Sen påske og sterke UV-stråler: Hver sjette nordmann bruker ikke solkrem i påsken

Påskeferien nærmer seg og mange nordmenn gjør seg klare for fine dager i solveggen på fjellet, ved sjøen eller hjemme. Driftsdirektør og farmasøyt i Farmasiet, Stig Henning Pedersen, bekymrer seg for sjokksoling på vinterblek hud, og oppfordrer nordmenn til å ta en ekstra sjekk av hyttesolkremen.

Ifølge en undersøkelse utført av YouGov for Farmasiet ser det ut til at påskesolen kommer brått på mange nordmenn. Av de som ikke bruker solkrem, svarer en fjerdedel at de glemmer å ta den med. I tillegg svarer omtrent 2 av 10 nordmenn at de dropper å smøre seg i påsken fordi de ikke blir solbrente, fordi de blir fortere brune uten eller fordi solen ikke er sterk nok så tidlig på året.

I år er påsken imidlertid senere enn vanlig, som betyr sterke solstråler og UV-stråler. Pedersen minner om å bruke solkrem selv om det er overskyet da solstrålene kan være intense gjennom skyene.

– Det er typisk norsk å sitte lenge i solen med vinterblek hud, men det er viktig å huske på at huden er ekstra sårbar om våren etter en lang vinterdvale, sier Pedersen.

Kjedelig å smøre seg

Tallene viser også at, av de som dropper solkremen, gjør 3 av 10 det fordi det er kjedelig å smøre seg eller fordi det føles klissete og ubehagelig ut – og her er det faktisk kvinnene som topper statistikken.

– Vi ser at like mange kvinner og menn synes solkrem er klissete og ubehagelig, men det er faktisk 5 prosent flere kvinner som svarer at det er kjedelig å smøre seg (17%). Det er overraskende, sier Pedersen.

I tillegg svarer 12 prosent at de ikke bryr seg om de blir solbrente. Dette bekymrer farmasøyten.

– Skal du feriere på fjellet eller ved sjøen er du ekstra utsatt for å bli solbrent på grunn av refleksjonene. Solen kan i tillegg skade cellene våre, uansett om man blir fort solbrent eller ikke, poengterer Pedersen.

Han forteller at sjokksoling i verste fall kan føre til solskader i form av pigmentflekker – noe 14 prosent frykter å få. I tillegg er det større fare for at skaden utvikles til hudkreft.

Bruker gammel solkrem

Selv om det er mange nordmenn som slurver med solkremen, er det likevel 3 av 10 som er flinke til å smøre seg i påsken. 13 prosent bruker imidlertid en solkrem som er stående på hytta eller i båten – uvitende om når den ble åpnet.

– Det er gledelig å se at mange er nøye med å smøre seg, men det er viktig å huske på at en åpnet solkrem kan gi dårligere beskyttelse etter et år. Hvis du vet at du har hatt samme solkrem på hytta i flere år, kan det vært lurt å bytte den ut slik at du får best mulig effekt, sier Pedersen.

Han poengterer likevel at en gammel solkrem alltid vil være bedre enn ingenting, men ønsker å oppfordre hyttefolket til å ta en ekstra kvalitetssjekk på solkremen.

– Lukter den greit og ser grei ut kan du mest sannsynlig bruke den. Et godt tips er å skrive datoen du åpner den på tuben, slik at du vet du hvor lenge den har vært åpen. Samtidig vet vi at en av de største tabbene vi gjør er at vi tar på for lite solkrem. Bruker man for lite solkrem er ikke beskyttelsen så god som faktoren på produktet sier, sier Pedersen og avslutter:

– Ta en runde på de gamle solkremene og husk å smøre deg like ofte selv om du bruker høy solfaktor.

Solvettreglene:

(Kilde: Kreftforeningen)

1. Begrens tiden i sola – unngå å bli solbrent

Din beste solbeskyttelse er å være mindre i den sterke sola midt på dagen. Risiko for hudkreft øker spesielt når du blir solbrent, men også når du får mye sol uten å bli brent. Mye UV-stråler gir dessuten rynker og pigmentflekker. Sjekk gjerne UV-indeks, og beskytt deg hvis den er 3 eller høyere.

1. Bruk klær og skygge som beskyttelse

Klær, noe på hodet, solbriller og skygge beskytter mot solstråling. Solbeskyttelse er ekstra viktig når du er vinterblek og hvis du har lys hud.

1. Bruk rikelig med solkrem når du ikke er beskyttet på annen måte

Bruk minimum faktor 30. Vær raus med kremen, bruk en god håndfull til en hel kropp. Smør deg før du går ut, gjerne to ganger. Gjenta etter to timer, og hvis du har badet eller svettet bort kremen. Du bør ikke være lenge i sterk sol selv om du har smurt deg.

Sara Stefansdottir, PR-operatørene
(+47 954 53 434)
sara@pr-o.no

Om Farmasiet:

Undersøkelsen ble gjennomført mellom 23.03. og 27.03. 2022 av YouGov for Farmasiet. Den er utført i et representativt utvalg av respondenter i en alder mellom 18 og 87 år, og den har tatt sikte på å avdekke solkremvaner i påsken. Den hadde 1006 respondenter i Norge, og den er derfor representativ i de fleste fylkene.