Seks av ti frykter vogntog på glatta

I en spørreundersøkelse for NAF svarer seks av ti at de ikke har tillit til at de store vogntogene er godt nok skodd for det norske vinterføret. - Kontrollene til Statens Vegvesen er et viktig bidrag til å luke ut trafikkfarlige, tunge kjøretøy, sier Camilla Ryste, kommunikasjonssjef i NAF (Norges-Automobilforbund).
Flere kontroller av vogntog er viktig for trafikksikkerheten (Foto: Eirik Aspaas)

Tilliten til at vogntogene er godt nok skodd er lavere blant kvinner enn blant menn. Hele 65 prosent av kvinnene svarer at de har svært liten eller liten tillit til at vogntog som kjører på norske vinterveier er godt nok utstyrt for norske vinterforhold. Kun 13 prosent sier de stoler på at vogntogene har gode nok dekk for norske vinterforhold. Tilsvarende tall for menn er 55 og 16 prosent

- Vogntog gjør hverdagsreisen mer utrygg for svært mange. Senest sist helg ble et vogntog stanset med sommerdekk på vinterføre. Derfor må Statens Vegvesen opprettholde et høyt nivå på kontroller av store vogntog også utover i 2022, sier Ryste

Flere kontroller

NAF har lenge kjempet for flere kontroller av tunge kjøretøyer på grenseovergangene og langs norske veier. Ferske tall fra Statens Vegvesen viser at det i fjor ble kontrollert 79 856 tunge kjøretøy. Det er en liten økningfra året før. Da ble det kontrollert 79 042 tunge kjøretøy.

Av de kontrollerte tungbilene fikk hver tredje – over 23 000 – beskjed om å ikke kjøre videre før de hadde rettet opp feil og mangler

De aller fleste feilene er heldigvis forhold som kan rettes opp på stedet av sjåføren. Men dette viser samtidig at kontrollene er viktige og nødvendige, sier Ryste.

At såpass mange frykter vogntogene, forstår Camilla Ryste godt.

- Det ligger enorme krefter i et fullastet vogntog. Vi vet at mange har selv sett vogntog som sliter med å komme frem på vinterveiene. Kontrollene til Statens Vegvesen er et viktig bidrag til å luke ut trafikkfarlige, tunge kjøretøy, sier hun.

Nord mest skeptiske

Det er i Nord-Norge at den største andelen av innbyggerne er mest skeptisk til vogntogene. Uavhengig av kjønn svarer 75 prosent i Nordland, Troms og Finnmark at de ikke har tillit til at vogntogene er godt nok utstyrt for vinterføre.

- Dette kan skyldes at her er det mer vinter enn i resten av landet, og dermed er kravene til å være riktig og godt skodd desto høyere sier Ryste

Det er på Vestlandet at folk er minst redde for farlige vogntog. Det er likevel over dobbelt så mange som frykter at vogntogene ikke er forberedt på norske forhold. 20 prosent at de har tillit til at vogntogene er godt nok utstyrt for norske forhold, mens 55 prosent sier de ikke tror det.

Undersøkelsen er landsdekkende, og utført av Norstat på vegne av NAF. Totalt svarte 1000 respondenter, fordelt på 502 menn og 498 kvinner. Undersøkelsen ble tatt opp september 2021.

Spørsmål: Hvor stor tillit har du til at vogntog som kjører på norske vinterveier er godt nok utstyrt for norske vinterforhold?

KJØNN

TOTAL

Mann

Kvinne