Seks partier stiller til valg i januar

Seks politiske partier skal delta i parlamentsvalget i Kasakhstan 10. januar. Det ksal velges 107 representanter til Majilis – det nedre kammeret i parlamentet – for en periode på fem år.

Majlis-bygningen i Nur-Sultan. Fotokreditt: Majilis pressetjeneste

For tiden har Nur Otan-partiet flertall i Majilis med 84 representanter, Ak Zhol demokatiske parti og det kommunistiske folkepartiet har 7 representanter hver. De te andre partiene som stiller lister denne gang er Auyl People's demokratisk-patrotiske parti, Birlik og det Nasjonal-sosiale demokratiske partiet. Nominasjonsprosessen skjer nå i november.

Partiene som deltar har en plikt til å nominere minst 30 prosent kvinner og en like stor prosentandel av kandidatene må være under 29 år.

Det var i oktober at Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokayev skrev ut valg til parlamentet. Det forrige valget ble avholdt i mars 2016.

Majlis-bygningen i Nur-Sultan. Fotokreditt: Majilis pressetjeneste