Sigrun Loe Sparboe slipper moderne viseperle i dag!

"Stå ikkje i veien" formidler et menneskelig og gjenkjennelig tema på en vakker måte.
Foto: Camilla Norvoll

«Stå ikkje i veien» har blitt ei perle av en låt som smyger seg inn i øret fra første stund. Den er umiddelbar og har like mye dybde som den er fengende.

I år er det 10 år siden Sigrun Loe Sparboe slapp «Uten at du vet det», sitt første album på norsk. Tittelsporet ble liggende på NRKs norskliste i flere år. Samtlige av Sigruns 16 singler siden da, har vært lista i NRK lokalt i de nordligste fylkene.

"Hun fremstår som en fremragende låtskriver med en voldsom musikalsk tilstedeværelse og nerve, og en fantastisk flott evne til å skildre hverdagslivet på en poetisk, men likevel jordnær måte."(Anders Ekelund, Musikknyheter)

Hennes nye singel «Stå ikkje i veien» er ute i dag, og er intet unntak. Det er en sang om å spille på lag med eget liv. Det å ikke stå i veien for seg selv, og la ting skje - tørre å slippe taket. Sigrun forteller:

– Vi gjør så godt vi kan, hele gjengen. Vi står på, baler, jobber og kaver. Noen suser frem over og noen har hengt seg fast i noe som ligger bak. Vi vil alle gå på en stødig vei, med åpne fjelloverganger og fin utsikt. Men så lett er det ikke. Og kanskje er det sånn at det er vi sjøl som lager hindringer. Livet har en tendens til å blåse opp til storm og komme med sludd midt i mai. Og vi lever i ei tid hvor vi tror at vi kan ha kontroll over så og si alt, men sånn er det ikke. Dessverre og heldigvis.

Singelen er produsert av Mattias Krohn Nielsen, mikset av Jonas Rohde-Moe og mastret av Morgan Nicolaysen.

Sigrun Loe Sparboe (f.1983) er låtskriver og sanger fra Harstad og har hele 8 plateutgivelser og hundrevis av konserter, over hele landet, bak seg.

Sparboe har høstet sterke 5ere for sine utgivelser i «Under lupen» og lager visekunst som kryper inn under huden på deg. Hun jobber for tiden med nye sanger fra sin skrivestue i et lite hvitt hus ved havet litt uten for byen, Harstad. Hun ble tildelt den høythengende Nopas musikk- og tekstpris 2015 og hennes låter er å høre på riksdekkende radio. I 2018 mottok hun Ole Vig-prisen for sitt musikalske engasjement for både barn og eldre. I år mottok hun Kulturprisen i hjembyen. Hun er også vinner av Kulturprisen i Harstad for 2021.