Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner

Seland | Rödl & Partner inn i samarbeid med Nordens ledende legal tech-selskap Lexly

Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner og Lexly har høye forventninger til den nye samarbeidsavtalen på digitale juridiske tjenester. Her ved managing partner Jørgen Jynge (t.v) og Country Manager i Lexly Norway, Erik Nordenborg.

– Vi ser at nettbaserte tjenester er noe folk ønsker seg, og vi er utrolig stolte av at vi skal bli Lexlys samarbeidspartner i Norge, sier Jørgen Jynge, daglig leder i Seland I Rödl & Partner.

– Vi har sett at utvikling av legal tech i Norge har skutt fart i noen år. Når vi har fått en så stor og erfaren aktør med på laget, er vi trygge på at dette er det riktige grepet nå. Både markedet og vi er modne for det, sier Jynge.

Med dette går Seland I Rödl & Partner inn i et samarbeid med Nordens største, ledende og eldste leverandør av nettbaserte juridiske tjenester. Lexly har drevet med nettløsninger for juridiske tjenester siden 2007 og Jynge er trygg på at samarbeidet vil bli en suksess.

En robust forretningsmodell

Jynge mener mange i bransjen har slitt med å finne en god forretningsmodell for nettløsninger.

– Den store forskjellen på Lexly og andre aktører, er at Lexly har en sterk og levedyktig forretningsmodell som har fungert i mange ulike markeder. Vi gleder oss til å være med på å utvikle den videre, sier Jynge.

Senker terskelen

Seland I Rödl & Partner skal i første omgang være den eneste innholdsleverandør for legal tech-selskapet Lexlys norske avdeling.

– Våre arbeidsmetoder forandrer seg ikke, vi er innholdsleverandør og skal utarbeide det juridiske materialet i den norske nettløsningen. Lexly tilbyr juridisk rådgivning digitalt, men i det saken blir kompleks, sendes kunden til oss, og vi jobber videre sammen, sier Jynge.

Han forteller at samarbeidet gjør at Seland I Rödl & Partner nå planlegger for å øke staben på de fagområdene som er aktuelle for Lexly-prosjektet.

– Lexly senker terskelen for folk som trenger juridisk bistand, og vil gjøre kundegruppen vår større og bredere. Dette er en ny og enklere måte å komme i kontakt med oss på, sier han.

Den norske nettløsningen skal lanseres i løpet av fjerde kvartal i år.

Lexly-sjef: – Vi har samme holdning til legal tech

Da Lexly bestemte seg for å etablere seg i Norge og skaffe seg en samarbeidspartner, falt valget på Seland I Rödl & Partner. Det er det mange grunner til, forteller Lexlys Erik Nordenborg, country manager for Norge.

– Vi må kunne garantere kundene våre de aller beste juridiske tjenestene, og Seland I Rödl & Partner kan levere nettopp det. De er en perfekt partner for oss og en veldig viktig brikke når vi nå etablerer oss i Norge.

Minst like viktig er det at de to selskapene har lik holdning til legal tech, mener Nordenborg.

– Da vi begynte å snakke med Seland I Rödl & Partner fikk vi en god følelse. Mange tror juss er eksklusivt og vanskelig tilgjengelig. Vi ser det ikke sånn. Jussen er til for alle, og Seland I Rödl & Partner har akkurat samme innstilling. Vi kan hjelpe hverandre gjensidig med å bringe det budskapet ut til kundene.

Lexly etablerer seg med kontor i Norge

Nordenborg setter pris på at Seland I Rödl & Partner er framoverlent og virkelig ser kundene sine.

– De ser mulighetene som ligger i legal tech og nytten av å gjøre juridisk bistand så enkelt og tilgjengelig som mulig. Det er viktig for oss i Lexly, sier Nordenborg.

Målet er å etablere Lexly i Norge, ikke bare som en onlinetjeneste. De skal være til stede lokalt.

– Vi skal ha et kontor i Oslo og bygge opp virksomheten slik vi har bygget den opp i Sverige, sier Lexlys norgessjef.

Har avtale med norsk storbank

I Sverige jobber Lexly med de fleste store bankene.

– Ambisjonen er å ha samme konsept i Norge, og vi har allerede undertegnet avtaler med en av storbankene. Men vi kan ikke gå ut med detaljer ennå, sier Nordenborg.

Han understreker at legal tech ikke vokser på bekostning av advokater og jurister, men er et supplement som gjør ting enkelt og smidig.

– Vi i Lexly gir en løsning for å øke effektiviteten. Digital og innovative verktøy gjør juridisk rådgivning tydeligere, smartere og enklere for kunden. Å hjelpe flere mennesker å skjønne hvilke behov de har, gjør juridisk bistand mer tilgjengelig for dem.

Både digital og personlig rådgivning

En typisk legal tech-kunde er et menneske eller en virksomhet som står foran en utfordring. Det kan være en skilsmisse, dødsfall eller et salg av virksomhet, eiendom eller utviklingsprosjekt.

Den første henvendelsen dreier seg ofte om hvorvidt problemet kan løses med juridisk bistand. En nettbasert juridisk tjeneste vil ha digitale verktøy tilgjengelig i kombinasjon med personlig juridisk rådgivning.

Mange legal tech-løsninger tilbyr automatiserte tjenester kostnadsfritt i første omgang, som for eksempel en kartlegging av behov for juridisk rådgivning ut fra enkle fakta om kunden. En påfølgende, gratis samtale med jurist er veien inn for mange, både virksomheter og privatpersoner.

Dette er Lexly:

• Nordens ledende legal tech-aktør.– Startet i 2004. Lanserte de første nettbaserte juridiske tjenesten i Sverige i 2007. Siden den gangen har tjenesten blitt utviklet i flere omganger.
  • Har siden 2007 etablert seg i Finland, Brasil og Danmark.
  • Fordelt på de fire kontorene sine har de litt over 100 medarbeidere.
  • Flere enn 400 000 privatkunder og businesskunder har vært innom Lexly siden starten.
  • Lexly i Sverige har rundt 40 jurister inhouse. De hjelper privat personer og virksomheter. I tillegg har de et nettverk av advokatkontorer de samarbeider med i de ulike landene.
  • Lexly samarbeider med blant andre Ludvig & Co og Lexius Juridik i Sverige.

Dette er Seland I Rödl & Partner

• Erfaring og spisskompetanse innenfor skatte- og avgiftsrett, fast eiendom og selskapsrett.
  • Har som mål å være et av de ledende skatte- og avgiftsrettslige advokatfirmaene i landet.
  • Målet er å gi tydelige og praktiske råd, forankret i klientens kommersielle behov.
  • I april 2022 inngikk daværende Seland Orwall AS et samarbeid med det internasjonale advokat, rådgivnings- og revisjonsselskapet Rödl & Partner.

Jørgen S. JyngeManaging PartnerAdvokatfirmaet Seland | Rödl & Partner AS

Tel:+47 957 59 626

Bilder

Om Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner

Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner
Postboks 1938 Vika

+47 22 40 38 00https://www.seland-roedl.no/

Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner AS er spesialister på skatt og avgift, fast eiendom og selskapsrett. Hos oss får du samme bistand som hos de større firmaene, med en mer personlig tilnærming.

Følg pressemeldinger fra Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Advokatfirmaet Seland | Rödl & Partner