Seier til Therese i Drammen International

I årets første internasjonale sprangstevne i Norge klinket Therese Søhol Henriksen fra Degernes til med en seier i den høyeste klassen ved stevnet i Drammen – CSI2* Grand Prix. Med det innkasserte hun verdifulle poeng på verdensrankingen.

Therese Søhol Henriksen

Etter en krevende grunnomgang der hindrene hadde en høyde på 1,45 m, var syv av 38 ekvipasjer feilfrie og klar for omhopping. Første rytter ut var Bærumsrytteren Marie Valdar Longem med sin EM-hest Algorythem. Med en flott, feilfri runde la de press på sine konkurrenter. Pål Flam fra Arendal med hesten Elisabeth fulgte opp med og rask runde og smatt foran Marie. Johan-Sebastian Gulliksen fra Lier var neste ut med sin Chaloubet. Med dristige vendinger mot hindrene og høyt tempo la han seg i tet etter en flott, feilfri runde på tiden 42,18 sekunder. Irske Harry Allen med hesten Clarity var nære ved å slå Lier-gutten, det gikk feilfritt og farlig fort, men ikke fort nok med 42,23 sekunder. Han sikret seg tredjeplassen bak Gulliksen.

For Pål Flam ble fasit fjerdeplass, mens Marie Valdar Longem tok en god femteplass.

Trodde ikke mine egne øyne

Therese og hennes 13 år gamle hest Halifax van de Conynenberg var neste ekvipasje ut til start. I Halifax har Therese en hest av absolutt verdensklasse, men hesten er stor og ikke av natur så rask. Men med suverent godt veivalg og effektiv ridning samt det at hesten har så stor galopp at han beveger seg raskere enn det egentlig ser ut som, la hun seg i tet etter et flott, feilfritt ritt på tiden 41,74 sekunder.

To ryttere skulle ut etter henne, finske John Antell og britiske Jack Whitaker. Begge satset maks, men fikk hver sitt riv – og slo uansett ikke Thereses særdeles gode tid.

-Det var en veldig god klasse med mange sterke ryttere som alle var der for å vinne. Hesten min kjentes veldig bra ut i første runde, selv om han ble litt sterk, sier Therese. – Det var vel få som hadde troen på at vi kunne være raske nok til å vinne klassen, men det var bare å gi gass. Jeg hadde marginene på min side – men jeg trodde virkelig ikke mine egne øyne da jeg tittet opp på skjermen!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fullstendig resultatliste: https://online.equipe.com/en/class_sections/521327

Bildene er til fri benyttelse mot kreditering

Tekst og foto: Norges Rytterforbund/Sille Kasin og Rebecca Ballestad-Mender

Johan Sebastian Gulliksen
Marie Valdar Longem
Pål Flam

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener
  • 17 kretser
  • 340 klubber
  • ca 1000 stevner pr år (fra klubb- til nasjonale stevner)

Følg saker fra Norges Rytterforbund

Siste saker fra Norges Rytterforbund

Unge norske ryttere viser krefter i Drammen29.8.2020 11:12:29 CESTPressemelding

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.