Sigrid Bonde Tusvik og Morten Hegseth leder årets Gullruten

Gullruten 2020 går av stabelen lørdag 9. mai i Grieghallen i Bergen. I år får Sigrid Bonde Tusvik med seg Morten Hegseth til å lede showet.
Sigrid Bonde Tusvik og Morten Hegseth leder Gullruten 2020. Foto: Fredrik Arff/TV 2

- Altså, for en drøm og noe som har vært på min bucketlist! Det er den absolutte drømmejobben på TV, og når man ser tilbake på Gullrutens historie er det en jobb jeg angriper med ærefrykt, glede og en solid porsjon nervesammenbrudd. Jeg skal begynne å meditere i dag kjenner jeg nå, sier Hegseth.

TV-bransjens store festaften byr på alt som kan krype og gå av norske tv-kjendiser, rød løper, kjoler, spenning og vinnertaler. Hegseth går til jobben med både ærefrykt og nerver.

- Jeg har et nærmest forstyrra forhold til Gullruten, fordi jeg elsker det så mye. Kjendiser, kjoler og rørende taler, da er jeg solgt. Jeg tror jeg har vært der mer eller mindre hvert år siden 2010, hovedsakelig på jobb, og jeg synes alltid det er like fint og moro. I en tid der det produseres mer TV enn noen gang, er også Gullruten viktigere enn det noen gang har vært, sier Hegseth.

Sigrid Bonde Tusvik skal lede sin fjerde Gullruten-sending, og er mer enn klar for stå på scenen i Grieghallen igjen.

- Jeg elsker Gullruten, den eneste festen der tv-kjendiser er samlet på rød løper og fanget i partybyen Bergen, sier Bonde Tusvik.

Om sin nye programledermakker har hun følgende å si:

- I frykt for å hoppe etter egen programlederlegning har jeg gått i homoterapi og fått med meg Morten Hegseth. Men foreløpig er det vanskelig å jobbe med Morten. Ikke fordi han ikke er en fin fyr, men fordi han bor i Argentina og ser ekstremt svett ut i panna, så her må det jobbes fort når han er tilbake etter finalen på «Love Island», sier Bonde Tusvik.

Hegseth gleder seg til å jobbe med det han kaller Gullruten-gudinnen.

- Heldigvis kjenner jeg Sigrid fra før, og heldigvis er hun mye morsommere enn meg. Sigrid er en slags Gullruten-gudinne med sine sylskarpe kjoler og hysteriske vitser. De vitsene hennes får jeg aldri til, men kanskje jeg får lov til å prøve meg på en kjole? spør Hegseth, før han legger til:

- Litt Billy Portersk rød løper-magi på Gullruten hadde jo vært gøy!

Gullruten går av stabelen lørdag 9. mai i Bergen, og de nominerte til årets priser offentliggjøres onsdag 1. april på Edderkoppen scene i Oslo.

Katrine WergelandPR- og medierådgiver

Pressekontakt for Casa Numme, Gullruten, Gutta på tur, Seriemorderen i Orkdal, Vårt lille land, Åsted Norge og værprofiler.

Tel:913 91 114 / 55 90 80 10kwe@tv2.no