Seks nye elbiler fra Mercedes-Benz

Mercedes-Benz utvider den elektriske porteføljen med seks nye EQ-modeller og introduserer en helt ny elektrisk plattform. Samtidig bekreftes flaggskipet EQS for lansering i 2021, med en imponerende rekkevidde på inntil 700 km.

Den nye generasjonen elektriske biler fra Mercedes-Benz er basert på en spesialutviklet arkitektur, og kan brukes på tvers av en rekke modellserier. Konseptet er optimalisert for å oppfylle alle krav til en fremtidsrettet, elektrisk modellfamilie, og gjør det mulig å produsere alt fra helelektriske sedaner til store SUV’er.

Dedikert elektrisk plattform

EVA, kort for Electric Vehicle Architectue, er navnet på den nye elektriske plattformen som får sin debut i EQS neste år. I utviklingen av EQS har dette gitt mer spillerom til både designere og ingeniører for å kunne utvikle en luksuriøs modell, som samtidig er en teknologisk spydspiss for EQ-serien. Konseptbilen Mercedes-Benz Vision EQS er benyttet aktivt i utformingen av det progressive designet som i stor grad vil oversettes til serieproduksjon i 2021. De kamuflerte prototypene som nå gjennomgår omfattende tester vitner også om viktige designfunksjoner som er revolusjonerende for luksussegmentet.

Nye helelektriske modeller

EQS sedan vil etter hvert få følge av en SUV-variant i samme klasse. I tillegg avsløres den tidligere ukjente modellen EQE, også den tilgjengelig som sedan og SUV. Detaljer om disse modellene er foreløpig ikke kjent, men for elbilivrige nordmenn er det vel så viktig at den kompakte SUV’en EQA går i produksjon mot slutten av året. Lanseringstidspunkt er ikke bestemt, men det forventes at de første bilene ankommer landet i første kvartal neste år. For de som trenger mer plass har Mercedes-Benz allerede SUV’en EQC og den fleksible EQV med inntil 8-seter i salg.

- EQC har vært en enestående og unik suksesshistorie for Mercedes-Benz i Norge. Med helelektriske modeller på vei i alle segmenter ligger alt til rette for å bygge videre på dette. Når vi samtidig vet at det er bekreftet elbiler fra AMG og Maybach, og en elektrisk variant av legenden G-Klasse er det grunn til å være optimistisk på vegne av norske kunder, sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz GLA SUV klar med norske priser26.10.2020 15:42:20 CETPressemelding

Nye GLA SUV er endelig klar med norske priser, hvor et av høydepunktene for det norske markedet er at denne også kommer som plug-in hybrid med inntil 61 km elektrisk rekkevidde. Den nye modellen tar et teknologisk kvantesprang og har blitt betraktelig mer romslig enn sin forgjenger. Prisene starter fra kr. 576.000,- for GLA 200d 4MATIC og fra kr 450.000,- for GLA 250e plug-in hybrid. De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.