Sentrale forhandlinger NITO - NHO: Disse bedriftene kan bli tatt ut i streik

Det kan bli streik i åtte bedrifter fra 2. desember, dersom det ikke blir enighet hos Riksmekleren.
Tom Helmer Christoffersen, leder for NITO Privat.

Meklingsfristen er midnatt 1. desember, og vil omfatte rundt 125 NITO-medlemmer i følgende bedrifter:

• Nexans Norway AS avd. fabrikk, Halden
  • Siemens ASavd. SI RSS, Oslo
  • I tillegg vil enkeltmedlemmer bli tatt ut i Telenor, Aker Solutions, Aibel, Siemens Trondheim, Siemens Engroshandel og FMC Kongsberg Subsea.

Rask opptrapping

- Vi har tatt ut et moderat antall medlemmer i første omgang, men vil selvsagt vurdere opptrapping ganske raskt, sier Tom Helmer Christoffersen (bildet), leder for NITO Privat.

Han framholder at de ikke ønsker å ramme andre enn arbeidsgiverne, og at målet er å verne tredjepart.

- En streik blant ingeniørene i industrien vil selvsagt bli merkbar, selv med relativt få ute i streik. Prosjekter vil stoppe opp og nye oppdrag satt på vent, sier Christoffersen.

Krever reelle forhandlinger lokalt

NITO forhandler ikke om økonomi i de sentrale forhandlingene med NHO. All lønn blir dermed forhandlet i den enkelte virksomhet.

- Når NITOs tillitsvalgte og arbeidsgiver ikke kommer til enighet etter lokale lønnsforhandlinger, ser vi en trend i at uenighetenehandler om at forhandlingene ikke oppleves som reelle, forteller Christoffersen. NITO mener derfor at en løsning vil være å få en nøytral tredjepart til å avgjøre, dersom NITO sentralt og NHO ikke klarer å bli enige etter en tvistebehandling.

Krever å få forhandle for alle medlemmer

Striden står også om forhandlingsrett for medlemmer ute i bedriftene.

- Vi ber ikke om én krone, men vi ber om retten til å kunne representere alle våre medlemmer ute i de ulike bedriftene, forklarer Christoffersen.

- I dag er det slik at en del bedrifter sier at visse medlemsgrupper eller enkeltmedlemmer av ulike årsaker ikke skal være omfattet av tariffavtalen vår. De blir dermed heller ikke en del av de forhandlingene våre tillitsvalgte har med ledelsen. Det kan vi rett og slett ikke finne oss i, avslutter Christoffersen.

Til sammen jobber det over 22.000 NITO-medlemmer i bedrifter tilknyttet NHO. Alle disse står i fare for å bli tatt ut i streik hvis streiken trappes opp.

Tom Helmer Christoffersen, leder for NITO Privat.

NITO organiserer ingeniører og teknologer med bachelor, master og høyere grad.