Grappa Musikkforlag ASGrappa Musikkforlag AS

Sigrid Moldestad endelig ute med ny singel: "Song til deg"

Kjente og kjære Sigrid Moldestad er ute med sin første singel på to år

SONG TIL DEG

-ny singel fra Sigrid Moldestad.

“ .. e så glad at du fins”, syng Sigrid Moldestad i sin ny sang.

En hyllest til hverdagane og ærligheten du kan vise fram til de aller nærmeste.

Hør den her!

Singelen er første smakebit av nytt album som kommer i løpet av neste år og er en livsbejande hyllest til livet med musikalske impulser fra både americana, norsk folkemusikk og folkrock. Sånn sett viderefører Moldestad de musikalske sporene fra forrige album, kritikerroste “Vere her” fra 2017. Da som nå er Yngve Leidulv Sætre produsent.  Sigrid Moldestad sitt faste band låter med både med instrumenter og koringer og Sigrid selv bidrar med hardingfela si. Innspilt i Duper Studio i Bergen. Sigrid Moldestad er også aktuell med en lengre førjulsturne; “Vintersong” i Desember.

Musikere:

Sigrid Moldestad: vokal og hardingfele

Sigbjørn Apeland: trøorgel/ vokal

Anders Bitustøyl: bass/vokal

Roald Kaldestad: gitar, slide/vokal

Jørgen Sandvik: gitar/vokal

Kåre Opheim: trommer/vokal

Litt om Sigrid Moldestad:

Siden solodebuten i 2007 har den folkekjære artisten hatt stor aktivitet og hun har gitt ut fem soloalbum. Solokarrieren startet for alvor  i 2007 med den unike selvskrevne folkemusikkforestillingen”Taus” og plate med samme navn. Dette resulterte i Spellemannprisen i folkemusikk-klassen samme år. Deretter kom platene “Sandkorn” (2010), “Himlen har sove bort mørkret” i (2012) “Brevet til kjærleiken”  (2014)  og samlealbumet ”Så ta mitt hjerte- dei beste songane” (2015) og sist  “Vere her” ( 2017) . Alle album har fått strålende anmeldelser og albumet fra 2014 ble kåret til “Årets norskspråklige album” i NRK´s “NorskpåNorsk”. Sigrid Moldestad driver aktiv konsertvirksomhet og blir hyllet for sin evne til både fortolkning av andre sine tekster, egne sanger og tekster og lydbildet hun skaper med musikalsk røtter i egen tradisjonsmusikk sammen med bandet. Har fått en rekke priser blant annet “Årets folkemusiker” i 2010,  Rolf Gamlengprisen, Vossajazzprisen og kulturprisen for Sogn og Fjordane.

Frøydis Bergheim Ruud

froydis@grappa.no

Kjente og kjære Sigrid Moldestad er ute med sin første singel på to år

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Aslag Haugens dag i «Hver gang vi møtes»18.1.2020 09:50:42 CETPressemelding

Etter forrige helgs skjønne sesongstart med TV2s «Hver gang vi møtes» og en kveld dedikert til Odd Nordstoga og hans virke, blir denne ukens episode dedikert til en viss legendarisk hallingdøl. Musikken kan du høre allerede nå! Hør sangene fra Aslag Haugens dag her! Aslag Haugen er mest kjent som vokalist, komponist og frontfigur i rockegruppen Hellbillies. Bandet har gitt ut ti studioalbum og fire konsert- og ett samlealbum. De fleste har solgt til gull eller platina. Bandet har vunnet tre Spellemannpriser og ble kåret til Årets spellemann i 2007. De har dessuten vunnet målprisen for sin dialektbruk. «Den finaste eg veit» og «20 år på vegen» er to av flere låter som har gjort Hellbillies kjær og kjent. – Jeg gleder meg til å bli kjent med de andre artistene og håper på masse gode musikalske opplevelser. Å høre de andre artistene sine tolkninger av Hellbillies’ låter blir spennende. Det skumle oppi alt er å tolke de andre sine låter, jeg har stor respekt for de andre som driver i låtsk

Hør Einar Flaas nye singel «Worry Chord»17.1.2020 09:29:17 CETPressemelding

Midt i vintermørke januar gir Einar Flaa ut sin kanskje dystreste sang noensinne. I låta «Worry Chord», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag, synger Einar ærlig om egne bekymringstanker og hvordan de har plaget han så lenge han kan huske. Sjekk ut «Worry Chord» her! – Låta handler også om hvordan han på egenhånd har prøvd å finne en vei ut av mørket uten særlig suksess, og hvordan det hele har toppet seg det siste året, forteller han. Men til tross for låtas moll-stemte tekst, er denne sangen - som er dedikert til moren hans - musikalsk sett lysere og mer håpefull, og minner umiddelbart om en ung Neil Young i sine beste år. «Worry Chord»en del av Einar Flaas kommende og høyst personlige album. På låta blir Einar backet opp av et musikalsk stjernegalleri med Geir Sundstøl som produsent og lagfører.

Tre Små Kinesere sitt nye album er ute nå17.1.2020 09:26:01 CETPressemelding

30 år etter debutalbumet er trønderlegendene i Tre Små Kinesere endelig aktuelle igjen med et splitter nytt album! Drømmeanker er ute overalt nå via Grappa Musikkforlag. Hør og kjøp albumet her! – En drøm skal ikke ha et anker, for da drømmer man ikke, sier frontfigur Ulf Risnes om tittelen på Tre Små Kinesere sitt ferske album, som følger OK Kompis fra 2017. Drømmeanker inneholder ti nye sanger, inkludert singlene «Det ska du få mæ te å tru», «Vente på rødt», og «Engel i hjertet». Alle er med på å vise bredden som denne plata byr på - både musikalsk og lyrisk - også med låter som «Legende» og «Over Himalaya. Samtidig er den klassiske lyden av Tre Små Kinesere godt ivaretatt her. For Ulf er dette en personlig skive. Blant annet refererer tittelsporet til da moren hans fortalte at han ikke kunne leve av å spille musikk dagen lang. Men Drømmeanker tar også for seg samfunnsmessige og politiske spørsmål. Han husker at atombomben var den største trusselen der ute da han vokste opp. Nå er de

Nytt album fra Torgersen, Alessandrini og Bergen Filharmoniske Orkester er ute nå17.1.2020 09:00:00 CETPressemelding

Carl Arnold selv var noe av et råskinn ved pianoet, og både klaverkonserten og klaversekstetten er stort anlagte verk i den klassisk/romantiske tradisjonen. Hør albumet her! Komponisten Carl Arnold (1794–1873) brakte Beethovens ånd med seg til Norge, og bygget grunnmuren for det profesjonelle musikklivet i landet vårt. Pianisten Torleif Torgersen har tidligere gitt ut et kritikerrost album med solo klavermusikk av Arnold. Nå presenterer han en innspilling av komponistens store klaverkonsert og sekstett, sammen med Bergen Filharmoniske Orkester under ledelse av dirigent og tidligmusikkekspert Rinaldo Alessandrini. Carl Arnold selv var noe av et råskinn ved pianoet, og både klaverkonserten og klaversekstetten er stort anlagte verk som krever alt av Torleif Torgersen. Det er første gang i moderne tid denne musikken kan høres med instrumentet den er skrevet for – hammerklaveret! I 2011 skrev Dagbladets anmelder: «Minst like gledelig som møtet med Arnold så byr utgivelsen på storartet møte