Siemens

Siemens in Norway to deliver a future-ready grid control center system to Sweden

This new multisite grid control system from Siemens will allow Ellevio to provide reliable energy supply to almost 1 million people in Sweden. And they will be prepared for the energy transition ahead.
Foto: Siemens

Ellevio, Sweden’s second largest grid company, has contracted Siemens Smart Infrastructure in Norway to deliver a new grid control system for its distribution network.

The new grid control system based on Spectrum Power 7 will improve handling of increased network complexities, abnormalities, and security threats, whilst enabling improved ease and use for operators. Ellevio's control center in Karlstad is responsible for providing a reliable energy supply for 965,000 citizens in Sweden. The grid control is set up in a flexible multi-site operation with a main control center in Karlstad and a supporting control center in Stockholm for back-up.

"In this case, Siemens is providing our new advanced grid control center solution Spectrum Power 7, which is made to enhance the operator effectiveness in ensuring a high level of real-time grid operation in addition to a high-security platform that meets the needs of the future", said Nils Klippenberg, Nordic Managing Director at Siemens Smart Infrastructure and CEO at Siemens AS in Norway.

Siemens Spectrum Power 7 is expected to better monitor and control Ellevio's high, medium and low voltage power grid. Also, the new system will improve the process for decision-making through 2D/3D situational awareness and visualization. Integration to current and future Enterprise IT systems is ensured through proven service-oriented architecture (SOA) and Web Service capabilities and Common Information Model CIM (IEC 61968) compatibility. The new control system is expected to be operational in 2022.

"With the fast-changing energy landscape, we have seen the need to upgrade our control center to meet the increasing grid complexities to ensure a stable and reliable power supply for our customers. With Spectrum Power 7, we want to make a technological leap into the latest distribution grid operation generation. We need a secure platform to stay ahead of cybersecurity threats, and we need more transparency with the advent of more and more renewables, storage, and electromobility", said Niklas Eklund of Ellevio.

For more information about Siemens Smart Infrastructure, see www.siemens.com/smartinfrastructure

To view this video from www.youtube.com, please give your consent at the top of this page.Into a reliable energy future

Keywords

Foto: Siemens

About Siemens

Siemens
Østre Aker vei 88

+47 22 63 30 00http://www.siemens.no

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske, innovative løsninger for industri, energi, helse, byer og transport.
Siemens-konsernet er en av verdens største leverandører av bærekraftige og miljøvennlige løsninger med fokus på elektrifisering, automatisering og digitalisering. Vi er 293.000 medarbeidere over hele verden.

I Norge har Siemens AS gjennom 125 år satt tydelige spor med banebrytende teknologiløsninger for hele verden. Selskapets hovedområder er løsninger for industrien, kraftoverføring, infrastruktur til byer og byggteknologi. Hovedkontoret er i Oslo.

Subscribe to releases from Siemens

Subscribe to all the latest releases from Siemens by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.

Latest releases from Siemens

Siemens og Elvia samarbeider om å øke nettkapasiteten i deler av Norge innen 2030 med Software as a Service (SaaS) løsninger3.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding

Norsk distribusjonssystemoperatør, Elvia, vil bruke Siemens sin SaaS-løsning, LV Insights® X, for å automatisere prosesser og håndtere kompleksiteten i LV-nettet. LV Insights® X, en del av Siemens Xcelerator-porteføljen, har vært i drift hos Elvia siden oktober 2023, i forbindelse med Spectrum Power 7 ADMS. Partnerskapet vil muliggjøre en fremtidssikker distribusjonsnettforvaltning i Norge, ett skritt videre på reisen mot autonome nett.

Færre enn 50 prosent av bedriftene tror de vil nå målene for CO2-utslipp innen 203018.9.2023 13:39:44 CEST | Pressemelding

Ny global studie med 1400 ledere viser infrastrukturomstillingen av energisystemer, transport og bygninger – på nærings-, by- og regionnivå Avkarbonisering står høyt på agendaen for infrastrukturomstillingen, men det går for langsomt Over 50 % av de spurte lederne mener at lavere CO2-utslipp er et konkurransefortrinn, men under halvparten mener at de har en effektiv strategi for dette nasjonalt Teknologi og digitalisering er avgjørende for å lykkes med infrastrukturomstillingen