding er en av Norges ledende leverandører innen saksbehandling, eiendomsteknologi, data og analyse. Teknologiselskapet leverer produkter og tjenester til både offentlig sektor, privat næringsliv og enkeltpersoner i Norden. Selskapet har i løpet av de siste to årene vokst fra å være et programvarehus med utelukkende fokus på saksbehandling og arkivering til offentlig sektor, til et teknologiselskap også innen eiendomsutvikling, bolighandel, bank og finans.

Om Karbon Invest:

Karbon Invest eies av Jens Rugseth og Rune Syversen som har samlet en portefølje av selskaper under felles eierskap. Rugseth og Syversen har stått bak selskaper som Crayon, Link Mobility, Mnemonic, Basefarm, 99X med flere.

Følg pressemeldinger fra Sikri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Sikri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Sikri

Sikri kjøper AI-selskapet Augment26.5.2020 10:04:25 CEST | Pressemelding

Programvareselskapet Sikri kjøper det drammensbaserte AI-selskapet Augment. Dette er det andre selskapet Sikri kjøper på kort tid. I forrige uke ble det kjent at selskapet kjøpte programvareselskapet PixEdit. - Dette oppkjøpet er en del av en strategi for å tilby kunder brukervennlige og smarte løsninger for å drive god saksbehandling-og dokumenthåndtering, særlig i offentlig sektor, sier Nicolay Moulin, CEO i Sikri.