Selger solceller som aldri før: Ansetter i snitt en ny person hver dag

Solcellespesialisten økte driftsinntektene med 57 prosent i fjor og omsatte for 164 millioner. I løpet av de neste par årene sikter de seg mot milliarden. – Det eneste som står i veien er å få tak i nok folk, sier sjefen i Solcellespesialisten.

Høye strømpriser og god Enova-støtte gjør at solcellemarkedet er rekordhett om dagen. Det har markedsleder Solcellespesialisten virkelig fått merke. Fra 2020 til 2021 økte driftsinntektene med 57 prosent, fra 104 millioner til 164 millioner. Likevel mener sjefen i selskapet, Carl Christian Strømberg, at dette er bare startskuddet for en større solbølge.

– Etterspørselen etter solceller er enorm om dagen. Bare i juli i år omsatte vi for 39 millioner. Fortsetter det slik bikker vi godt over 400 millioner i år og kommer til å nærme oss milliarden allerede neste år, sier Strømberg.

Årsregnskapet til Solcellespesialisten viser også at det var en resultatsvikt i 2021 på omtrent 12 millioner. Dette kommer til å snu i 2022.

– Vi gikk godt i pluss hver måned sist kvartal, og vi forventer å gå i pluss hver måned fremover, forteller Strømberg.

Kun én ting hindrer milliardomsetning
For å nå milliarden i omsetning mener sjefen i Solcellespesialisten at det kun er ett hinder, å få tak i nok kompetente folk.

– Å ha nok montører til å dekke behovet er noe hele bransjen sliter med. I tillegg finnes det ingen spesialisering for dette i utdanningsløpet. Dette bør det gjøres noe med ettersom solceller blir allemannseie om få år. Selv er vi blitt nødt til å hente montører fra Frankrike, Tyskland og Polen. Så langt i år har vi i snitt ansatt en ny person hver dag, sier Strømberg.

Få montører betyr at det blir kø for kundene. I skrivende stund opplever Solcellespesialisten i snitt fire måneder med kø på nye bestillinger fra kunden bestiller til solcelleanlegget blir installert.

Mål om 10.000 eneboliger i året
Kundeinnsikten til Solcellespesialisten viser at det er en jevn fordeling mellom private husholdninger og næringsbygg. Mens begge sektorer vokser enormt har solcelleselskapet satt seg et hårete mål om å installere solcelleanlegg på 10.000 eneboliger i året.

– Det skal hardt holdes til neste år, mye på grunn av mangelen på montører, men etterspørselen er god nok til at vi får det til dersom vi får inn nok folk, forteller Strømberg.

Veksten på husholdninger har vært spesielt stor siden strømprisen gikk opp i fjor høst. I desember estimerte Solcellespesialisten inntekter på 6 millioner i måneden fra salg på eneboliger, denne ble oppjustert til 10 millioner i mars, og i juni lå den på 17 millioner.

– Det er ingen tvil om at nordmenn har fått øynene opp for solceller. På eneboliger har vi hatt en vekst på 660 prosent og vi forventer at den fortsetter å øke i årene som kommer. Men det er ikke bare forutsigbare strømregninger, selvforsynt strøm og salg av overskuddsstrøm som driver veksten. Mange ønsker også å være med på det grønne skiftet med solceller for å skape en positiv klimaeffekt, avslutter Strømberg.