Seminar om skader eller sykdom i idretten: Hvor går grensen for å fortsette idrettskarrieren?

Seminaret sykdom og skader i idretten - når er nok nok? setter søkelyset på flere etiske dilemmaer knyttet til deltakelse og prestasjon i idrett.

Hvor: Norges idrettshøyskole

Når: 29.01.2020, kl 14:00-18:00

Omfattende og gjentatte skader eller sykdom bør føre til en diskusjon hvorvidt utøveren bør delta i idrettskonkurranser, ev. avslutte karrieren sin. Seminaret vil diskutere hvordan man setter riktige og gode grenser for utøverens selvbestemmelse. Ulike dilemmaer belyses ut fra legens perspektiv, trenerens perspektiv og utøverens perspektiv.

Seminaret er gratis. For påmelding og intervjuønsker, send en e-post til annekristine.soltvedt@idrettsforbundet.no innen onsdag 29.01 kl. 09.00.

Velkommen!

Program:

• Velkommen: Reidun Førde, utvalgsleder
  • Idrettslege-perspektiv: Lars Engebretsen
  • Kommentar: Inggard Lereim
  • Et trenerperspektiv: Marit Breivik
  • Kommentar: Jeanette Nilsen
  • Et utøverperspektiv: Ole Kristian Tollefsen
  • Hva vet vi om hodeskader? Ingunn Riise Kirkeby
  • Hvorfor fortsetter man? Arne Jørstad Riise
  • Diskusjon

Konferansier: Per Tøien

Idrettsmedisinsk etikkutvalg er et uavhengig utvalg, utnevnt av styret i Norges idrettsforbund, som skal bidra til gode idrettsmedisinske etiske diskusjoner i organisasjonen. Utvalget skal samtidig bidra til den offentlige debatt om idrettsmedisinske etiske dilemmaer.

Idrettspresident Berit Kjøll ber om straksavklaring fra helsedirektøren31.3.2020 08:02:18 CESTPressemelding

Norges idrettsforbund sendte 25. mars frem et brev til Helsedirektoratet med behov for klargjøring av vedtaket datert 12. mars om forbud mot/stengning av blant annet idrettsarrangementer, organisert idrettsaktivitet og svømmehaller. Årsaken er ulik fortolkning og praksis for gjennomføring av vedtaket i de enkelte kommunene. Resultatet er usikkerhet og mange spørsmål fra hele idrettsbevegelsen relatert til vedtaket. Nå ber idrettspresident Berit Kjøll om en straksavklaring.

IOC har besluttet å utsette OL/PL i Tokyo i inntil ett år. - En klok og riktig avgjørelse sier idrettspresident Berit Kjøll.24.3.2020 15:42:18 CETPressemelding

- Dette er en klok beslutning. Det er prisverdig at japanske myndigheter og IOC på bakgrunn av dagens situasjon og informasjon fra Verdens Helseorganisasjon har besluttet å utsette lekene. Det viser at helse og sikkerhet er det aller viktigste. Jeg har samtidig stor sympati og forståelse for den krevende situasjonen som den japanske arrangøren og nasjonen nå har kommet i, sier idrettspresident Berit Kjøll.