Seminar om skader eller sykdom i idretten: Hvor går grensen for å fortsette idrettskarrieren?

Seminaret sykdom og skader i idretten - når er nok nok? setter søkelyset på flere etiske dilemmaer knyttet til deltakelse og prestasjon i idrett.

Hvor: Norges idrettshøyskole

Når: 29.01.2020, kl 14:00-18:00

Omfattende og gjentatte skader eller sykdom bør føre til en diskusjon hvorvidt utøveren bør delta i idrettskonkurranser, ev. avslutte karrieren sin. Seminaret vil diskutere hvordan man setter riktige og gode grenser for utøverens selvbestemmelse. Ulike dilemmaer belyses ut fra legens perspektiv, trenerens perspektiv og utøverens perspektiv.

Seminaret er gratis. For påmelding og intervjuønsker, send en e-post til annekristine.soltvedt@idrettsforbundet.no innen onsdag 29.01 kl. 09.00.

Velkommen!

Program:

• Velkommen: Reidun Førde, utvalgsleder
  • Idrettslege-perspektiv: Lars Engebretsen
  • Kommentar: Inggard Lereim
  • Et trenerperspektiv: Marit Breivik
  • Kommentar: Jeanette Nilsen
  • Et utøverperspektiv: Ole Kristian Tollefsen
  • Hva vet vi om hodeskader? Ingunn Riise Kirkeby
  • Hvorfor fortsetter man? Arne Jørstad Riise
  • Diskusjon

Konferansier: Per Tøien

Idrettsmedisinsk etikkutvalg er et uavhengig utvalg, utnevnt av styret i Norges idrettsforbund, som skal bidra til gode idrettsmedisinske etiske diskusjoner i organisasjonen. Utvalget skal samtidig bidra til den offentlige debatt om idrettsmedisinske etiske dilemmaer.