TV 2

Seersuksesser og tøffe tak

Del
TV 2-konsernet har lagt bak seg nok et solid år med innovasjon, kvalitetsjournalistikk og flere store seersuksesser. Men det økonomiske resultatet går ned sammenlignet med 2021.
Foto: Fotomontasje/TV 2
Foto: Fotomontasje/TV 2

TV 2 gjorde betydelige redaksjonelle investeringer i 2022. Samtidig satset mediehuset sterkt på innovasjon og kompetansebygging. Det ga betydelige resultater på både skjerm, digitalt på TV2.no og TV 2 Play. 2022 var også et dramatisk år som satte hele det redaksjonelle miljøet i TV 2 på prøve, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.  

– Krigen i Ukraina, og konsekvensene den har hatt for hele verden, har vært den viktigste journalistiske oppgaven for TV 2 i 2022. Fra krigshandlinger på bakken til de konkrete økonomiske konsekvensene den har hatt for familier her hjemme. Jeg er stolt av hvordan ansatte i TV 2 har løst den vanskelige oppgaven, både ute og her hjemme, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.   

Sandnes er også glad for at TV 2s innhold samlet seere og familier på tvers av generasjoner og medieflater. Nye programkonsepter som Kompani Lauritzen: Tropp 1 og Forræder etablerte seg som brede publikumsfavoritter. TV 2s sports- og nyhetsjournalister presenterte også flere sider ved et omstridt fotball-VM. Strømmetjenesten TV 2 Play fortsetter å vokse, med et bredt tilbud av norsk og internasjonalt innhold, livesport og nyheterI løpet av 2022 fikk flere distributørkunder tilgang til TV 2 Play gjennom sine TV-pakker, og ved utgangen av året hadde strømmetjenesten 1.3 millioner abonnenter. Dette inkluderer alle direktekunder og alle som har tilgang til tjenesten via distributør.

Omsetningen til TV 2-konsernet endte på 6.612 millioner kroner i 2022, mot 6.276 millioner kroner i 2021. Økningen i 2022 tilskrives primært en helårseffekt av oppkjøpet av RiksTV 1.7.2021.  

Samtidig ble 2022 et krevende økonomisk år for TV 2, av flere grunner. Driftsresultat, etter resultat av tilknyttede selskaper, ble 77 millioner kroner, mot 503 millioner i 2021. Dette skyldes i hovedsak bortfall av Premier League-rettighetene våren 2022, svakere konjunkturer i makroøkonomien, samt en lang periode uten distribusjonsavtale med Altibox. 

– Vi kom oss i fjor gjennom krevende og viktige endringsprosesser som gir oss gode forutsetninger for 2023. Samtidig er det ingen tvil om at vi går inn i et år med høy kostnadsvekst og stor makroøkonomisk usikkerhet. Avgjørende rammevilkår for norske medier er nå i spill med fjerning av momsfritaket for lyd og levende bilder i elektroniske nyhetstjenester, som igjen vil svekke norske mediers mulighet til å konkurrere med de globale aktørene. TV 2 har et godt utgangspunkt, med fantastisk dyktige ansatte som brenner for å levere på samfunnsoppdraget vårt, men det er ingen tvil om at endringene i rammevilkår rammer oss hardt. 

TV 2-konsernet hadde i snitt 1165 årsverk gjennom 2022. TV 2 er en del av Egmont-konsernet, en stiftelse som både reinvesterer overskuddet i utvikling av ny medievirksomhet, samt årlig bevilger penger til tiltak for å hjelpe utsatte barn og ungdom.

– Det å ha en langsiktig eier i Egmont, som er opptatt av vår styrke og vår fremtid som redaktørstyrt mediehus, gir oss en avgjørende trygghet i usikre tider. Vi opplever også et tverrpolitisk ønske om å legge til rette for mer mediemangfold og at norske redaktørstyrte medier skal kunne konkurrere med internasjonale teknologigiganter. Jeg velger derfor å være forsiktig optimist for 2023, avslutter Sandnes.

Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, RiksTV AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, TV 2 Invest AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, Wolftech Broadcast Solutions AS, og Electric Friends AS. 

Kontakter

Tara Salarinezhad NilsenKommunikasjonssjef (konst.)

For spørsmål om mediehuset TV 2, våre datterselskaper og internkommunikasjon.
Kontaktperson for TV 2s leder- og redaktørgruppe.

Tel:+47 928 22 508tara.nilsen@tv2.no

Bilder

Foto: Fotomontasje/TV 2
Foto: Fotomontasje/TV 2
Last ned bilde

Om TV 2

TV 2
TV 2
Lars Hilles gate 30
5020 Bergen

02255http://www.TV2.no

Vi er TV 2

Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og kommersiell allmennkringkaster. Vi formidler, skaper og forteller historier som gjør nyheter, aktualiteter, sport og underholdning tilgjengelig for folk uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike kommersielle TV-kanaler, digitale plattformer og tjenester tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til tung journalistikk.

TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra TV 2

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TV 2

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye