SEB:s Sparbarometer för andra kvartalet 2020

Stockholm 16 september 2020

Trots coronakrisen - Hushållens förmögenhet når ny rekordnivå

De svenska hushållens brutto- och nettoförmögenheter ökade kraftigt under det andra kvartalet och är helt återhämtade efter den dramatiska nedgången under första kvartalet. Uppgången beror främst på stigande aktietillgångar till följd av en kraftig återhämtning på de finansiella marknaderna. Samtidigt uppvisade hushållen ett rekordhögt nysparande och både topp- och bottennotering för hushållens skuldkvot. Det visar SEB:s Sparbarometer för andra kvartalet 2020, som presenteras i dag.

Hushållens nettoförmögenhet ökade under det andra kvartalet med 1 132 miljarder kronor (+6,7 procent) och uppgick vid utgången av kvartalet till 18 024 miljarder kronor. Värdet på hushållens bruttoförmögenhet steg med nästan 1 200 miljarder kronor till 22 600 miljarder kronor. Den största orsaken till uppgången är kraftigt stigande aktietillgångar (+11,2 procent). Det är en  en historisk återhämtning på börserna efter förra kvartalets dramatiska fall. Hushållens nysparande uppgick till 177 miljarder kronor under andra kvartalet och är det högsta som uppmätts i Sparbarometerns historia. Det är en ökning med 21 miljarder kronor jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

— Det är en spektakulär uppgång vi ser för andra kvartalet. Visserligen var det första kvartalet mycket svagt och vi förväntade oss en rekyl, men att hushållens samlade förmögenhet kunnat växa till rekordnivåer samtidigt som tillväxten är historiskt svag och arbetslösheten snabbt stigande, det är anmärkningsvärt. Det visar att den reala och den finansiella ekonomin har vistats i skilda världar under våren och sommaren, säger SEB:s privatekonom Jens Magnusson.

Under det andra kvartalet ökade hushållens skulder med 65 miljarder kronor (1,4 procent). Det är en oförändrad ökningstakt jämfört med motsvarande kvartal föregående år men något högre än föregående kvartal (1,2 procent). På årsbasis steg ökningstakten (5,3 procent) för fjärde kvartalet i rad och fortsätter att stiga från tidigare bottennivån på 5,1 procent. Konsumtionslånen ökade med 1,0 procent och studielånen med 0,3 procent. Övriga lån ökade med 1,4 procent och bostadslånen med 1,6 procent. Bostadslånen står för nästan 80 procent av hushållens samlade skulder.

— Hushållens skulder kan mätas och jämföras på olika sätt och skillnaden mellan olika sorters skuldkvoter växer nu. Å ena sidan har skulderna som andel av tillgångarna minskat och ligger nu på historiskt låga 20,3 procent, dvs. tillgångarna är nästan fem gånger så stora som skulderna. Å andra sidan är tillgångarna som andel av inkomsterna nu rekordhöga 193 procent, dvs. skulderna är i genomsnitt nästan dubbelt så stora som ett års disponibla inkomster. Skillnaderna i de båda skuldkvoterna beror på att tillgångarna har stigit kraftigt medan inkomsterna har minskat. Utvecklingen understryker att hushållens skulder behöver följas på mer än ett sätt för att ge en fullständig lägesbild, säger Jens Magnusson.

Kv2 2020 Miljarder kronor

Susanne Eliasson
privatekonomisk analytiker
susanne.eliasson@seb.se

SEB är en ledande nordisk finansiell koncern. Vi tror starkt på att entreprenöriellt tänkande och innovativa företag behövs för att skapa en bättre värld, och med ett långsiktigt perspektiv stöttar vi våra kunder i både med- och motgång. I Sverige och i de baltiska länderna erbjuder vi ett stort spann av finansiella tjänster och rådgivning. I Danmark, Finland, Norge, Tyskland och Storbritannien är vi inriktade på företagsaffären och investment banking utifrån ett fullservicekoncept till företag och institutioner. Vår internationella prägel återspeglas i ett 20-tal kontor världen över med cirka 15 000 medarbetare. Den 30 juni 2020 uppgick koncernens balansomslutning till 3 218 miljarder kronor och förvaltat kapital till 1 909 miljarder kronor. Läs mer om SEB på http://www.sebgroup.com/sv

Bombardier Appoints Bart Demosky Executive Vice President and Chief Financial Officer30.11.2020 14:55:00 CETPress release

MONTREAL, Nov. 30, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- Bombardier (TSX: BBD.B) announced today the appointment of Bart Demosky as Executive Vice President and Chief Financial Officer, effective immediately. Bart will report to Éric Martel, President and Chief Executive Officer, Bombardier Inc., replacing John Di Bert who will be leaving the Company. “We are very excited to welcome Bart to the Bombardier leadership team,” said Éric Martel. “He is an accomplished leader with broad financial experience and an impressive track record of success at some of Canada’s largest corporations. Bart’s deep knowledge and expertise in all aspects of corporate finance will serve us well as we complete our strategic repositioning to a leaner, more focused company. I’m confident that Bart will provide strong leadership as we manage through the current economic challenges and continue to position Bombardier for the future.” Bart brings over 30 years of experience leading organizational transformations and building

Interim Results for the Period Ended September 30, 202030.11.2020 13:46:38 CETPress release

Highlights and subsequent events Golar LNG Partners LP (“Golar Partners” or “the Partnership”) generated operating income of $32.1 million for the third quarter of 2020, exclusive of its interest in FLNG Hilli Episeyo.After accounting for $1.1 million of non-cash mark-to-market interest rate swap losses, the Partnership reported net income attributable to unit holders of $17.4 million for the third quarter.The Partnership generated distributable cash flow1 of $20.7 million for the third quarter resulting in a distribution coverage ratio1 of 14.50.The Partnership entered into a cooperation agreement with Hygo Energy Transition Limited ("Hygo"), formerly known as Golar Power Limited, to develop terminals using Golar Partners' asset portfolio.Increased utilization of the carrier Golar Maria helped lift the Partnership's overall fleet utilization to 98% for the quarter.The Partnership declared a distribution for the third quarter of $0.0202 per unit. Financial Results Overview Golar Partne

BESLUT AV SOLIDIUM OY:S ORDINARIE BOLAGSSTÄMMA30.11.2020 13:31:45 CETPressemelding

Solidiums ordinarie bolagsstämma hölls i Helsingfors 30.11.2020. Bolagsstämman fastställde bokslutet för räkenskapsperioden 1.7.2019-30.6.2020 samt beviljade styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet. Bolagsstämman beslöt att ingen dividend utbetalas. Till styrelseledamöter omvaldes fram till avslutandet av följande ordinarie bolagsstämma Harri Sailas (ordförande), Aaro Cantell (vice ordförande) samt som ordinarie ledamöter Timo Ahopelto, Jannica Fagerholm, Marjo Miettinen, Laura Raitio och Kimmo Viertola. Bolagsstämman beslöt att hålla de månatliga arvodena till styrelsen oförändrade och fastslog följande arvoden: styrelseordförande 5 500 euro per månad, vice ordförande 3 000 euro per månad och ledamot 2 500 euro per månad. Dessutom fastslogs ett mötesarvode om 600 euro för varje möte. Till revisor omvaldes CGR-samfundet KPMG Oy Ab med CGR Marcus Tötterman som huvudansvarig revisor fram till slutet av den följande ordinarie bolagsstämman. Solidium Oy Tilläggsinformation: st

RESOLUTIONS OF THE ANNUAL GENERAL MEETING OF SOLIDIUM OY30.11.2020 13:31:45 CETPress release

Solidium’s Annual General Meeting was held in Helsinki on 30 November 2020. The Annual General Meeting adopted the company’s financial statements for the financial year 1 July 2019–30 June 2020 and discharged the members of the Board of Directors and the CEO from liability. The Annual General Meeting decided not to distribute profits to the owner. For a term ending at the end of the next Annual General Meeting, the following persons were re-elected to the Board of Directors: Harri Sailas (Chairman), Aaro Cantell (Vice-Chairman), and Timo Ahopelto, Jannica Fagerholm, Marjo Miettinen, Laura Raitio and Kimmo Viertola as Board members. The Annual General Meeting confirmed the existing remuneration of the Board of Directors: Chairman of the Board of Directors shall receive a remuneration of EUR 5,500 per month, the Vice Chairman EUR 3,000 per month, and each member EUR 2,500 per month. In addition, a meeting remuneration of EUR 600 was confirmed for each meeting. KPMG Oy Ab, authorised publ

Interim Results for the Period Ended September 30, 202030.11.2020 13:22:05 CETPress release

Good performance from projects and operations Iain Ross, CEO, Golar LNG, said: "Golar is pleased to report Q3 operating revenues of $95.2 million and adjusted EBITDA1 of $57.3 million, driven by a tenth consecutive quarter of uninterrupted commercial uptime in FLNG. Q3 TCE1 for the fleet at $39,100/day is above prior guidance of $35,000/day and driven by a higher year on year utilization of 80% for the quarter. TCE1 from the TFDE1 vessels excluding dry-dock days amounted to $43,800 for the quarter. We concluded the force majeure event with BP on the Gimi FLNG project, which resulted in an anticipated delay of 11 months to the project. All other terms of the 20 year lease and operating agreement remained unchanged. The project has ramped up manning levels to pre-lockdown numbers and remains on track to the new dates and with no material change to the overall project budget. The Viking conversion project is on track for completion and customer acceptance before the end of the year with t

Avance Gas Holding announces change of its Oslo Børs ticker symbol to "AGAS"30.11.2020 13:09:45 CETPress release

Bermuda, 30 November 2020 – Avance Gas Holding Ltd today announces that the Company’s ticker symbol will change from “AVANCE” to “AGAS” and is effective as of the start of trading on 30 November 2020. The change of ticker follows Oslo Børs integration into Euronext’s trading platform. For further queries, please contact: Randi Navdal Bekkelund, CFO Tel: +47 22 00 48 29 Email: randi.navdal@avancegas.com ABOUT AVANCE GAS Avance Gas operates in the global market for transportation of liquefied petroleum gas (LPG). The Company is one of the world's leading owners and operators of very large gas carrier (VLGC), and operates a fleet of thirteen modern ships and two Dual Fuel LPG newbuildings due for delivery in 2021 and 2022. For more information about Avance Gas, please visit: www.avancegas.com This information is subject to the disclosure requirements pursuant to section 5-12 of the Norwegian Securities Trading Act.