Cisco Norge

Sikkerhetsekspert advarer: – Dropp nettshoppingen på jobben

Med skyhøye priser er det lett å la seg friste av usannsynlig gode tilbud. Det kan ramme både deg selv og arbeidsplassen.

RISIKABELT: Leif Sundbø advarer nordmenn mot å unnagjøre nettshoppingen på jobbens IT-utstyr. Han er sjef for IT-sikkerhet i Cisco Norge.

Det begynner allerede med Singles Day og braker virkelig løs under Black Week, før enda flere tilbud dukker opp på Cyber Monday. Og så begynner selve julehandelen.

November og desember er høysesong for shopping, og Virke anslår at november i år vil bli den beste måneden for netthandel noensinne. Vi kan med andre ord anta at mye av handlingen skjer på nett. Dette vet også nettkriminelle, som gjerne prøver å få tak i kredittkortet ditt eller annen privat informasjon.

Dropp netthandel på jobb

Mange av oss har nok falt for fristelsen til å nettshoppe litt mens vi sitter på jobb. Det er jo fint å utnytte dødtid til å få klikket alle gavene hjem i god tid før jul. Dette er imidlertid en uvane man bør kutte, ifølge IT-sikkerhetssjef i Cisco Norge, Leif Sundsbø.

– Det er best å skille helt mellom jobb og privat når du surfer og handler på nett. De kriminelle blir stadig proffere, og falske nettsider og tilbud kan se realistiske ut. Å besøke slike sider eller klikke på farlige lenker kan imidlertid utgjøre en stor sikkerhetsrisiko for arbeidsplassen din, sier Sundsbø.

– Du bør også unngå å logge inn på din private e-postkonto og klikke på tilsendte lenker og vedlegg mens du er på jobb-PC-en. Generelt anbefaler vi at du kun bruker din private PC eller telefon til å handle på nett. Da unngår du å bli kilden til en potensiell datalekkasje eller angrep på arbeidsplassen din, sier IT-sikkerhetseksperten.

Utnytter høyere priser

Mange produkter er for tiden mye dyrere enn for et år siden. Dessuten skaper forsinkelser i de globale forsyningskjedene fortsatt leveringsproblemer på en del produkter. Dette skaper et handlingsrom for aktører med uredelige hensikter.

– Nettsvindlere er veldig flinke til å utnytte aktuelle forhold i samfunnet. Når mange nå har en slankere lommebok, og det er ekstra stor rift om enkelte produkter, vet de at flere er tilbøyelige til å bli lurt, forklarer Sundsbø.

De kriminelle oppretter falske nettsider med det som ser ut som svært gode tilbud, og later som om produkter som er vanskelige å finne kan bestilles via deres nettsider.

– Hvis man legger inn kredittkortopplysningene sine her kan det få store konsekvenser, advarer Sundsbø, samtidig som han peker på at det er mye du kan gjøre for å unngå å bli lurt.

– Noe av det enkleste du kan gjøre er å la være å klikke på lenker i e-poster og på sosiale medier. Google heller produktet du er ute etter, og besøk den offisielle nettsiden. Husk alltid at tilbud som virker for gode til å være sanne, ofte er nettopp usanne, altså svindel, sier Sundsbø.

Hvis du vil se dette innholdet fra www.dropbox.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.Hvis du vil se dette innholdet fra alln-extcloud-storage.cisco.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Tips for trygg netthandel

Cisco Talos er et av verdens ledende kommersielle forskningssenter på datakriminalitet. De har utarbeidet en liste som er fin å sjekke før du kaster deg ut i jakten på de beste tilbudene i år.

• Bud nummer én er å ikke klikke på lenker i uønskede e-poster og alltid sjekke hvem avsenderen er. Er tilbudet godt, samtidig som det virker litt vel godt? Gå til avsenderens nettside via URL eller søkemotor for å finne ut om det er reelt. Ofte er tilbudet også synlig der.

• Stoler du ikke på et nettsted? Sjekk det via Talos IP & Domain Reputation. Her kan du sjekke URL-en og se informasjonen som Ciscos Threat Intelligence Research Team har samlet inn om nettsiden.

• Prøv å bruke betalingstjenester som Google Pay, Samsung Pay og Apple Pay. Disse tjenestene bruker tokenisering, noe som gjør transaksjonen sikrere.

• Klikket du på en lenke? Sjekk alltid hvilken nettside du egentlig havnet på. Nettkriminelle er veldig flinke til å kopiere nettsider. Vær oppmerksom på stavefeil i URL-en (for eksempel Niek.com), og sjekk om et hengelåssymbol vises i URL-linjen. Dette indikerer om nettstedet er til å stole på.

• Du kan også installere en annonseblokkering i nettleseren din for å forhindre ondsinnede annonser. Slike «ad blockers» kan installeres gratis og hindrer reklame i å poppe opp på nettsider.

Bilder

Last ned bilde
BEDRAG: Det er mange kriminelle som utnytter tilbudssugne forbrukere til å stjele for eksempel kortdetaljer og personlig informasjon.
Last ned bilde

Om Cisco Norge

Cisco Norge
Philip Pedersens vei 1
1366 Lysaker

Om Cisco

Cisco (NASDAQ: CSCO) er en av verdens største teknologiselskap og markedsleder innen nettverk, datasenter, sikkerhet og samhandlingsløsninger. Ved Cisco Norge sitt kontor på Lysaker jobber om lag 500 ansatte med alt fra R&D, markedsføring og salg, supply chain og ledelse. Alt som kalles Webex Devices utvikles her, fra idé til design, maskinvare og mekanikk, programvare, skyløsninger, maskinlæring og intelligens. Cisco har et av de største in-house design teamene i Norge og har vunnet prestisjetunge awards som iF Gold og Red Dot Best of the Best.

Følg oss på Twitter.

Les mer om Cisco globalt og flere saker i nyhetsrommet vårt.

Følg pressemeldinger fra Cisco Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Cisco Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Cisco Norge