Signert avtale for nytt logistikksenter utenfor Stockholm

AF Gruppens datterselskap Kanonaden Entreprenad har inngått avtale om grunn- og anleggsarbeidene for et høyautomatisert logistikksenter i Bålsta nordvest for Stockholm. Kontraktsverdi er ca. MSEK 300 ekskl. mva.

Logistikksenteret DLS Bålsta har et areal på drøyt 100 000 kvm. Bygningen er 575 meter lang og 180 meter dyp. Den er planlagt ferdigstilt våren 2022. Bildet: Krook & Tjäder

Det fremtidige logistikksenteret blir et av de største og mest moderne i Europa for distribusjon av matvarer til butikk og e-handel. Det bygges for Dagab, et selskap i Axfood-gruppen. Oppdragsgiver er Logicenters, som er en av de ledende utviklerne av logistikkeiendommer i Norden.

– Vi er stolte over at Kanonaden Entreprenad har fått dette komplekse oppdraget. Vi ser frem til å fortsette et godt samarbeid med Logicenters og å bidra til å bygge en moderne distribusjonssentral som styrker konkurranseevnen til dagligvarehandelen, sier Bård Frydenlund, konserndirektør Sverige i AF Gruppen.

Kanonaden Entreprenad har kontorer i Nässjö, Tranås, Västervik og Kalmar, med nesten 300 ansatte og en omsetning på 1,2 milliarder svenske kroner (2018).

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 18,8 mrd kroner i 2018 og har i dag ca 4500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

Vår virksomhet er inndelt i følgende områder: Anlegg, Bygg, Eiendom, Energi & Miljø, Offshore og Sverige.