Seeb slipper single med Highasakite

«Free To Go» slippes i dag. På sin nye single har hitmaskinen Seeb plukket samarbeidspartner fra øverste hylle i norsk musikk, og teamet opp med Highasakite.

Jonathan Vivaas Kise

Hør låta her:

2018 var et fantastisk år for duoen Seeb, med slipp av låter som «Grip» i samarbeid med Bastille, og den nylig Spellemann-nominerte «Drink About» med Dagny. Nå er de tilbake med en låt som markerer starten på et aktivt nytt år for duoen.

«Free To Go» er en suggerende låt, som starter rolig med Ingrid Helene Håviks unike og ekspressive vokal. Deretter åpnes det sakte men sikkert opp et musikalsk landskap med beats, strenger og vokalmoduleringer, som løfter det hele til et storslagent klimaks. Å lage hits som låter både stort, friskt og tidsriktig, med dybden fra en glimrende melodi i bunnen er noe Seeb behersker til fingerspissene, og virkelig har gjort til sitt varemerke.

Spennende samarbeid

«Prosessen med å lage «Free To Go» var spennende, og ganske annerledes enn hvordan vi vanligvis lager låter, forteller Highasakite.

«Seeb tok låten til et helt nytt sted, men beholdt stemningen i både vokalen og synthene våre. Simen og Espen er fine folk, og vi syntes det var gøy å jobbe med dem. Vi liker å utfordre oss selv, og vårt musikalske univers. Det er kult at Highasakite kan høres så forskjellig ut, og at man ikke alltid vet hva man kan forvente når vi slipper ny musikk.», avslutter den ene halvdelen av Highasakite,Trond Bersu.

Oppsiktsvekkende musikkvideo

«Free To Go» slippes sammen med et lite kunstverk av en musikkvideo i Japansk animasjonstradisjon, noe som ligger Seebs hjerte nært.

«Når vi lager musikk, har vi alltid et klart bilde i hodet av hvordan musikkvideoen eller det visuelle aspektet av musikken skal se ut. På «Free To Go» var det veldig klart fra starten. Den harmoniske progressjonen i låten og Ingrids melankolske vokal fikk oss til å se for oss en futuristisk, nesten postapokalyptisk anime-inspirert kjærlighetsfilm fra fremtiden», forteller Seeb.

Denne gang duoen saken i egne hender og kontaktet en regissør og et team som kunne hjelpe dem med å gjenskape visjonen de hadde bygget låten rundt.

«Dette er første gang vi er involvert i skapelsen av en musikkvideo helt fra idéfasen for å utfylle musikken vår på et mer grunnleggende nivå. Vi føler at vi virkelig har lyktes, med fantastisk hjelp fra Ben, Hisa og resten av teamet hos Eallin», avslutter bandet.

Om Seeb:

Seeb ble grunnlagt av Simen Eriksrud og Espen Berg, med en felles kjærlighet for sjangeroverskridende musikk og den evige jakten på de friskeste og mest originale musikalske uttrykkene.

Slippet av remixen til Mike Posners «I Took A Pill In Ibiza» var starten på et fantastisk eventyr, som har først dem helt til toppen av den globale Spotify-hitlisten og Billboard hot 100.

Med en mildt sagt imponerende liste over musikalske samarbeidspartnere som Coldplay, Taylor Swift, Ed Sheeran, Tove Lo, OneRepublic og Dagny, har låtene til Seeb oppnådd over 5 milliarder streams på kun to år!

Om Highasakite:

Highasakite lager popmusikk i et spennende og kontrastfylt univers basert rundt vokalist Ingrid Helene Håviks surrealistiske tekster, særegne vokal og en dynamisk miks av synther og perkusjon.

Albumet «Silent Treatment» tilbragte rekordlange to år på albumlisten til VG etter slippet i 2014, og bandet har siden den gang stadig lagt nye høydepunkter til sin merittliste. 100 millioner streams, og førsteplass på både VG-lista og radiolistene. Bandet har mottatt utallige Spellemannpriser, har sluppet hitsingler som «Golden Ticket», «Someone Who’ll Get», og spilt konserter på Glastonbury, Latitude (UK), Hurricane (DE), Roskilde (DK) and Field Day (AUS) og to utsolgte hus i Oslo Spektrum

jeanett@hes.no

Jonathan Vivaas Kise

Ny musikk fra Ylva, Beck, CLMD, Katy Perry med flere.18.10.2019 12:49:20 CESTPressemelding