Sigrun Loe Sparboe med singel-perle!

Sigrun Loe Sparboe skriver melodiøse viser på egen dialekt og har blitt beskrevet som en av de største låtskriver talentene i landet. Denne høsten slipper hun sitt fjerde soloalbum, men i dag kom singel nummer to; "Æ hørte alt".

Hør låten HER

”Æ hørte alt” er ei sjelden perle av en sang. Med underfundig tekst og nydelige harmonier. Det ligger et nytt drag over denne låten, som ikke har vært like typisk i Sparboes sangunivers tidligere. Det er en låt det virkelig er verdt å låne øret til.

- «Kommunikasjon mellom mennesker er ikke enkelt.  Vi tolker og forstår og vender på det som blir sagt. Til og med det som ikke blir sagt. Vi oppfatter andres uttrykk ut fra egne tanker, erfaringer og grunnlag. Og hva er egentlig sant? Vi kan pakke oss inn i vår oppfattelse og la den ligge til grunn for dagene våre, og så har vi kanskje tolka det hele helt feil.» - Sigrun Loe Sparboe

Artisten fra Harstad har at god kontinuitet i utgivelsene de siste 15 årene. Hun er en artist som har kommet for å bli. Det blir heller ikke stille etter albumslippet i september. Senere på året slipper hun sin første julesang og i 2022 ventes flere nye slipp fra Sparboe. Hun ga ut det kritikerroste albumet ”Uten at du vet det” i 2013 senere har utgivelsene kommet på løpende bånd. Hun har blant annet vunnet den høythengende NOPAS musikk-og tekstpris i 2016 og Ole Vig-prisen i 2018.

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!