Seersuksesser og tøffe tak

TV 2 gjorde betydelige redaksjonelle investeringer i 2022. Samtidig satset mediehuset sterkt på innovasjon og kompetansebygging. Det ga betydelige resultater på både skjerm, digitalt på TV2.no og TV 2 Play. 2022 var også et dramatisk år som satte hele det redaksjonelle miljøet i TV 2 på prøve, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.
– Krigen i Ukraina, og konsekvensene den har hatt for hele verden, har vært den viktigste journalistiske oppgaven for TV 2 i 2022. Fra krigshandlinger på bakken til de konkrete økonomiske konsekvensene den har hatt for familier her hjemme. Jeg er stolt av hvordan ansatte i TV 2 har løst den vanskelige oppgaven, både ute og her hjemme, sier sjefredaktør og administrerende direktør i TV 2, Olav T. Sandnes.
Sandnes er også glad for at TV 2s innhold samlet seere og familier på tvers av generasjoner og medieflater. Nye programkonsepter som Kompani Lauritzen: Tropp 1 og Forræder etablerte seg som brede publikumsfavoritter. TV 2s sports- og nyhetsjournalister presenterte også flere sider ved et omstridt fotball-VM. Strømmetjenesten TV 2 Play fortsetter å vokse, med et bredt tilbud av norsk og internasjonalt innhold, livesport og nyheter. I løpet av 2022 fikk flere distributørkunder tilgang til TV 2 Play gjennom sine TV-pakker, og ved utgangen av året hadde strømmetjenesten 1.3 millioner abonnenter. Dette inkluderer alle direktekunder og alle som har tilgang til tjenesten via distributør.
Omsetningen til TV 2-konsernet endte på 6.612 millioner kroner i 2022, mot 6.276 millioner kroner i 2021. Økningen i 2022 tilskrives primært en helårseffekt av oppkjøpet av RiksTV 1.7.2021.
Samtidig ble 2022 et krevende økonomisk år for TV 2, av flere grunner. Driftsresultat, etter resultat av tilknyttede selskaper, ble 77 millioner kroner, mot 503 millioner i 2021. Dette skyldes i hovedsak bortfall av Premier League-rettighetene våren 2022, svakere konjunkturer i makroøkonomien, samt en lang periode uten distribusjonsavtale med Altibox.
– Vi kom oss i fjor gjennom krevende og viktige endringsprosesser som gir oss gode forutsetninger for 2023. Samtidig er det ingen tvil om at vi går inn i et år med høy kostnadsvekst og stor makroøkonomisk usikkerhet. Avgjørende rammevilkår for norske medier er nå i spill med fjerning av momsfritaket for lyd og levende bilder i elektroniske nyhetstjenester, som igjen vil svekke norske mediers mulighet til å konkurrere med de globale aktørene. TV 2 har et godt utgangspunkt, med fantastisk dyktige ansatte som brenner for å levere på samfunnsoppdraget vårt, men det er ingen tvil om at endringene i rammevilkår rammer oss hardt.
TV 2-konsernet hadde i snitt 1165 årsverk gjennom 2022. TV 2 er en del av Egmont-konsernet, en stiftelse som både reinvesterer overskuddet i utvikling av ny medievirksomhet, samt årlig bevilger penger til tiltak for å hjelpe utsatte barn og ungdom.
– Det å ha en langsiktig eier i Egmont, som er opptatt av vår styrke og vår fremtid som redaktørstyrt mediehus, gir oss en avgjørende trygghet i usikre tider. Vi opplever også et tverrpolitisk ønske om å legge til rette for mer mediemangfold og at norske redaktørstyrte medier skal kunne konkurrere med internasjonale teknologigiganter. Jeg velger derfor å være forsiktig optimist for 2023, avslutter Sandnes.
Regnskapet for Mediehuset TV 2 omfatter TV 2 Gruppen AS, TV 2 AS, Vimond Media Solutions AS, RiksTV AS, Aventia Media AS, Screen Story AS, TV 2 Invest AS, Broom.no AS, TV 2 Skole AS, Wolftech Broadcast Solutions AS, og Electric Friends AS.
Kontakter
Tara Salarinezhad NilsenKommunikasjonssjef (konst.)
For spørsmål om mediehuset TV 2, våre datterselskaper og internkommunikasjon.
Kontaktperson for TV 2s leder- og redaktørgruppe.
Bilder

Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut mer en 150 millioner norske kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Ny julekalender på TV 2 skal styres fra bakrommet15.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
De 25 deltagerne aner ikke hvem som styrer spillet i TV 2 sin humoristiske julekalender «Rampenissen».
Dobbel million-suksess for «Norges dummeste»8.9.2025 12:46:19 CEST | Pressemelding
«Norges dummeste» gjør det igjen! Nå har høstens to første episoder av serien passert én million seere. I tillegg har hele 627.000 seere fått med seg premieren av årets «Forræder».
Ny sesong av «Hver gang vi møtes» – her er artistene4.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Espen Lind, Marit Larsen, Herborg Kråkevik, Synne Vo, Musti, André Jensen (Hagle) og duoen Marcus og Martinus – er artistene TV 2 følger i den 16. sesongen av «Hver gang vi møtes».
Presseinvitasjon: Statsministerduell på Chateau Neuf 7. september2.9.2025 11:53:30 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte statsministerduellen fra Chateau Neuf på søndag.
Presseinvitasjon: Partilederdebatt fra Carls i Oslo 31. august26.8.2025 09:11:11 CEST | Pressemelding
Pressen inviteres til å følge den TV 2-sendte partilederdebatten fra Carls søndag 31. august.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom