Seks drukningsulykker i oktober

Fem voksne menn og en kvinne omkom i drukningsulykker i oktober, ifølge Redningsselskapets drukningsstatistikk. Så langt i år har 84 personer druknet, noe som er seks flere enn på samme tid i fjor.
I kaldt vann reagerer kroppen med kuldesjokk. Flyt på ryggen til du gjenvinner kontroll over pusten (illustrasjonsbilde).

Tre menn druknet i forbindelse med fiske fra fritidsbåt i oktober. En far og sønn i 80- og 60-årene druknet utenfor Egersund i Rogaland i forbindelse med hummerfiske. En krabbefisker i 30-årene ble funnet omkommet etter at båten hans ble observert tom i Sunnfjord i Vestland.

Tre personer omkom etter fall i sjøen fra land forrige måned. To av ulykkene skjedde i Vestfold og Telemark der en mann i 60-årene ble funnet på Svelvikstranda, og en eldre kvinne ble funnet i sjøen i Sandefjord sentrum. En mann i 20-årene har vært savnet i Aurland i Vestland siden 8. oktober, og er antatt omkommet etter å ha falt ned en skrent og ut i Sognefjorden.

Glatt og isete

Så langt i år er 51 prosent av drukningsulykkene relatert til fall fra land, og Redningsselskapet ber nå alle om å tenke på egen sikkerhet når de ferdes nær sjø og vann.

– Framover kan det være både sleipt og isete på kaikanten, sier leder for fagområdet drukning i Redningsselskapet Tanja Krangnes, som oppfordrer alle til å tenke gjennom hva de må gjøre om de havner i kaldt vann.

– I kaldt vann reagerer kroppen med kuldesjokk. Det betyr ukontrollert gisping og hyperventilering, noe som gjør at du kan svelge mye vann og drukne raskt. Å vite at kuldesjokket går over etter rundt ett minutt er viktig. Da unngår du panikk, og kan bruke energien på å få kontroll på pusten og holde deg flytende. Så kan du legge en plan for hvordan du skal berge deg selv, sier Krangnes.

– Vi har også hatt drukningsulykker etter at personer har gått gjennom islagte vann i november de siste årene. Lær barna isvett, og vær sikker på at isen er 100 prosent sikker før du selv går utpå, oppfordrer Krangnes.

I tillegg til fall fra land har 27 prosent av årets drukningsdødsfall skjedd i forbindelse med bruk av fritidsbåt. 13 prosent druknet under bading. De resterende ulykkene er fordelt på dykking, fall gjennom isen og fra yrkesbåt.

Dette gjør du om du havner i kaldt vann

Fylkesvis fordeling pr 31. oktober

Fylke