Seminar-suksess om mangfold og nasjonsbygging

2021 markerer 30-årsjubileet for opprettelsen av Kasakhstan som uavhengig stat etter Sovjetunionens fall. Siden den gang har Kasakhstan tatt store steg for å modernisere landet sosialt, kulturelt og økonomisk. Som et ledd i markeringen skal Kasakhstan ha en rekke arrangementer i Norge. Det første arrangementet ble avholdt digitalt i forrige uke. Seminaret hadde etnisk mangfold og nasjonsbygging som tema, og ble en stor suksess.

I panelet satt det promonente deltakere fra Kasakhstan og Norge.

Panelet bestod av:

• Kairat Abdrakhmanov, Høykommissær for nasjonale minoriteter (OSSE) og tidligere utenriksminister i Kasakhstan.
  • Ervin Kohn, leder av det mosaiske trossamfunn og tidligere nestleder i antirasistisk senter i Norge.
  • Rune Fjellheim, tidligere direktør ved Sametinget og nestleder i International Work Group for Indigenous Affairs (IWGIA),
  • Bolat Sarsenbayev, ambassadør og Styreleder for N. Nazarbayevs Senter for etnisk samhold og dialog.
  • Yerzhan Saltybayev, direktør for det økonomiske og politiske instituttet i Nazarbayev-stiftelsen.

Seminar ble leder av Thomas Henschien, tidligere utenriksreporter leder for TV 2 Nyhetskanalen. Cirka 250 mennesker fulgte seminaret.

Utgangspunktet for seminaret var hvordan flerkulturelle samfunn kan styrke land økonomisk, kulturelt og sosialt, og hva Kazakhstan og Norge har å lære av hverandre. Både Norge og Kazakhstan har en lang og innholdsrik historie med urfolk og nasjonale minoriteter. Norge er blant annet hjem til det samiske folk, mens Kasakhstan består av mer enn 140 etniske grupper og 3000 religiøse samfunn.

-Mangfold er en ressurs, ikke en byrde

Da Kasakhstan ble opprettet på begynnelsen av 1990-tallet, var involveringen og utviklingen av disse samfunnene en hjørnesten i landets strategi.

I tillegg til å diskutere interne likheter og forskjeller, løftet panelet håp og bekymringer for fremtiden. For polarisering og konflikt har gjennom historien visst seg å ramme etniske og religiøse minoriteter ekstra hardt.

- I dag, mer enn noensinne, trenger vi å se på mangfoldet i våre respektive samfunn som en ressurs, ikke er en byrde. Sentral-Asia er historisk sett et veikryss for mange sivilisasjoner og trosretninger. Over tid har dette skapt en unik smeltedigel av etnisk mangfold og mennesker med flere trosretninger, som for eksempel tengrianisme, buddhisme, jødedom, kristendom, islam, som påvirket hverandre. I dag mer enn noen gang, må vi verdsette mangfold i våre respektive samfunn som en ressurs, ikke som en byrde, sa hovedtaler Kairat Abdrakhmanov under sitt innlegg.

- Toleranse er et nøkkelbegrep, men det betinger aktiv handling med empati og en vilje til å forstå andres situasjon, sa han og minnet om at «ingen av landene i Sentral-Asia er immun mot konflikter, inkludert interetniske konflikter. Kasakhstans konsept er basert på at regjeringen lytter, fortsette han.

-Mangfold er lønnsomt

En av foredragsholderne fra Norge, var tidligere direktør ved Samtinget, Rune Fjellheim. Han holdt et personlig og nært innlegg om sine forfedres kamp gjennom det siste århundre. Fjellheim er i dag nestleder i International Work Group for Indigenous Affairs (IWGIA), og engasjerer seg sterkt i urfolks rettigheter.

Fra Norge deltok også leder i det mosaiske trosamfunn i Oslo, og tidligere nestleder i Antirasistisk senter, Ervin Kohn. Under sitt innlegg belyste han den historiske situasjonen for jøder i Norge. Han roste samtidig den kasakhstanske mangfoldsmodellen.

- I likhet med Kasakhstan er også Norge en relativt ung nasjonalstat. Begge land ble etablert som nasjonalstater i det 20. århundre. Kasakhstans langsiktige arbeid med mangfold er en del av deres suksess. Mangfold, er lønnsomt, sa Ervin Kohn.

Han var også tydelig på at underliggende hat – over hele verden - må bekjempes.

-Vi har alle fordommer. Det er en naturlig tilbøyelighet både til å ha fordommer og frykt for det ukjente. Når du kombinerer frykt med dine fordommer, får du en veldig potent kombinasjon som fører til hat. Vi må bekjempe frykt og fryktmennesker. Hvordan bekjemper vi det? Av nysgjerrighet. I stedet for å frykte det ukjente, må vi erstatte frykten med nysgjerrighet og stille spørsmål: Hvem er du? Hvor er du fra? Hva tror du, sa Kohn.

Hele seminaret kan du se her.

www.kasakhstan.norskstream.online