Signal Bredbånd AS kjøper Herøy Fiber AS

Altibox-partner Signal Bredbånd kjøper aksjene i fiberselskapet Herøy Fiber AS som er lokalisert på Herøy i Helgeland.

Svein Lundestad (daglig leder, Herøy Fiber AS) Ole- Johnny Johansen (administrerende direktør, Signal Bredbånd AS) Elbjørg Larsen (ordfører, Herøy Kommune) Roar Aune (styreleder, Herøy Fiber), Geir Berglund (rådmann, Herøy kommune)

Etter en sommer med spennende forhandlinger er kontrakten nå skrevet under. Signal Bredbånd har infrastruktur i store deler av Helgeland, og nå også på Herøy.
For å markere overdragelsen, møttes administrerende direktør i Signal, Ole-Johnny Johansen og Elbjørg Larsen, ordfører i Herøy Kommune.

- Vi ser fram til å videreutvikle den kundemassen vi har på Herøy. Driften og vedlikehold på infrastrukturen på Herøy, vil bli ivaretatt av våre dyktige folk i Mosjøen, forteller Johansen.

Herøy Fiber AS ble stiftet i 2009 og var et samarbeidsprosjekt mellom Herøy kommune, Nordland Fylkeskommune og private aksjonærer. I utgangspunktet ønsket man bredbånd til bedrifter i Herøy, men med tilskudd fra Nordland fylkeskommune ble det klart at også privatkunder kunne benytte seg av dette tilbudet.

Utelukkende positivt for Herøy

Herøy kommune er ganske godt dekt med fiber, men det er fortsatt områder hvor det ikke er bygget ut, så antall forespørsler og potensialet er stort.

- Vi var kommet til et punkt hvor vi enten var nødt til å ruste opp eller selge fibersatsingen. Vi kom til en erkjennelse at det ble for stor etterspørsel og at kommunen ikke har anledning til å drifte et fibernett. Vi mener vi har gjort vårt samfunnsoppdrag med å få i gang fiberutbygging på Herøy, så nå er det modent for at noen andre kan ta over for å videreutvikle nettet, sier ordføreren og fortsetter:

- Vi har hatt et godt samarbeid med Signal i mange år, og det er stort sett de som har driftet nettet. Det var stor enighet i kommunestyret om at Signal var en fornuftig og seriøs aktør å selge fibernettet til. Da vet vi at det kommer til å bli godt ivaretatt og at både folk og næring kan fortsette å eksistere på Herøy, som fortsatt er i vekst – oppkjøpet vil være utelukkende positivt for kommunen.

Signal lover økt satsning på Herøy

- Vi gleder oss til å utvikle infrastrukturen videre på Herøy, noe som er langt enklere når vi eier infrastrukturen selv. Covid-19 har vist hvor viktig det er å ha tilgang til fiberbredbånd, både for næringsliv, undervisning og kunnskapsdeling. Endret arbeidsmønster og nye digitale velferdstjenester setter krav til både kapasitet, sikkerhet og tilgjengelighet. Det skal vi jobbe hardt med å få til på Herøy forteller Johansen.