Pressens hus

Seminar 4. juni - Etikk når det smeller - og etterpå?

Hvordan rapportere fra kriser og katastrofer samtidig som hensynet til ofre og pårørende ivaretas? Og hvordan ivaretas journalister som er på jobb når det smeller?

Ti år etter 22. juli-terroren inviterer Norsk Journalistlag, Norsk Redaktørforening og Norsk Presseforbund til seminar i samarbeid med Pressens hus. Dette er det aller første arrangementet i Pressens hus i Oslo. Pressens hus skal være et samlingssted for kunnskap og debatt om journalistikk og medier.

Blant deltakerne på seminaret er Oslos varaordfører Kamzy Gunaratnam som var AUF-er på Utøya, TV 2-reporter Kadafi Zaman og Siri Thoresen som har forsket på hvordan ungdommene på Utøya opplevde møtet med mediene.

Lenke til sendingen og embedkoder kan deles og brukes fritt.

På seminaret presenteres utkast til to nye veiledere om hvordan pressen bør møte pårørende og ofre i forbindelse med kriser og hvordan redaksjonene ivaretar journalister som dekker kriser og katastrofer.

Om Pressens hus

Pressens hus
Skippergata 24

Pressens hus skal være destinasjon og samlingssted for kunnskap og debatt om journalistikk og medier, og ha et tilbud som er åpent og tilgjengelig for publikum, mediefolk og beslutningstakere i hele landet. Pressens hus har som visjon å styrke journalistikkens stilling i samfunnet.

Dette er organisasjonene som står bak Pressens hus: NTB, Norsk Presseforbund, Norsk Redaktørforening, Mediebedriftenes Landsforening (MBL), Faktisk.no, SKUP, Landslaget for lokalaviser (LLA), Fagpressen, Norsk Lokalradioforbund, Norsk Journalistlag og Institutt for journalistikk (IJ).

Følg pressemeldinger fra Pressens hus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Pressens hus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Pressens hus