Seilsportsligaen har seilernes førsteprioritet

Etter norsk seiler-suksess i OL, er det nå tilbake til normalen for norsk seilsport. Til helgen går annen runde i den landsdekkende seilsportsligaen. Det skjer i Larvik.
Seilsportsligaens andre runde finner sted i Larvik 14. og 15. august. FOTO: Trond R. Teigen (fritt til redaksjonell bruk)

I år fyller Larvik by 350 år, og det at seilsportsligaen er lagt til Larvik kommende helg, er en del av byens jubileumsmarkering. Og når seilasene setter i gang ute på Larviksfjorden lørdag 14. august, er det Åsgårdstrand Seilforening som skal forsvare têtposisjonen i den øverste divisjonen; eliteserien. Den erobret foreningen under den første serierunden  som gikk i Sandefjord i midten av juli.

Dropper NM til fordel for ligaen

Og det å lede også etter stevnet i Larvik, satses det hardt på i Åsgårdstrand, for to av mannskapene på laget, Jostein Grødem og Karen Kristoffersen, er også regjerende norgesmestre i Snipe.  Årets NM i Snipe går samtidig med seilsportsligarunden i Larvik, men fremfor å stille der for å forsvare NM-tittelen, har de valgt å prioritere seilsportsligaen og laget til seilforeningen sin.

– Vi skulle selvfølgelig gjerne ha seilt både NM og seilsportsliga, men når de arrangementene kolliderer, velger vi seilsportsligaen. Det er seilsportens svar på fotballens serier, og vi vil stille opp for laget til Åsgårdstrand Seilforening der, sier Jostein Grødem.

– Det har førsteprioritet.

Sørlandet satser hardt

Nærmest Åsgårdstrand på serietabellen i eliteserien ligger Arendals Seilforening og Grimstad Seilforening. Det betyr at Sørlandet er representert høyt oppe, og seilsportsligaen er noe foreningene i sør satser hardt på. 1. divisjon ledes av Risør Seilforening, og nylig gjennomførte flere av sørlandsforeningene en felles treningsleir for å forberede seg ekstra godt til ligarunden i Larvik.

I 1. divisjon er Stavanger Seilforening nærmeste utfordrer til Risør. Stavanger-seilerne er med i seilsportsligaen for første gang i år, men de har allerede rukket å markere seg. Foreningen har for tiden fått et svært blomstrende regattamiljø, og seilerne der viser nå at de også mestrer ligaseiling og har mange gode og unge seilere.

De tre ledende seilforeningene i hver av divisjonene er disse:

ELITESERIEN

1. Åsgårdstrand Seilforening
  2. Arendals Seilforening
  3. Grimstad Seilforening

1. DIVISJON

1. Risør Seilforening
  2. Stavanger Seilforening
  3. Kongelig Norsk Seilforening

Dette er seilsportsligaen

Seilsportsligaen er seilsportens nasjonale lagkonkurranse for seilforeninger og administreres av Norges Seilforbund. Den strekker seg over fire serierunder i løpet av en sesong. Det seiles i to divisjoner – eliteserien og 1. divisjon – og i hver av divisjonene deltar 15 seilforeninger.

Det konkurreres i identiske båter av typen J/70 som seiles av et mannskap på fire personer. Fem og fem seilforeninger seiler mot hverandre etter trekning, og det gjennomføres en rekke seilaser i løpet av en serierunde. Den foreningen med best poengsum, går seierende ut av serierunden. Den foreningen som har de fire beste plasseringene sammenlagt etter fire serierunder, vinner årets serie.

Etter sesongens fire serierunder kvalifiserer de fire beste lagene sammenlagt i eliteserien seg til Sailing Champions League. Der konkurrerer de beste seilforeningene fra over 20 land om å vinne Sailing Champions League. Til årets Sailing Champions League-finale, som går på Sardinia i oktober, har Åsgårdstrand Seilforening og studentidrettslaget til Bedriftsøkonomisk institutt, BI Athletics, kvalifisert seg.

Etter sesongens fire serierunder rykker de fire nederste lagene i eliteserien ned i 1. divisjon og må seile der i 2022-sesongen, mens de fire beste i 1. divisjon rykker opp i elitserien. De fire nederste lagene i 1. divisjon må seile kvalifisering om fornyet plass mot eventuelle andre seilforeninger som ønsker å delta i seilsportsligaen.

Norsk Seilsportsliga ble startet i 2016. 2020-sesongen ble ikke arrangert på grunn av koronapandemien, men i år tyder alt på at man skal klare å gjennomføre fire serierunder. Helgens serierunde i Larvik er den andre. Tredje runde blir arrangert i Florø (11. og 12. september) og finalen i Moss (2. og 3. oktober).

Magnus Hedemark i SailLogic, telefon 970 30 592, e-post: magnus@saillogic.no

Åsgårdstrands lag: Fra venstre Torbjørn Lunde, Sindre Sørebø, Jostein Grødem og Karen Kristoffersen. FOTO: Trond R. Teigen (til fri redaksjonell bruk)
Risørs lag: Fra venstre: Viktor Nilsen Byberg, Tomas Mathisen, Morten Røisland og Sindre Slaatten Sollid FOTO: Trond R. Teigen (til fri redaksjonell bruk)
Seilsportsligaen foregår i helt identiske båter av typen J/70. Her seiler Arendals lag. FOTO: Trond R. Teigen (fritt til redaksjonell bruk)