Selger ladeselskap

– Vi etablerte eRoute71 for å sette søkelyset på behovet for en ladeinfrastruktur for elbiler i Norge. Nå er vår jobb gjort, og vi selger selskapet til Kople, som skal ta utbygging av elbil-lading inn i framtida, sier Bellona-stifter Frederic Hauge.
Bellona-stifter Frederic Hauge og daglig leder Joar Taraldsten Brunes i Kople AS. Foto: Bellona

Miljøstiftelsen Bellonas batteriselskap BEBA solgte nylig ladeselskapet eRoute71 til det Hønefoss-etablerte ladeselskapet Kople AS. BEBA eide 70 prosent av eRoute71, og selskapet DEFA AS eide 30 prosent. Kople bygger og drifter ladeanlegg over hele landet med lynladere, hurtigladere og normal-ladere.

– Vår jobb er gjort

Sommeren 2013 kjørte Frederic Hauge elbil fra Oslo til Nordkapp i Europas første Tesla Model S. Hensikten var å dokumentere behovet for et ladenettverk som skulle gjøre denne typen langturer med elbil mulig for alle. Da eRoute71 ble etablert året etter var det lite fokus på destinasjonslading i Norge, og utbyggingen gikk sent. Med egeninnsats og støtte fra daværende Transnova ble nye ladestasjoner gradvis bygget ut, samtidig som Bellona fortsatte å arbeide for en sterkere nasjonal satsning på ladeinfrastruktur.

–Vi fikk vist at det var mulig å kjøre elbil fra Oslo til Nordkapp, og vi satte søkelyset på hvor viktig det var med en infrastruktur for lading for å lykkes med elektrifiseringen av bilparken i hele Norge. Vårt mål var å skape et marked og sette fokus på behovet. Etterhvert har store aktører etablert seg og vår jobb er gjort. Vi er veldig fornøyd med at et selskap som Kople, som er en ypperlig aktør for å jobbe videre med elektrifisering, overtar selskapet, sier Hauge.

eRoute71 har i dag over 20 ladesteder over hele landet, og Kople tok formelt over selskapet 1. januar.

–Lokasjonene hvor Bellona har opprettet ladesteder er attraktive, og godt besøkt. Bellona har hatt et godt samarbeid med engasjerte lokasjonseiere, som vi gleder oss til å føre videre. Disse lokasjonseierne var ekstra tidlig ute med å se behovet og muligheten for å legge til rette for elbillading. Vi skal sørge for at ladetilbudet også fremover blir relevant og brukervennlig. Vi er stolte av at Bellona har tillitt til at vi kan ta arbeidet deres med eRoute71 videre til nye høyder, sier Joar Taraldsten Brunes, daglig leder i Kople.

Om Bellona Holding og BEBA:

Bellona Holding AS jobber med etablering og akselerering av grønn industri. Selskapet ble formelt etablert i desember 2010, og er heleid av Miljøstiftelsen Bellona. I dag har selskapet fem heltidsansatte og eier blant annet BEBA AS.

Batteriselskapet BEBA ble etablert i 2016 for å akselerere utviklingen av batteriindustri. BEBA står for ‘Bellona Energystorage, Battery and Applications’ og samler Bellona Holdings arbeid med elektrifisering av transport, rådgivningstjenester for batteriindustri, samt at selskapet driver innovasjon og utvikling av framtidens batterier.

Om Kople AS:

Kople bygger og drifter ladeanlegg med lynladere, hurtigladere og normalladere. Koples ladeanlegg er plassert på offentlige parkeringsplasser, ved næringsbygg og butikker, på hoteller og destinasjoner, og i borettslag og sameier. Kople er med lokasjonseieren på hele reisen fra planlegging av et ladeanlegg til finansiering, montasje, drift, og support.

Kople ble etablert i 2019, har i dag 22 ansatte og har hovedkontor på Hønefoss.

Frederic Hauge
Stifter, Bellona